Vakoverschrijdend project: de kernuitstap Bart Bogaerts
2 Inhoud Voorbereiding Onderzoeksthema Vrije Ruimte / leerjaar / pool Samenwerking Fasen van het project Evaluatievormen Meerwaarde Project Onderzoeksvragen Links
3 Inhoud Voorbereiding Onderzoeksthema Vrije Ruimte / leerjaar / pool Samenwerking Fasen van het project Evaluatievormen Meerwaarde Project Onderzoeksvragen Links
Onderzoeksthema De kernuitstap Bij uitbreiding: kernenergie Actueel Maatschappelijk relevant 4
5 Inhoud Voorbereiding Onderzoeksthema Vrije Ruimte / leerjaar / pool Samenwerking Fasen van het project Evaluatievormen Meerwaarde Project Onderzoeksvragen Links
Vrije Ruimte / leerjaar / pool Vrije Ruimte 3 e graad ASO Pool wetenschappen 6
7 Inhoud Voorbereiding Onderzoeksthema Vrije Ruimte / leerjaar / pool Samenwerking Fasen van het project Evaluatievormen Meerwaarde Project Onderzoeksvragen Links
Samenwerking Mogelijkheid tot samenwerking met leerkracht informatica Maken/geven van een goede ppt presentatie Efficiënt en kritisch omgaan met informatie van het internet Zoeken op internet 8
9 Inhoud Voorbereiding Onderzoeksthema Vrije Ruimte / leerjaar / pool Samenwerking Fasen van het project Evaluatievormen Meerwaarde Project Onderzoeksvragen Links
Fasen van het project (1) Formuleren van onderzoeksprobleem en opstellen van onderzoeksplan Doelstellingen: welke onderzoeksvragen + onderzoeksplan Werkvormen: zelfwerkzaamheid, brainstormsessie Did. hulpm.: geen 1 lestijd 10
Fasen van het project (2) Verzamelen van info Doelstellingen: duidelijk formuleren onderzoeksvraag + bronnen op systematische manier bijhouden Werkvormen: zelfwerkzaamheid Did. hulpm.: internet, boeken, docu’s, … 2 lestijden 11
Fasen van het project (3) Ordenen en verwerken van info Doelstellingen: bestuderen gevonden info + onderscheid tussen bruikbaar / niet bruikbaar Werkvormen: zelfwerkzaamheid Did. hulpm.: pc, internet, … 2 lestijden 12
Fasen van het project (4) Formuleren conclusies + rapporten resultaten Doelstellingen: onderzoeksvragen zijn beantwoord --> conclusies + schriftelijk verslag Werkvormen: zelfwerkzaamheid Did. hulpm.: pc 2 lestijden, thuis 13
Fasen van het project (5) Presenteren van het project Doelstellingen: mondelinge ppt presentatie van onderzoeksresultaten Werkvormen: presentatie Did. hulpm.: pc, projector 1 lestijd 14
Fasen van het project (6) Evalueren van onderzoeksproces en resultaten Doelstellingen: zichzelf, groepsleden en andere lln. evalueren Werkvormen: evaluatie Did. hulpm.: evaluatieformulieren 1 lestijd 15
16 Inhoud Voorbereiding Onderzoeksthema Vrije Ruimte / leerjaar / pool Samenwerking Fasen van het project Evaluatievormen Meerwaarde Project Onderzoeksvragen Links
Evaluatievormen Lln. worden beoordeel op: schriftelijk verslag (leerkr.) mondeling presentatie (leerkr. + medelln.) wijze waarop de lln. gefunctioneerd heeft, dmv. attitudelijst (leerk. + groepsleden + leerling) 17
18 Inhoud Voorbereiding Onderzoeksthema Vrije Ruimte / leerjaar / pool Samenwerking Fasen van het project Evaluatievormen Meerwaarde Project Onderzoeksvragen Links
Meerwaarde Werken aan VOET Lln. leren: zelf info te verwerven/verwerken, problemen op te lossen het leerproces zelf in handen te nemen, leraar als coach leerervaring in vraag te stellen kritisch om te gaan met informatie eigen onderbouwd standpunt innemen 19
20 Inhoud Voorbereiding Onderzoeksthema Vrije Ruimte / leerjaar / pool Samenwerking Fasen van het project Evaluatievormen Meerwaarde Project Onderzoeksvragen Links
Onderzoeksvragen (1) Aandeel kernenergie in totale energie- en/of elektriciteitsproductie? België: 25% vd energie en 60% vd elektriciteit Wereld: 6% vd energie en 15 vd elektriciteit 21
Onderzoeksvragen (2) Externe kosten groene stroom vs kernenergie Men zegt: kernenergie niet CO2-neutraal Echter windmolens, zonnecellen e.d. ook niet Emissies vgl. (of zelfs minder) met deze van hernieuwbare energiebronnen 22
Onderzoeksvragen (3) 23 Figuur 1: Emissies geproduceerd door 1 kilowattuur elektriciteit gebaseerd op levenscyclusanalyse
Onderzoeksvragen (4) Aandeel en potentieel groene energie in totale energieproductie Hernieuwbare energiebronnen bijna volledig afwezig 2007: 2,7% Streefdoel 2010: 6% Potentieel: ts. de 6% en de 20% Bij kernuitstap: > 50% van onze elektriciteitsvoorziening valt weg 24
Onderzoeksvragen (5) 25 Figuur 2: Primaire brandstofmix in België (2005) in de globale energievoorziening (links; deel a) en in elektriciteitsopwekking (rechts, deel b) (bron: Commission Energy 2030, p 43)
Onderzoeksvragen (6) Verschillende argumenten pro/contra kernenergie Lln. zoeken meer info op over deze argumenten om zelf oordeel te kunnen vellen 26
Onderzoeksvragen (7) Kernafval is groot probleem waar nog geen oplossing voor is Zeer veel energie uit zeer kleine hoeveelheid brandstof Beperkt afvalvolume, veilig en afgescheiden opgeslagen Nog op zoek nr. beste technologische oplossing permanente berging 27
Onderzoeksvragen (8) Kernenergie is vervuilend Cijfers site MIRA Vloeibare lozingen fractie van vergunde limieten Lozingen in lucht zeer sterk gedaald 28
Onderzoeksvragen (9) Kernenergie is gevaarlijk Slechts 2 ernstige ongelukken Permanente controle FNAC Elke 10j globale veiligheidsevaluatie Ook bij andere energievormen: dambreuken, gasramp in Gellingen, … 29
Onderzoeksvragen (10) Kernenergie leidt tot verspreiding kernwapens Nood aan non-proliferatieverdrag Permanente controle door IAEA Landen überhaupt tegen te houden? Denk aan genetische manipulatie of nanotechnologie 30
Onderzoeksvragen (11) Uranium is ook een fossiele brandstof en dus eindig Huidig consumptieniv.: reserves voor nog 70j Prijs grondstof heeft vrij weinig invloed op uiteindelijke prijs Moeilijker ontginbaar uranium: voorraden x 10 Eventueel gedestilleerd uit zeewater -> onbeperkt Nieuwe reactoren 31
32 Inhoud Voorbereiding Onderzoeksthema Vrije Ruimte / leerjaar / pool Samenwerking Fasen van het project Evaluatievormen Meerwaarde Project Onderzoeksvragen Links
Links Aardrijkskunde: energiebronnen en grondstoffen, milieu Fysica: kernfysica 33
34 Vragen?