MENSEN LEVEN MET MENSEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Intro op masterroute Gezondheid en Welzijn 08/09, N. Steverink, Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg m.i.v. studiejaar
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Kinderen van depressieve moeders
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Deel 2 Individu.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Bevolkingsverandering en de betekenis van dorpsaccommodaties Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Handboek voor mantelzorgers
Inleiding Sinds 1970: deïnstitutionalisering
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Samen verder!.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Het begint bij het jonge kind
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Pedagogische interventie PEP-poli
Introductie JOGG (Loek Leenen)
KERST 2014 VAN DROOM NAAR WERKELIJKHEID?.
Docent: Anco R.O. Ringeling
Voortijdig schoolverlaten
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
sociologie en diversiteit
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
De digitale samenleving KIMBERLY DERUYCK. Het internet  Niet meer weg te denken  Beïnvloedt  cultuur, denken, kijken  Iedereen  Huidige generatie.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
PETS! Pesten anders bekeken
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Fases in het radicaliseringsproces
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Voorlichting, advies en instructie
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
Consumenten-gedrag Het gezin
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

MENSEN LEVEN MET MENSEN Over de levensloop en de ouderen in de samenleving

Inhoud Leeftijd en tijd Verbondenheid met anderen Gedrag Afhankelijkheid en sociale controle Groepering en hun betekenis voor de levensloop Bronnenlijst

Leeftijd en tijd Het kenmerk leeftijd hangt samen met andere kenmerken: Leeftijd – tijdservaringen Ouderen: zware crisis Jongeren: hoogconjunctuur  Elk persoon heeft een ander verleden

Verbondenheid met anderen Relaties – vanaf de geboorte vb. ouders, collega’s, buren, … Socialisatie contact met anderen (sociale relaties) is noodzakelijk voor de ontwikkeling Sociale groeperingen  invloed op het individu

Gedrag We leren van onze medemensen: Aangeleerd gedrag belonen – sanctioneren door ouders  dit gedrag is niet aangeboren Definiëring per groep kan verschillen: vb. gewenst gedrag zelfstandig gedrag afwijkend gedrag

Imiteren = ‘het leren van gedrag van anderen in verschillende groepen’ Het kind doet de ouders na.  emotionele identificatie Andere groepen van mensen waar kinderen van leren: vb. leraren op school, media

Afhankelijkheid en sociale controle Ons gedrag wordt door anderen beheerst of beïnvloed. Sociale druk negatieve sancties vb. fysiek geweld, roddelen positieve sancties vb. schouderklopje geven, cadeaus  Vinden we terug in verschillende groepen van de samenleving.

Sociale controle  wordt bepaald door de mate waarin mensen van elkaar afhankelijk zijn  centraal kenmerk van menselijk samenleven meest extreme vorm van sociale controle: vb. gevangenissen, religieuze sektes = ‘gulzige instituten’

Groeperingen en hun betekenis voor de levensloop Typen van groeperingen: Primaire groep vb. gezin Organisaties vb. kerk, tehuizen ‘gehele’ samenlevingen vb. dorp, staat

Grote betekenis van de groepering voor het individu.  veranderingen! Levensloop: sociologisch gang door groepen en organisaties overgangen van levensfases  door samenleving geregeld

Bronnenlijst De Keijzer, M., & Van Tuyl, T. (2008). Een bezoekje aan The Farm. Geraadpleegd op 29 November 2010, op http://www.theavantuyl.nl/update/output.php?table1=artikelen Naafs, J., Bakker, M., Franken, P., & Noyon, L. (2010). Mensen leven met mensen. In J. Naafs (red.), Met zorg wonen (pp. 35 – 45). Bohn Stafleu van Loghum. PZC. (2010). ‘t Vierschip krijgt predikaat Eén. Geraadpleegd op 29 november 2010, op www.pzc.nl/regio/walcheren/7654995/t-Vierschip-krijgt-predikaat-Een.ece Turkenburg, A. (2010). ABC van erven en schenken. Geraadpleegd op 29 november 2010, op http://www.elsevier.nl/web/Stijl/Gezondheid-Gezin/Gezin/132/ABC-van-erven-en schenken.htm