Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Inhoudstafel Eerste en tweede taalverwerving Taalmoeilijkheden Eerste taalverwerving Mijlpalen in de eerste taalverwerving Tweede taalverwerving Omschrijving Verwerving Verwerving NT2 verschillen Taalmoeilijkheden
1.Eerste en tweede taalverwerving Het verwerven van inzicht in het hanteren van grammaticale en communicatieve regels grammaticale regels = vervoegingen, verbuigingen, woordvolgorden communicatieve regels = afspraken omtrent taalinhoud en taalgebruik
1.1 Eerste taalverwerving de taal die gesproken wordt in de primaire sociale omgeving van het kind
1.1.1Mijlpalen in de eerste taalverwerving Pre-linguale periode(eerste levensjaar) Start vanaf de geboorte van het kind Probeert meteen te communiceren Huilen = communicatiemiddel Vanaf 2e maand kan het kind wat het zien volgen en vasthouden met zijn ogen Vanaf 6e maan kan het kind volop geluiden maken en zo gesprekken voeren
1.1.1Mijlpalen in de eerste taalverwerving Vroeg-linguale periode(1jaar-2,5jaar) Éénwoordfase = brabbelen gaat over naar echt woordgebruik (=symbolische fase) Tweewoordfase = vloeit geleidelijk aan over en hangt samen met een woordenschat explosie Meerwoordzinnen = praten in langere zinnen, verschillende vormen van taalspel meeste communicatie gebeurt in interactie met de ouders
1.1.1Mijlpalen in de eerste taalverwerving Differentiatiefase(2,5 jaar-5 jaar) Grote creativiteit in het taalgebruik zelf woorden beginnen uitvinden Kind is nu volwaardige gesprekspartner
1.2Tweede taalverwerving
1.2.1Omschrijving Tweede taal = meerderheidstaal is de voertaal van het land waar het kind woont ≠ taal die het kind thuis spreekt Kan tegelijk met de eerste taal worden aangeleerd
1.2.2Verwerving Verwerving gebeurt aan de hand van interactie tussen leerder en omgeving
Imitatie en transfer Door luisteren en imiteren ontdekt het kind de verschillende bouwstenen van de taal Oefening + positieve bekrachtiging kind leert snel en gemakkelijk bij
Creatieve constructie en ontwikkelingsvolgordes Het creatieve vermogen van de leerder staat centraal Fouten die het kind maakt zijn tussenstappen in het leerproces
1.2.3Verwerving NT2 Er zijn momenteel geen duidelijke kenmerken van een T2-verwerver
1.2.4Verschillen T1-verwerver heeft een vaste, natuurlijke en veelvuldige taalomgeving Meer tijd T2-verwerver is echter volledig afhankelijk van vrienden Moeilijkere opdracht op kortere termijn
2.2Taalmoeilijkheden Onderscheid tussen lange en korte klinkers Gelijkklinkende medeklinkers Medeklinkergroepen Gebruik van voorzetsels Lidwoorden Woordvolgorde …
Bronvermelding Nederlands als tweede taal: taalondersteuning bij migrantenkinderen vanuit ervaringsgerichte activiteiten, eindwerk orthopedagogie 1999-2000, De Deyne Evelien