Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Grammatica in balans.
Huiswerktips.
3-jarigen in het basisonderwijs
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Taalontwikkeling en taalproblemen Marjolijn van Weerdenburg
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Geletterdheid….. Wat is dat?
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Inleiding taalwetenschap
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Clusteroverleg groen ’11
Voorlichtingsavond groep 3
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Focus op motivatie en communicatie
Gedragsveranderingen bij dementie
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie en dementie
Hoe werken we met En action in de Franse les?
voor familie en vrienden van
IPC Nederland.
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Alcohol, roken en opvoeding
Informatieve bijeenkomst
(Voor)lezen is leuk!.
Taalkundige feiten en hypothesen
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Pemook 3.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Het belang van voorlezen
Van Wiechenonderzoek Sectie Communicatie. Voorwaarden taalverwerving -Intacte zintuigen, met name visus en gehoor -Een zeker intellectueel niveau -Voldoende.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Eerste en tweede taalverwerving Maud Hutten. Wanneer leert een kind de moedertaal? voor de geboorte 0-12 maanden = voortalige periode 1 – 2,5 jaar = vroegtalige.
Verbindend communiceren met ouders
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Wat is coöperatief leren?
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Ontwikkelingspsychologie 16september
Communicatie 5e les.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Praktijk Opleiders Cursus
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
TAALVERZORGING STIJL B2: duidelijk en helder taalgebruik.
Voorlichting SH 1.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Transcript van de presentatie:

Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc

Inhoudstafel Eerste en tweede taalverwerving Taalmoeilijkheden Eerste taalverwerving Mijlpalen in de eerste taalverwerving Tweede taalverwerving Omschrijving Verwerving Verwerving NT2 verschillen Taalmoeilijkheden

1.Eerste en tweede taalverwerving Het verwerven van inzicht in het hanteren van grammaticale en communicatieve regels grammaticale regels = vervoegingen, verbuigingen, woordvolgorden communicatieve regels = afspraken omtrent taalinhoud en taalgebruik

1.1 Eerste taalverwerving de taal die gesproken wordt in de primaire sociale omgeving van het kind

1.1.1Mijlpalen in de eerste taalverwerving Pre-linguale periode(eerste levensjaar) Start vanaf de geboorte van het kind Probeert meteen te communiceren Huilen = communicatiemiddel Vanaf 2e maand kan het kind wat het zien volgen en vasthouden met zijn ogen Vanaf 6e maan kan het kind volop geluiden maken en zo gesprekken voeren

1.1.1Mijlpalen in de eerste taalverwerving Vroeg-linguale periode(1jaar-2,5jaar) Éénwoordfase = brabbelen gaat over naar echt woordgebruik (=symbolische fase) Tweewoordfase = vloeit geleidelijk aan over en hangt samen met een woordenschat explosie Meerwoordzinnen = praten in langere zinnen, verschillende vormen van taalspel meeste communicatie gebeurt in interactie met de ouders

1.1.1Mijlpalen in de eerste taalverwerving Differentiatiefase(2,5 jaar-5 jaar) Grote creativiteit in het taalgebruik  zelf woorden beginnen uitvinden Kind is nu volwaardige gesprekspartner

1.2Tweede taalverwerving

1.2.1Omschrijving Tweede taal = meerderheidstaal is de voertaal van het land waar het kind woont ≠ taal die het kind thuis spreekt Kan tegelijk met de eerste taal worden aangeleerd

1.2.2Verwerving Verwerving gebeurt aan de hand van interactie tussen leerder en omgeving

Imitatie en transfer Door luisteren en imiteren ontdekt het kind de verschillende bouwstenen van de taal Oefening + positieve bekrachtiging  kind leert snel en gemakkelijk bij

Creatieve constructie en ontwikkelingsvolgordes Het creatieve vermogen van de leerder staat centraal Fouten die het kind maakt zijn tussenstappen in het leerproces

1.2.3Verwerving NT2 Er zijn momenteel geen duidelijke kenmerken van een T2-verwerver

1.2.4Verschillen T1-verwerver heeft een vaste, natuurlijke en veelvuldige taalomgeving Meer tijd T2-verwerver is echter volledig afhankelijk van vrienden Moeilijkere opdracht op kortere termijn

2.2Taalmoeilijkheden Onderscheid tussen lange en korte klinkers Gelijkklinkende medeklinkers Medeklinkergroepen Gebruik van voorzetsels Lidwoorden Woordvolgorde …

Bronvermelding Nederlands als tweede taal: taalondersteuning bij migrantenkinderen vanuit ervaringsgerichte activiteiten, eindwerk orthopedagogie 1999-2000, De Deyne Evelien