Branding en Design Soorten bedrijven en identiteiten Enerzijds zijn er verschillen tussen bedrijven onderling, onafhankelijk van hun grootte, op basis van hun activiteiten. Grosso modo bestaan er aldus productgerichte bedrijven (bv. Bic), dienstverlenende bedrijven (bv. PricewaterhouseCoopers), combinaties van beide vorige (bv. IBM), organisaties (bv. Kerk in Nood) en instanties (bv. het leger). Anderzijds kunnen we, ook binnen het gegeven van corporate identity zelf, enkele soorten onderscheiden. De puurste vorm van corporate identity is de 'Monolitische Identiteit', wanneer het bedrijf of de organisatie één enkele naam en vormtaal gebruikt doorheen al haar activiteiten (bv. Shell, BMW, Davidoff,...). Wanneer een instantie meerdere activiteiten of producten met elk hun eigen naam en afgeleide vormtaal, visueel verbindt met het merk zelf, spreken we van een 'Onderschreven' of Endorsed Identity (bv. Het leger met al haar verschillende divisies,...) In het geval dat een organisatie of bedrijf als koepel dient voor een verzameling van verschillende activiteiten of producten met elk hun unieke vormtaal, spreken we van een 'Merk Identiteit' of Branded Identity. De koepelonderneming koppelt in dat geval louter haar naam aan de onderliggende producten (bv. Unilever, Procter&Gamble,...).
Branding en Design Co-branding:
Namen: Betekenisvol Onderscheidend (= minder dan hits met soortgelijke termen Juridisch claimbaar Positief works/cases/producten/3093/oppo.rd.htmlhttp:// works/cases/producten/3093/oppo.rd.html
Namen: Oprichter als kern Beschrijvend (voordeel = nadeel) Kunstmatig (Paul van Dijck) Metafoor (Patagonia) Acroniem (KLM) Spellingsgegoogel (gegoochel) –combinaties
Branding Taglines: slogan, mantra, companystatement Gebiedend, beschrijvend, uitdagend, specifiek of een superlatief Belofte > < emotie