Project Bouwkunde Ontwerp van een brug Door: Tom Dedobbeleer Milena Sonneveld Gerrit Pierreux Jeroen Volckaert Jan Spriet
Slide tss 1 en 2 Vulling
Materiaaltesten Trekproef Buigproef Knikproef Stuikproef
Materiaaltesten: trekproef Breukspanning = 21,36 MPa E-modulus = 3763,4 MPa
Ontwerp
Ontwerp Ketting minimaal Stabiel vakwerk Hoogte minimaliseren (375 mm) Stabiel vakwerk Alles in driehoeken Uniformisatie van de doorsnede Doorsneden rechthoekig (behalve I) Lagere E-modulus
Ontwerpproces Stap 1: Symmetrisch Pratt Niet efficiënt door asymmetrische belasting
Ontwerpproces Stap 2: Ketting volgens momentlijn Evenwichtige verdeling Lineariseren
Ontwerpproces Stap 3: Aantal steunpunten en staven 3 steunpunten is ideaal 5 of 6 staven kunnen de krachten opnemen
Ontwerpproces Stap 4: Optimaliseren Positie van de staven Optimale diepte ketting maximaal benutten
Ontwerpproces Stap 5: Verwijderen laagbelaste staaf? Vervormingen en normaalkrachten te groot Meer gewicht voor zelfde vervorming
Ontwerpproces Stap 6: Profielen drukstaven Bestand tegen knik, stuik en breuk Matlab programma Efficiënt: rechthoek of i-profiel i-profiel
Ontwerpproces Stap 7: Verbindingen In 1 vlak, symmetrisch Stevig lijmopp groot genoeg Verbinding 12x12
Bouw Beperkingen Problemen Resultaat
Bouw: beperkingen Staven scharnierend verbinden Spanners niet volledig uitrekken Meetfouten
Bouw: problemen Accuraat werken Krachten op verbindingen scheuren in lijm Staven krom Verbindingsplaatjes fout vakwerk uit vlak E-modulus ketting verandert Ketting rustte op staven Beweging van ketting en spanner verhinderen
Bouw: resultaat Gewicht: 1079,6 g 1 gebroken verbinding vervangen Totaal: 06480 g Wegdek: 03540 g 1 gebroken verbinding vervangen
Test Max toegelaten doorbuiging: 13,3 mm Doorbuiging bij 100 kg: 6,46 mm Falen bij: 200 kg
Conclusie Goed gedimensioneerd Minder doorbuiging dan verwacht
Vragen?