Workshop Testen 18 februari
Tests Functionaliteit Performance Beveiliging Techniek . . . Usability (playability) de mate waarin een gebruiker in zijn omgeving met een product zijn doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan bereiken.
Kwalitatief onderzoek Dit gaan jullie doen Kwalitatief onderzoek vs. Kwantitatief onderzoek
1. Listen to users 2. Ignore what they say ‘User’ test ‘Expert’ review Dit gaan jullie doen 1. Listen to users 2. Ignore what they say
Ons Usability Lab ‘Werkplek’ observaties Software: Tobii Studio Tobii Eyetracker ‘Huiskamer’ observaties (in ontwikkeling) Observatieruimte Live meekijken Software: Tobii Remote Viewer
O.a. voor het testen van: Websites Applicaties (Flash) games Visuals Commercials Posters/Flyers ... Nb. Ook als je geen ‘standaard’ site of app maakt kun je dus altijd aspecten van je project testen.
Wat wordt geregistreerd Beeld op de computer Geluid van de computer De muis Het gezicht van de proefpersoon Stem van de proefpersoon Geluid uit de omgeving Eyetracking
Statistieken Heat map (kijkdichtheid) Gaze plot (kijkpad) Aantal maal focussen op object Duur focussen op object Tijd tot eerste maal focussen Tijd tot eerste muisklik ... Nb. Pas valide vanaf 20 proefpersonen (wees bij minder proefpersonen voorzichtig met het trekken van conclusies).
Prototype / Testplan Testrapport Product Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Instructie Usability lab Instructie Usability lab Instructie Usability lab Usability test (opt.) Usability test Usability test Usability test (opt.) Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5 Week 6 Week 7 Week 8 Week 9 Week 10 Werkgroep Usability testen College Usability testen
Plan van Aanpak Voorbereiding Uitvoering Evaluatie Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Voorbereiding Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Uitvoering Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen “Opnieuw testen” Evaluatie
Proefpersonen - 3x – vinden vaak lastig – begin op tijd
Testdoelen Verifiëren of belangrijke onderdelen goed werken. Verifiëren hoe onderdelen waarover je twijfelt werken. Mogelijke onderwerpen: Concept, Functionaliteit, Bepaalde functies, Informatie Architectuur, Content, Navigatie, Interactie, Labels, Vormgeving/Stijl.
Opdrachten Zorg dat je natuurlijk gedrag uitlokt. Niet te veel opdrachten. Zorg dat de 1e opdracht makkelijk is, zodat de gebruiker snel succes heeft. Bij de 2e, 3e ... opdrachten begint de test echt.
Opdrachten Case: Opdracht voor IAM intranet “Navigeer naar ‘Roosters/Route’ en kijk onderaan de pagina wanneer de zomervakantie start en het nieuwe jaar weer begint.”
Opdrachten Case: Opdracht voor IAM intranet “Zoek wanneer de zomervakantie start en wanneer het nieuwe jaar weer begint.”
Opdrachten Case: Opdracht voor IAM intranet “Je wilt je zomervakantie gaan plannen en vraagt je af in welke periode dat kan. In welke periode kun je op vakantie?”
Test je prototype – Tobii Studio gebruikt standaard IE8
Observeren is boksen als Rocky
Bevindingen vastleggen Zelf doen – maak formulier Doet Tobii Studio Doet Tobii Studio Zelf doen – maak formulier
Observeer de proefpersonen, stimuleer ‘hard-op-denken’ en let ook op head slappers, shocks, inspiration, passion, vocabulary en bugs.
Prioriteit hebben: Show stoppers / Concept flaws Quicks wins / Low-hanging fruit
Nu doen Plan een afspraak in het usability lab (samen met je teamcoach). Bedenk wie je kunt benaderen om als proefpersonen op te treden. Stel testdoelen op. Stel opdrachten op.
Aardige start de missing chapters www.sensible.com/secondedition Completer / Beter Wordt veel gebruikt /gelezen in het veld
Plan van Aanpak Voorbereiding Uitvoering Evaluatie Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Voorbereiding Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Uitvoering Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen “Opnieuw testen” Evaluatie