LATIJN Taalproject – Inleiding Taalkunde Periode 4 Jessica Heeman Jelle Don Erik-Jan van Gelderen Chantal van Dijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Semantische aspecten van verwerving
Advertisements

Presentatie Website Taalkunde project Zweeds Inleiding Taalkunde 2009 Cursus J. Linthorst, M. van de Burgwal and A.J. Verpalen Cognitive Artificial Intelligence.
Delend lidwoord.
Disco les 25 Uitleg grammatica.
Universiteitscollege TU/e 2011
Taaloefeningen.
Taalproject Inleiding Taalkunde
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Inleiding taalwetenschap
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Inleiding taalwetenschap
Bulgaars Български Bălgarski.
Dynamische Semantiek Voor beginners Henriëtte de Swart.
De studie van betekenis
Afrikaans Door: Alex Poessé -Milou Pet Richard Bethlehem
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie
Noors Inleiding Taalkunde Björn Klaassen Bos Patrick van Stiphout
Semantiek 1.
Eva Croonen, Koen Klinkers, Gijs Wijnholds, Melchior Langeveld
Dynamische Semantiek Henriëtte de Swart.
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie
Prosodie.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Optimaliteitstheorie & Semantiek Petra Hendriks Maart 2004.
College 4: Inleiding Fonologie eerste uur: Werkzaamheden fonoloog en fonologische processen tweede uur: Generatieve Taalkunde, UG en fonologische.
Literatuur, hoofdstuk 1 Opdrachten.
Natuurlijke-Taalinterfaces Week 7 Discourse Representation Theory.
PASSÉ COMPOSÉ ÊTRE APPRENDRE 3 UNITÉ 2.
PASSÉ COMPOSÉ AVOIR APPRENDRE 3 UNITÉ 2.
Suomi Taalproject Fins 1 Rick Sen Yfke Dulek Benno Kruit
Taaloefeningen.
Voornaamwoorden Enkele opmerkingen over. Enkele opmerkingen over het en dat Voorlopig subject De Coolsingel, het/dat is een brede straat. De Coolsingel,
Taaloefeningen.
Taaloefeningen.
Taaloefeningen.
Heel werkwoord en bijwoord
Taaloefeningen.
Taaloefeningen.
2 hv en 2 vwo+ Grammaire chapitre 5.
Taal en logica Over het gebruik van eerste orde propositie/predikatenlogica voor de analyse van natuurlijke taal.
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Taaloefeningen.
Miniles Spaans. Voor de voetballers 'Alle jeugdspelers moeten Engels en Spaans leren’ Johan Cruijff heeft verkondigd dat alle jeugdspelers bij Ajax de.
Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,
Bijvoeglijk naamwoord
Grammatica woordsoorten H1 t/m H6
SPELLING BIJVOEGLIJK GEBRUIKT DEELWOORD HOOFDLETTERGEBRUIK.
Inleiding Bijbelwetenschappen Online School of Catholic TheologyDr. Archibald L.H.M. van Wieringen pr. W ERKWOORDSTIJDEN (in plaats van ‘werkwoordelijke.
 Grammar year 1 Everything you need to know for your test in the test week!
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Taalgeschiedenis cw 4.
Grammatica woordsoorten H1 t/m H6
Het gymnasium Wat en waarom?
Onvoltooid deelwoord/bijvoeglijk gebruikt deelwoord
Verschil: redekundig en taalkundig ontleden
Programma Twitter mee 13:15-13:45 Inloop 13:45-14:00 Opening en toelichting op het programma (Jan Klinkenberg) 14:00-14:30 Presentatie.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Pragmatiek.
Natuurlijke-Taalinterfaces
Aanwijzend voornaamwoord
Hoe herkennen mensen klanken?
Bijvoeglijk gebruikt deelwoord hoofdlettergebruik
De actieve indicatief perfectum.
De passieve indicatief perfectum.
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
WOORDSOORTEN HAVO-2.
Transcript van de presentatie:

LATIJN Taalproject – Inleiding Taalkunde Periode 4 Jessica Heeman Jelle Don Erik-Jan van Gelderen Chantal van Dijk

Introductie Jessica – fonologie Jelle – morfologie Erik-Jan – morfologie/syntaxis Chantal – syntaxis/semantiek/discourse

LEXICON Ruth Bootsma – Universiteit Nijmegen ?

FONOLOGIE – UITSPRAAK Klassiek – op school Vulgair – volkslatijn Kerkelijk – eenheid van liturgie Muziek – Zang … Beïnvloed door moedertaal van spreker

FONOLOGIE – UITSPRAAK Ae u/w Klinkers kort/lang Uitspreken wat er staat, nauwe band tussen spelling en uitspraak

FONOLOGIE – ASSIMILATIE Ad-simile Impuls In-pulsus Suffix Sub-fix

FONOLOGIE - SYLLABIFICATIE 3 REGELS aantal Vocalen = aantal syllaben Consonanten ‘X’ Uitzondering – lib.ros vs li.bros

MORFOLOGIE Inflectie Gerundivum Samenstellingen Hulpwerkwoorden

MORFOLOGIE – INFLECTIE Conjugatie audire audeo audavi Declinatie

MORFOLOGIE – GERUNDIVUM Verbaaladjectief Promovendus

MORFOLOGIE – SAMENSTELLINGEN Advenire Convenire Promittere

MORFOLOGIE – HULPWERKWOORDEN Onvoltooid passief Voltooid passief

Erik-Jan

Negatie Pronomina/Anaforen Lidwoorden Syntax/Semantiek Negatie Pronomina/Anaforen Lidwoorden

Negatie Modale bijwoorden Ne, haud & non: Libros ullos filio non legit – Hij las geen enkel boek aan zijn zoon voor. Dubbele ontkenning = sterke bevestiging: Non ignoro – Ik weet goed

Negatie Negatief polaire uitdrukkingen: Nolle – niet willen Nequire – niet kunnen Nescire – niet weten

Pronomina -Pronomen Personale -Pronomen Possesivum -Pronomen Demonstrativum -Pronomen Determinativum -Pronomen Relativum -Pronomen Interrogativum -Pronomen Indefinitum -Pronomina Correlativa

Pronomen Personale Pers. Voornaamwoorden in de 1e persoon zijn optioneel: Libros invenit – Hij vond boeken Alleen voor nadruk Geen beleefdheidsvorm ‘u’ I.p.v. ‘u’ -> ‘tu’ of ‘vos’

Lidwoorden Het latijn kent geen lidwoorden: Definiet of indefiniet a/d van het tekstverband