Sturen en bijsturen van handelingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Etappes in leren: inleiding
Advertisements

Control Continu of discreet Display Human Operator Control Device
Binnenstedelijke archeologie en KNA: quo vadis? Epko J. Bult Gemeente Delft Gemeente Midden-Delfland Gemeente Pijnacker-Nootdorp.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
Lecture 5 (Prof. A. Kok, ) Topics:
Quiz.
TRACELINK: A model of consolidation and amnesia
Welkom Voorstellen Bustechnologie ASI Actuator-Sensor-Interface
INFORMATIEVERWERKING
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Reflectievaardigheden en instrumenten
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Begeleiden van het B-leerproces
Workshop gebruikerscommissie SimForTree Gent, 19 Oktober 2010 Het Sim4Tree DSS W W W.K U L E U V E N.B E.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid
Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces
Toegepaste Motorische Controle
Prof. Dr. M. Lenoir 2° kan Lichamelijke Opvoeding
Modellen van motorisch leren
Ecologische benadering van motorische controle
Bewegen en Sport: nu en later
Mondeling presenteren
KAUWBEWEGINGEN EN KAUWREFLEXEN
NEUROFYSIOLOGIE VAN VISUELE PERCEPTIE
MOTORISCH SYSTEEM NEUROBIOFYSICA Dr. J.A.M. van Gisbergen.
VISUEEL SYSTEEM CORTEX
MOTORISCH SYSTEEM BLOK THK Dr. J.A.M. van Gisbergen.
Seksualiteit Vanzelfsprekend?.
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Overzicht blokinhoud Elementaire bestanddelen, processen
Centrale Zenuw Stelsel
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
De wetten van Newton Theorie 1642 – 1727 Sir Isaac Newton.
Veranderingen van kennis in Kripke-modellen. “A Logic of Epistemic Actions” van Alexandru Baltag.
ASS in de levensloop: onderzoek
Martijn van den Heuvel CAI
4 Wetmatigheden van training: functionele kracht en coördinatie
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
? ? ? Bewegingsquiz ? ? ?.
Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel?
Perceptie en Actie in Beweging
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Laboratorium voor Experimentele Psychologie
Leerstijlen KOLB SJM.
Het zenuwstelsel.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
De titelpagina is de gelegenheid voor een introductie:
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Syndroom van Korsakoff
Februari 2011 Training modules SVSD Werken met FEWS-Game.
Zijn er wel pubers in het MBO Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO.
Inhoud Platooning en de bestuurder: ‘Transition of Control’ en ‘Driver Readiness’ Experimenten Eerste resultaten De Bestuurder en Platooning.
We lichten er twee aspecten uit:
Hst. 2 Het zenuwstelsel.
Les Orgaanstelsels 11.1 Organisatieniveaus Orgaanstelsels en hun niveau 12 Topografie 12.1 Anatomische houding 12.3 Plaatsaanduidingen 12.5.
Gesprekstechnieken Les 5.
Agressie op de werkvloer
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Kwalitatief motorisch onderzoek
Prof.dr. A. Achterberg, IMAPP
Transcript van de presentatie:

Sturen en bijsturen van handelingen Programmeren en Feedback

Programmeren van een handeling Probleem van de vrijheidsgraden: oplossing 1 = centrale sturing hiërarchisch model Open-lus model = programma staat centraal Omvat specificaties voor elke dF Definitie

IT-modellen: algemene kenmerken Doel Perceptueel mechanisme (input) Beslissingsmechanisme (executive) Effectormechanisme Actie (vaatwas, programmeren video)

Operationele timing (Tyldesley & Whiting, 1975) (voorbijgestreefd model) Extreem model op continuüm (tate, baseball,…) Planning op voorhand Variabele: starttijdstip = reductie van complexiteit v/d controle

Gegeneraliseerd Motorisch Programma (GMP) (1) 1 handeling = 1 programma leidt tot: Capaciteitsprobleem Nieuwheidsprobleem GMP voor klasse van handelingen Invariante kenmerken (geheugen) Taakspecifieke parameters -grammofoon: a. ritme b. snelheid / volume

Gegeneraliseerd Motorisch Programma (GMP) (2) Invariante kenmerken GMP: (Zelfde spiergroepen) Zelfde volgorde Zelfde relatieve timing (vb. handouts) Zelfde relatieve krachtinzet (cfr. concept ‘hond’) Parameters: 1. Snelheid 2. Kracht …

Gegeneraliseerd Motorisch Programma (GMP) (3) Oproepschema: Responsspecificaties, nodig voor aanpassing aan specifieke situatie Op basis van vroegere acties Herkenningsschema: Te verwachten sensorische consequenties

Schmidt’s open lus model IC Doel VRS OS VR HS VSS RS SS Motorisch programma = eigenlijk hybride theorie Kritiek?

Programma: pro en contra (1) Theoretisch Experimenteel: 1. Complexere beweging = langere RT

Programma: pro en contra (2) 2. Blokkage lidmaat -EMG-patroon gelijkaardig (p. 51) -beperkt in tijd 3. Deafferentiatie-experimenten -normaal gedrag mogelijk -niet optimaal

Bijsturen van een handeling (1) Input Vergelijkingsmechanisme Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Feedback Actie

Adams’ gesloten lus model (2) Geheugenspoor – Perceptueel spoor Pro’s Langdurige taken (thermostaat) Elke taak apart programma Contra’s Opslagprobleem Nieuwheidsprobleem Korte bewegingen???? Praktijkrelevantie

Reflexmatige bijsturing Onverwacht toevoegen van belasting EMG & verticale verplaatsing i/d tijd M1 M2 (M3) Conceptueel model (p. 60) / pro - contra

Overzicht bijsturingen M1 M2 Trig Res M3 Aandacht nee (+/-) soms Ja Tijd 30-50 50-80 80-120 > 120 Lokatie lokaal beide Beide Flexibel (nee) +/- Instructie

Visuele input voor bijsturing (1) 2 Verschillende systemen, met verschillende vorm (corticaal traject) en functie Central visueel veld: identificatie/reflectie -traag (min 200 ms) -bewust -via ventrale baan -statische info Perifeer visueel veld: beweging/on-line controle -snel (v.a. 80 ms) -onbewust -via dorsale baan -gevoelig voor beweging

Visuele input voor bijsturing (1) (Ungerleider & Mishkin, 1982; Milner & Goodale, 1995) DORSAL STREAM: 1. WHERE? 2. ACTION Parietal region VISUAL CORTEX VENTRAL STREAM: 1. WHAT? 2. PERCEPTION Infero-temporal cortex