Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
De samenstelling van de loonkloof
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Seminarie SSL - 26 november 2010
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Werken aan gelijke kansen Met élk van onze leerlingen naar de eindstreep ! Interactum.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Gegevensverwerving en verwerking
Meervoudige lineaire regressie
Inferentie voor regressie
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Cursus Onderwijseconomie
LOT OP REIS.
Voorspellende analyse
Indonesië.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
Opbrengsten van onderwijs
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari ASSUMPTIES (1)
Algemene ouderavond Mavo 1 naar 2.
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
Dossier Empowerment.
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Advies en POVO procedure
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Resultaten Leerlingenbevraging Regio Geraardsbergen Evelyn Branswijk Drugbegeleider PISAD regio Geraardsbergen - Lierde.
Allround Talent Factory Talent Factory 1 Dare to be you! Dare to be you! Dare to be a winner ! Dare to be a winner !
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Geen marktmodel, maar een onderhandelingsmodel.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
mankiw's macroeconomics modules
Betrouwbaarheidsinterval
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Disclosure belangen NHG spreker
De Flexibele Club Competitie
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Workshop basisonderwijs
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Kansarmoede in de kleuterschool
Gemeenschaps- en systeemecologie (Ba3) Werkcollege Diversiteitsindices
Project actuele criminologie Keynote Jeugd
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Analyses Task Force Capaciteit
Voorspellende analyse
Vererving van kwantitatieve kenmerken
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA, K.U.Leuven / Steunpunt LOA)

Onderwijs produceert… èn selecteert Voorbeeld 1: dalende schoolse vertraging © HIVA

Onderwijs produceert… èn selecteert Voorbeeld 2: hoger onderwijs meest democratisch? % normale doorstroming na 1e jaar hoger onderwijs, naar diploma moeder © HIVA

Correctie voor selectieve uitval vergelijkbare problemen in economie Heckman model: schatten van verband tussen loon en onderwijsniveau, wetend dat er een selectieve (niet-) deelname is aan de arbeidsmarkt human capital wages reservation wage ‘ true’ regression line OLS regr. line © HIVA

De ‘truuk’ Maak gebruik van de invloed van geobserveerde individuele kenmerken van degenen die wel in de steekproef blijven de correlatie tussen de storingstermen in de kans op blijven en de uitkomstenfunctie om de (niet-observeerbare) uitkomsten te voorspellen voor de ‘uitvallers’ Bereken vervolgens de gemiddelde uitkomsten voor iedereen

Correctie voor selectieve uitval Methode Equatie 1: P{vertraging eind 6e leerjaar LO | kind heeft 6e leerjaar beëindigd in gewoon LO} = f (sociale achtergrond) + ε1 Equatie 2: P{uitval vóór eind 6e leerjaar LO} = f (sociale achtergrond) + ε2 Waarbij ε1 en ε2 mogelijk gecorreleerd zijn ofwel tweetrapsregressie ofwel simultane schatting

Schattingsresultaten Heckman-model (6e leerjaar lager onderwijs)

Vertekening in kans op vertraging (6e leerjaar lager onderwijs) Waargenomen / werkelijke kans op vertraging bij einde 6e lj. naar onderwijsniveau gezinshoofd © HIVA

Schattingsresultaten Heckman model (6e leerjaar secundair onderwijs)

Vertekening in kans op vertraging (6e leerjaar secundair onderwijs) Waargenomen / werkelijke kans op vertraging bij einde 6e lj. naar onderwijsniveau gezinshoofd © HIVA

Besluit Het onderwijs produceert én selecteert. Bij meting van (wijziging in) output moet je rekening houden met (wijziging in) selectiviteit Selectieve uitval is sterk sociaal bepaald. Daardoor wordt sociale ongelijkheid in onderwijs onderschat Dit alles kan ernstige gevolgen hebben voor de validiteit van onderzoeksresultaten… en daarop gebaseerde beleidsopties !