Vakoverschrijdend project: de kernuitstap Bart Bogaerts.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Concept-context ook voor vmbo-t
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Eindwerk zesde jaar.
OPSLAG.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Workshop Nieuwe begroting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Start.
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Communicatie: Presenteren
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen les 7 27 t/m 37.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Kruiswoordraadsels eten & drinken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Vakoverschrijdend project: de kernuitstap Bart Bogaerts

2 Inhoud Voorbereiding  Onderzoeksthema  Vrije Ruimte / leerjaar / pool  Samenwerking  Fasen van het project  Evaluatievormen  Meerwaarde Project  Onderzoeksvragen  Links

3 Inhoud Voorbereiding  Onderzoeksthema  Vrije Ruimte / leerjaar / pool  Samenwerking  Fasen van het project  Evaluatievormen  Meerwaarde Project  Onderzoeksvragen  Links

Onderzoeksthema De kernuitstap Bij uitbreiding: kernenergie Actueel Maatschappelijk relevant 4

5 Inhoud Voorbereiding  Onderzoeksthema  Vrije Ruimte / leerjaar / pool  Samenwerking  Fasen van het project  Evaluatievormen  Meerwaarde Project  Onderzoeksvragen  Links

Vrije Ruimte / leerjaar / pool Vrije Ruimte 3 e graad ASO Pool wetenschappen 6

7 Inhoud Voorbereiding  Onderzoeksthema  Vrije Ruimte / leerjaar / pool  Samenwerking  Fasen van het project  Evaluatievormen  Meerwaarde Project  Onderzoeksvragen  Links

Samenwerking Mogelijkheid tot samenwerking met leerkracht informatica  Maken/geven van een goede ppt presentatie  Efficiënt en kritisch omgaan met informatie van het internet  Zoeken op internet 8

9 Inhoud Voorbereiding  Onderzoeksthema  Vrije Ruimte / leerjaar / pool  Samenwerking  Fasen van het project  Evaluatievormen  Meerwaarde Project  Onderzoeksvragen  Links

Fasen van het project (1) Formuleren van onderzoeksprobleem en opstellen van onderzoeksplan  Doelstellingen: welke onderzoeksvragen + onderzoeksplan  Werkvormen: zelfwerkzaamheid, brainstormsessie  Did. hulpm.: geen  1 lestijd 10

Fasen van het project (2) Verzamelen van info  Doelstellingen: duidelijk formuleren onderzoeksvraag + bronnen op systematische manier bijhouden  Werkvormen: zelfwerkzaamheid  Did. hulpm.: internet, boeken, docu’s, …  2 lestijden 11

Fasen van het project (3) Ordenen en verwerken van info  Doelstellingen: bestuderen gevonden info + onderscheid tussen bruikbaar / niet bruikbaar  Werkvormen: zelfwerkzaamheid  Did. hulpm.: pc, internet, …  2 lestijden 12

Fasen van het project (4) Formuleren conclusies + rapporten resultaten  Doelstellingen: onderzoeksvragen zijn beantwoord --> conclusies + schriftelijk verslag  Werkvormen: zelfwerkzaamheid  Did. hulpm.: pc  2 lestijden, thuis 13

Fasen van het project (5) Presenteren van het project  Doelstellingen: mondelinge ppt presentatie van onderzoeksresultaten  Werkvormen: presentatie  Did. hulpm.: pc, projector  1 lestijd 14

Fasen van het project (6) Evalueren van onderzoeksproces en resultaten  Doelstellingen: zichzelf, groepsleden en andere lln. evalueren  Werkvormen: evaluatie  Did. hulpm.: evaluatieformulieren  1 lestijd 15

16 Inhoud Voorbereiding  Onderzoeksthema  Vrije Ruimte / leerjaar / pool  Samenwerking  Fasen van het project  Evaluatievormen  Meerwaarde Project  Onderzoeksvragen  Links

Evaluatievormen Lln. worden beoordeel op:  schriftelijk verslag (leerkr.)  mondeling presentatie (leerkr. + medelln.)  wijze waarop de lln. gefunctioneerd heeft, dmv. attitudelijst (leerk. + groepsleden + leerling) 17

18 Inhoud Voorbereiding  Onderzoeksthema  Vrije Ruimte / leerjaar / pool  Samenwerking  Fasen van het project  Evaluatievormen  Meerwaarde Project  Onderzoeksvragen  Links

Meerwaarde Werken aan VOET Lln. leren:  zelf info te verwerven/verwerken, problemen op te lossen  het leerproces zelf in handen te nemen, leraar als coach  leerervaring in vraag te stellen  kritisch om te gaan met informatie  eigen onderbouwd standpunt innemen 19

20 Inhoud Voorbereiding  Onderzoeksthema  Vrije Ruimte / leerjaar / pool  Samenwerking  Fasen van het project  Evaluatievormen  Meerwaarde Project  Onderzoeksvragen  Links

Onderzoeksvragen (1) Aandeel kernenergie in totale energie- en/of elektriciteitsproductie?  België: 25% vd energie en 60% vd elektriciteit  Wereld: 6% vd energie en 15 vd elektriciteit 21

Onderzoeksvragen (2) Externe kosten groene stroom vs kernenergie  Men zegt: kernenergie niet CO2-neutraal  Echter windmolens, zonnecellen e.d. ook niet  Emissies vgl. (of zelfs minder) met deze van hernieuwbare energiebronnen 22

Onderzoeksvragen (3) 23 Figuur 1: Emissies geproduceerd door 1 kilowattuur elektriciteit gebaseerd op levenscyclusanalyse

Onderzoeksvragen (4) Aandeel en potentieel groene energie in totale energieproductie  Hernieuwbare energiebronnen bijna volledig afwezig  2007: 2,7%  Streefdoel 2010: 6%  Potentieel: ts. de 6% en de 20%  Bij kernuitstap: > 50% van onze elektriciteitsvoorziening valt weg 24

Onderzoeksvragen (5) 25 Figuur 2: Primaire brandstofmix in België (2005) in de globale energievoorziening (links; deel a) en in elektriciteitsopwekking (rechts, deel b) (bron: Commission Energy 2030, p 43)

Onderzoeksvragen (6) Verschillende argumenten pro/contra kernenergie  Lln. zoeken meer info op over deze argumenten om zelf oordeel te kunnen vellen 26

Onderzoeksvragen (7) Kernafval is groot probleem waar nog geen oplossing voor is  Zeer veel energie uit zeer kleine hoeveelheid brandstof  Beperkt afvalvolume, veilig en afgescheiden opgeslagen  Nog op zoek nr. beste technologische oplossing permanente berging 27

Onderzoeksvragen (8) Kernenergie is vervuilend  Cijfers site MIRA  Vloeibare lozingen fractie van vergunde limieten  Lozingen in lucht zeer sterk gedaald 28

Onderzoeksvragen (9) Kernenergie is gevaarlijk  Slechts 2 ernstige ongelukken  Permanente controle FNAC  Elke 10j globale veiligheidsevaluatie  Ook bij andere energievormen: dambreuken, gasramp in Gellingen, … 29

Onderzoeksvragen (10) Kernenergie leidt tot verspreiding kernwapens  Nood aan non-proliferatieverdrag  Permanente controle door IAEA  Landen überhaupt tegen te houden?  Denk aan genetische manipulatie of nanotechnologie 30

Onderzoeksvragen (11) Uranium is ook een fossiele brandstof en dus eindig  Huidig consumptieniv.: reserves voor nog 70j  Prijs grondstof heeft vrij weinig invloed op uiteindelijke prijs  Moeilijker ontginbaar uranium: voorraden x 10  Eventueel gedestilleerd uit zeewater -> onbeperkt  Nieuwe reactoren 31

32 Inhoud Voorbereiding  Onderzoeksthema  Vrije Ruimte / leerjaar / pool  Samenwerking  Fasen van het project  Evaluatievormen  Meerwaarde Project  Onderzoeksvragen  Links

Links Aardrijkskunde: energiebronnen en grondstoffen, milieu Fysica: kernfysica 33

34 Vragen?