Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Advertisements

Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Filmpopulariteit Hoe populair zijn specifieke genres per periode?
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Een begaanbaar PAD voor agressieve jongeren
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Informatie vaardigheden
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren Een onderzoek door M. Kleinjan en R. C. M. E. Engels.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
1zorg-route.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Keuze van de VMBO leerling
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
PLUSKLAS.
“Passend onderwijs op maat”
Sociale perceptie.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
NEMO vakdidactische opdracht
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Ouderraad 7 december.
Leer kracht Workshop over competenties van
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Opvoedingsstijlen met een risico.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Deskundigheid zit in het kind
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas De sociale positie van leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen in het onderwijs Bron: http://www.zappybaby.be/nl/kinderen/52258/hoe-kom-je-in-het-schoolritme.html

INHOUDSTAFEL Inleiding Sociale positie van leerlingen met gedragsproblemen in Duitsland Sociale positie van kinderen met een beperking in Nederland Sociale vaardigheden en positie van leerlingen in Noorwegen

INLEIDING Horizontale interacties: gevormd met kinderen op hetzelfde sociale niveau Verticale interacties: relaties waaraan individuen met verschillende kennis en macht deelnemen Geen horizontale relaties  eenzaam, geïsoleerd Leerlingen met beperkingen voldoen niet aan ‘similarity eis’ (= zelfde interesses, zelfde manier van denken, zelfde voorkeuren, …)

HET ONDERZOEK Duitsland, Nederland en Noorwegen Leerlingen ondervraagd: Wie zijn hun vrienden en wie zeker niet? Opgedeeld in 5 categorieën: Populair, gemiddeld, controversieel, genegeerd en verworpen. Bron: http://www.additudemag.com/adhd/article/1654.html

SOCIALE POSITIE VAN LEERLINGEN MET GEDRAGSPROBLEMEN IN DUITSLAND Vergelijking speciaal onderwijs en regulier onderwijs In beide onderwijssystemen worden leerlingen met een beperking/gedragsprobleem verworpen Geen verschil tussen externaliserend (agressief, antisociaal) en internaliserend gedrag (angstig, depressief).

SOCIALE POSITIE VAN KINDEREN MET EEN BEPERKING IN NEDERLAND Leerlingen, leerkrachten, ouders en ambulante begeleiders ondervraagd Leerlingen met beperking minder ‘populair’, eerder ‘gemiddeld’ Discrepantie tussen oordeel klasgenoten en oordeel Leerkrachten: oordeel te positief (voor ¾ van de lln) Ouders: oordeel te positief (voor ¾ van de lln) ambulante begleiders: positief/negatief (voor ½ van de lln)

SOCIALE VAARDIGHEDEN EN POSITIE VAN LEERLINGEN IN NOORWEGEN In Noorwegen bijna uitsluitend inclusief onderwijs (geen speciale klassen) TOCH: leerlingen met beperkingen/gedragsproblemen hebben minder vrienden dan hun klasgenoten. Hoe lager sociale positie, hoe minder de sociale vaardigheden ontwikkeld Bron: http://www.expreszo.nl/forum/viewtopic.php?f=28&t=42157&start=820

CONCLUSIE In Nederland: jonge kinderen hebben vaker geïsoleerde positie in BEIDE onderwijssystemen VERRASSEND: Ook in Noorwegen hebben kinderen negatieve sociale positie ondanks jarenlange ervaring met inclusief onderwijs Ouders en leerkrachten hebben nog een te positief beeld over de sociale positie van kinderen met beperkingen  ingrijpen is dan mogelijks te laat