Workshop Testen 18 februari.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

SharePoint denk in blokken Ton Stegeman.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Plannen.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Hang je poppetje op de muur.
Redactioneel schrijven Les 1
Marketing Werkgroep 6.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Team Project Hoorcollege Wk 3
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Workshop Testen 16 februari 2011
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Van doelen naar reflectie
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Al doende leren training docenten
Rabobank adviespresentatie
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Sanne ‘t Hooft.
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Onderzoek doen een methodische aanpak
Kick Off V1 Kernproject 09/10. Propedeuse o 20 weken o 10 teams per projectpartner o Strakke organisatie (vastgestelde presentaties) o Nog geen verschil.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Samenwerken.
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
IAM  V1 Kernproject Week 7. IAM - HvA Programm Case team Anneton 2 einddeliverables De begroting.
Prototyping Week 7 // Tweenlite & API. TweenMax Snel mooie en effectieve animatie.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Kijken naar Kinderen Week 4
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Ontdek EYE: De Virtuele Navigatie
Anders kijken, anders doen
What is the meaning of? Student centered learning
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Observeren en rapporteren
Opdracht Vraag Bedenk een apparaat uit je omgeving waarbij het leren bedienen veel moeite kostte. Waardoor kwam dat en hoe is dit op te lossen? Ontwerp.
Van Opdracht tot Website
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
volgende bladzijde terug
Observeren Les 2.
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Observeren Les 2.
Een introductie van de nieuwe online plek
voorbeeld volgende bladzijde terug
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Workshop Testen 18 februari

Tests Functionaliteit Performance Beveiliging Techniek . . . Usability (playability) de mate waarin een gebruiker in zijn omgeving met een product zijn doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan bereiken.

Kwalitatief onderzoek Dit gaan jullie doen Kwalitatief onderzoek vs. Kwantitatief onderzoek

1. Listen to users 2. Ignore what they say ‘User’ test ‘Expert’ review Dit gaan jullie doen 1. Listen to users 2. Ignore what they say

Ons Usability Lab ‘Werkplek’ observaties Software: Tobii Studio Tobii Eyetracker ‘Huiskamer’ observaties (in ontwikkeling) Observatieruimte Live meekijken Software: Tobii Remote Viewer

O.a. voor het testen van: Websites Applicaties (Flash) games Visuals Commercials Posters/Flyers ... Nb. Ook als je geen ‘standaard’ site of app maakt kun je dus altijd aspecten van je project testen.

Wat wordt geregistreerd Beeld op de computer Geluid van de computer De muis Het gezicht van de proefpersoon Stem van de proefpersoon Geluid uit de omgeving Eyetracking

Statistieken Heat map (kijkdichtheid) Gaze plot (kijkpad) Aantal maal focussen op object Duur focussen op object Tijd tot eerste maal focussen Tijd tot eerste muisklik ... Nb. Pas valide vanaf 20 proefpersonen (wees bij minder proefpersonen voorzichtig met het trekken van conclusies).

Prototype / Testplan Testrapport Product Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Instructie Usability lab Instructie Usability lab Instructie Usability lab Usability test (opt.) Usability test Usability test Usability test (opt.) Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5 Week 6 Week 7 Week 8 Week 9 Week 10 Werkgroep Usability testen College Usability testen

Plan van Aanpak Voorbereiding Uitvoering Evaluatie Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Voorbereiding Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Uitvoering Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen “Opnieuw testen” Evaluatie

Proefpersonen - 3x – vinden vaak lastig – begin op tijd

Testdoelen Verifiëren of belangrijke onderdelen goed werken. Verifiëren hoe onderdelen waarover je twijfelt werken. Mogelijke onderwerpen: Concept, Functionaliteit, Bepaalde functies, Informatie Architectuur, Content, Navigatie, Interactie, Labels, Vormgeving/Stijl.

Opdrachten Zorg dat je natuurlijk gedrag uitlokt. Niet te veel opdrachten. Zorg dat de 1e opdracht makkelijk is, zodat de gebruiker snel succes heeft. Bij de 2e, 3e ... opdrachten begint de test echt.

Opdrachten Case: Opdracht voor IAM intranet “Navigeer naar ‘Roosters/Route’ en kijk onderaan de pagina wanneer de zomervakantie start en het nieuwe jaar weer begint.”

Opdrachten Case: Opdracht voor IAM intranet “Zoek wanneer de zomervakantie start en wanneer het nieuwe jaar weer begint.”

Opdrachten Case: Opdracht voor IAM intranet “Je wilt je zomervakantie gaan plannen en vraagt je af in welke periode dat kan. In welke periode kun je op vakantie?”

Test je prototype – Tobii Studio gebruikt standaard IE8

Observeren is boksen als Rocky

Bevindingen vastleggen Zelf doen – maak formulier Doet Tobii Studio Doet Tobii Studio Zelf doen – maak formulier

Observeer de proefpersonen, stimuleer ‘hard-op-denken’ en let ook op head slappers, shocks, inspiration, passion, vocabulary en bugs.

Prioriteit hebben: Show stoppers / Concept flaws Quicks wins / Low-hanging fruit

Nu doen Plan een afspraak in het usability lab (samen met je teamcoach). Bedenk wie je kunt benaderen om als proefpersonen op te treden. Stel testdoelen op. Stel opdrachten op.

Aardige start de missing chapters www.sensible.com/secondedition Completer / Beter Wordt veel gebruikt /gelezen in het veld

Plan van Aanpak Voorbereiding Uitvoering Evaluatie Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Voorbereiding Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Uitvoering Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen “Opnieuw testen” Evaluatie