De SEM-J: een screeningsinstrument voor jongeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
Advertisements

KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
De Reynell Taaltest en autisme
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Presentatie Procedure naar het VO
Marktonderzoek als proces
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 2 Kosten/Baten Check.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Naar evenredige toegankelijkheid Voorrangsregels – 5 juli 2013.
Bedrijfskolommen en -sectoren
Reflectievaardigheden en instrumenten
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
Voorkomen van alcoholschade bij jongeren in algemene ziekenhuizen
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Marktonderzoek als proces
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Traject studiekeuzebegeleiding Lerarenopleiding VO-MO Partners: P.I. Sint-Godelieve & SJI Kontich.
Tafel van vier De tafel van 4 1 x 4 = 42 x 4 = 8 3 x 4 = 124 x 4 = 16 5 x 4 = 206 x 4 = 24 7 x 4 = 288 x 4 = 32 9 x 4 = 3610 x 4 = 40.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Begeleiding van zwangere vrouwen met een alcohol- of drugprobleem Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Wat is Tutti Frutti Een fruitproject in lager en secundair onderwijs Wekelijks is er in de school één vaste fruitdag.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Welkom.
Rotterdam zonder MBO verzuim
Van, voor én door het onderwijs.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Module 1 – Dag 3 Hallo Module 1 – Dag 3 een 1 Module 1 – Dag 3 twee 2.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Mijn opleidingsbeeld.
Begeleiden van maattrajecten teamontwikkeling en teamorganisatie Ondersteunen en begeleiden van teambuildingsessies voor teams die zich verder willen ontwikkelen.
Mijn Design Manifesto Inspire, Meaningful, Remembered, Immortal.
Welkom.
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Ouderavond 5 havo 25 augustus uur aula locatie N.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
Dementie. Rose-Marie Dröes Omgaan met de gevolgen van dementie Psychosociale begeleiding en behandeling.
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Voorstelling kansarmoedeatlas
Breng de brief naar het goede huisnummer
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
OPENINGSCASE: De Victoria Country Fire Authority in Australië geeft hulp met nieuwe informatiesystemen.
JEUGDzorg - voor wie?.
Wetenschapsbeursproject
bybelgenootskap van suid-afrika.
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

De SEM-J: een screeningsinstrument voor jongeren. Nina De Paepe

De VAD ontving uit de drughulpverlening herhaaldelijk signalen over late doorverwijzingen, die de hulpverlening bemoeilijkten. Daarom ontwikkelde VAD het individueel Screeningsinstrument Ervaringen met Middelengebruik voor Jongeren (SEM-J).

De SEM-J is een instrument dat op een eenvoudige manier een ernstinschatting maakt van het middelengebruik van een jongere.

Proces van de vertaling 1. In de eerste fase vond de ‘forward’- vertaling plaats. 2. een ‘backward’-vertaling door twee vertalers die Engels als moedertaal hebben, terugvertaald naar het Engels 3. consultatie van een expertengroep Om de uiteindelijke vertaling te consolideren werd een beroep gedaan op een expertengroep van praktijkwerkers en methodologen. 4. begrijpelijkheidstest Dan werd er een test gedaan bij een heterogene groep van jongeren. 5. pretest In de laatste fase testte de VAD de SEM-J uit bij 24 jongeren uit het secundair onderwijs en bij 20 jongeren die deelnamen aan vroeginterventiegroepen

De SEM-J bestaat uit verschillende schalen: een ernstschaal (achttien items), een defensiviteitschaal (achttien items), een onwaarschijnlijkheidsschaal (drie items)., een schaal voor psychosociale indicatoren (acht items) en een overzicht van de gebruiksgeschiedenis . (zes items).

Sinds september 2009 staat de SEM-J online op de VAD-site.

Op basis van het resultaat op de SEM-J, automatisch duidelijk is wat de meest aangewezen begeleiding is voor de jongere.. De score wordt automatisch berekend en worden de resultaten onmiddellijk weergegeven. Op basis van het resultaat op de SEM-J, automatisch duidelijk is wat de meest aangewezen begeleiding is voor de jongere..

Op weekdagen wordt de SEM-J gemiddeld drie- tot viermaal per dag ingevuld. Uit deze cijfers blijkt dat er wel degelijk behoefte was aan een dergelijk instrument.

Ik hoop dat u van mijn presentatie genoten hebt.