Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas De sociale positie van leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen in het onderwijs Bron: http://www.zappybaby.be/nl/kinderen/52258/hoe-kom-je-in-het-schoolritme.html
INHOUDSTAFEL Inleiding Sociale positie van leerlingen met gedragsproblemen in Duitsland Sociale positie van kinderen met een beperking in Nederland Sociale vaardigheden en positie van leerlingen in Noorwegen
INLEIDING Horizontale interacties: gevormd met kinderen op hetzelfde sociale niveau Verticale interacties: relaties waaraan individuen met verschillende kennis en macht deelnemen Geen horizontale relaties eenzaam, geïsoleerd Leerlingen met beperkingen voldoen niet aan ‘similarity eis’ (= zelfde interesses, zelfde manier van denken, zelfde voorkeuren, …)
HET ONDERZOEK Duitsland, Nederland en Noorwegen Leerlingen ondervraagd: Wie zijn hun vrienden en wie zeker niet? Opgedeeld in 5 categorieën: Populair, gemiddeld, controversieel, genegeerd en verworpen. Bron: http://www.additudemag.com/adhd/article/1654.html
SOCIALE POSITIE VAN LEERLINGEN MET GEDRAGSPROBLEMEN IN DUITSLAND Vergelijking speciaal onderwijs en regulier onderwijs In beide onderwijssystemen worden leerlingen met een beperking/gedragsprobleem verworpen Geen verschil tussen externaliserend (agressief, antisociaal) en internaliserend gedrag (angstig, depressief).
SOCIALE POSITIE VAN KINDEREN MET EEN BEPERKING IN NEDERLAND Leerlingen, leerkrachten, ouders en ambulante begeleiders ondervraagd Leerlingen met beperking minder ‘populair’, eerder ‘gemiddeld’ Discrepantie tussen oordeel klasgenoten en oordeel Leerkrachten: oordeel te positief (voor ¾ van de lln) Ouders: oordeel te positief (voor ¾ van de lln) ambulante begleiders: positief/negatief (voor ½ van de lln)
SOCIALE VAARDIGHEDEN EN POSITIE VAN LEERLINGEN IN NOORWEGEN In Noorwegen bijna uitsluitend inclusief onderwijs (geen speciale klassen) TOCH: leerlingen met beperkingen/gedragsproblemen hebben minder vrienden dan hun klasgenoten. Hoe lager sociale positie, hoe minder de sociale vaardigheden ontwikkeld Bron: http://www.expreszo.nl/forum/viewtopic.php?f=28&t=42157&start=820
CONCLUSIE In Nederland: jonge kinderen hebben vaker geïsoleerde positie in BEIDE onderwijssystemen VERRASSEND: Ook in Noorwegen hebben kinderen negatieve sociale positie ondanks jarenlange ervaring met inclusief onderwijs Ouders en leerkrachten hebben nog een te positief beeld over de sociale positie van kinderen met beperkingen ingrijpen is dan mogelijks te laat