Variatie in betekenis Werkgroep 2b. Vendler Samenvatting/evaluatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Variatie in betekenis Werkgroepopdracht 1b.
Vragen, Opmerkingen, ….
tijd lexicaal aspect aktionsart lokalisering op tijdsas
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Question tags.
Lexicaal en grammaticaal aspect
Hoofdstuk 3 Karl Weick Toevoegen en reduceren van variëteit.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Wisselen?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Present perfect Voltooid tegenwoordige tijd. Bevestigende zinnen De present perfect bestaat uit have / has + voltooid deelwoord. I, you, we, they have.
Grammar – period 2.
Bijwoorden van tijd allesvoorengels.nl.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Muziek - Ricky King - Medley
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
ACTmodel van psychopathologie
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Transcript van de presentatie:

Variatie in betekenis Werkgroep 2b

Vendler Samenvatting/evaluatie

Vendler: samenvatting/evaluatie Twee parameters: Interpretatie op een interval Interpretatie op een momentI. Definiet moment/interval Indefiniet moment/interval II. (er is slechts 1 moment/interval op de tijdsas dat correspondeert) (er kunnen méér dan 1 moment/interval zijn op de tijdas die corresponderen)

state activity accomplishment achievement Vendler: samenvatting/evaluatie

States - incompatibel met de progressive - incompatibel met in (drie minuten) - compatibel met gedurende (drie minuten) Probleem: My socks are lying under the bed. Vendler: samenvatting/evaluatie

States We moeten een nieuw criterium hebben om states van activities te onderscheiden. > Wat er gebeurt is dat …ik loop …ik van Marie houd ?? Vendler: samenvatting/evaluatie

Niet-states De duratieven (zij die enkel op intervallen gedefinieerd kunnen worden) De punctuelen (zij die enkel op een punt gedefinieerd kunnen worden) Vendler: samenvatting/evaluatie

De duratieven > Accomplishments onderscheiden zich van activities omdat ze een eindpunt hebben. > Dit eindpunt kan van allerlei dingen afhangen... Vendler: samenvatting/evaluatie

> een glas water drinken > naar Parijs gaan > NL: uitdrogen, uitzieken, verdrinken, verkleuren, … > zwemmen (triathlon), printen (als je iets te printen hebt), verhuizen (als je iets te verhuizen hebt) > terugkeren object goal PP Onderwerp dat patient is Voorondersteld object Vooronderstelde goal Vendler: samenvatting/evaluatie

Enkele minder duidelijke gevallen De deur openen De deur sluiten Activity, accomplishment, achievement ? Hij opende de deur in één seconde. Hij sloot de deur in één seconde. Hij opende de deur één minuut lang. Hij sloot de deur één minuut lang. ? ? > het zijn geen activities Vendler: samenvatting/evaluatie

Enkele minder duidelijke gevallen De deur openen De deur sluiten Activity, accomplishment, achievement > De beslissing hangt af van de interpretatie van open en gesloten. Vendler: samenvatting/evaluatie

A B C D E F G Binaire oppositie: De deur is gesloten in A De deur is open in G (we negeren B t.e.m. F) Vendler: samenvatting/evaluatie

A B C D E F G Polaire oppositie: De deur is gesloten in A De deur is open in G De deur gaat open van B tot G De deur sluit van F tot A Vendler: samenvatting/evaluatie

Enkele minder duidelijke gevallen De deur openen De deur sluiten Activité, accomplissement, achèvement ? > De beslissing hangt af van de interpretatie van open en gesloten. Binaire oppositie> geen voorbereidende fase > achievement Polaire oppositie> voorbereidende fase > accomplishment Vendler: samenvatting/evaluatie

Enkele minder duidelijke gevallen vallen > Hangt af van de interpretatie van het werkwoord  Een neerwaartse beweging ondergaan  Een neerwaartse beweging ondergaan met de grond als eindpunt  De grond raken activity accomplishment achievement Vendler: samenvatting/evaluatie

Oefening 1 De aspectuele klassen van Smith

Woensdag, tijdens de cursus, hebben we vermeld dat Smith niet 4 aspectuele klassen onderscheidt maar 5. Zij voegt de semelfactives toe… Semelfactives onderscheiden zich van achievements in het feit dat ze geen resultaat (of ‘change of state’) met zich meebrengen.

Een kopje breken, een papier scheuren Een stad bedenken, een parameter definiëren Een bom doen ontploffen Een komeet zien De top bereiken, aankomen in Boston Op de deur kloppen Niezen Ter plaatse springen ACHIEVEMENTS SEMELFACTIVES De aspectuele klassen van Smith

A. Lees het volgende fragment van Rothstein (2004) en leg in je eigen woorden uit welk probleem zij aankaart. De aspectuele klassen van Smith

“It has often been pointed out that there is another class of eventualities, called semelfactives. […] Semelfactives are a problem for the kind of theory of aspectual classes we have been presenting here [in line with Vendler]. […] [A] theory that deals with features should be uncomfortable with five aspectual classes. Our two features […] gave us four classes. A third feature would give us eight classes. A fifth class is thus a problem for a feature-based theory.” p Susan Rothstein, 2004, Structuring Events, Oxford: Blackwell

Smith zelf verdedigt dat het niet onmogelijk is om met features te werken en alsnog met 5 aspectuele klassen te eindigen. Zij stelt een systeem voor met 3 features en dus 8 theoretisch mogelijke combinaties waar er echter slechts 5 van gerealiseerd worden in natuurlijke taal. De aspectuele klassen van Smith

“The clusters of features that distinguish the situation types are summarized below in binary terms. Temporal features of the situation types SituationsStaticDurative[Résultat] States++- Activity-+- Accomplishment-++ Semelfactive--- Achievement--+ ”

B. Omschrijf de drie ontbrekende klassen en evalueer de verdeling die Smith voorstelt. C. Lees het volgende fragment van Smith en leg uit – op basis van dit fragment en het hoofdstuk dat je gelezen hebt – waarom Smith er absoluut van overtuigd is dat semelfactives een aparte klasse moeten vormen. De aspectuele klassen van Smith

“The interesting point for linguistic analysis is that the semantic situation types have grammatical correlates. In his classic article (1957), Vendler showed that a cluster of linguistic properties distinguishes sentences of each situation type. There are characteristic patterns of co-occurrence with adverbials, aspectual viewpoints, and other forms. A given situation is grammaticized in a language if the verb constellations that express it have a consistent, unique set of linguistic properties.” p. 17

Oefening 2 De aspectuele klassen van Verkuyl

Woensdag, tijdens de cursus, hebben we Verkuyl geïntroduceerd als de eerste die de rol van objecten in het bepalen van aspectuele klassen onder het voetlicht heeft gebracht en verder heeft onderzocht.

Hij maakte de volgende observaties: Het object heeft geen effect op states. Het object speelt echter wel een belangrijke rol in het onderscheid tussen activities (die hij processes noemt) en events (=accomplishments + achievements). > [-SQA] objecten leiden tot processes terwijl [+SQA] leiden tot events. De aspectuele klassen van Verkuyl

Het feature [SQA] In de literatuur na Verkuyl heeft men voorgesteld om het feature [SQA] te definiëren in termen van homogeneïteit. Honden is homogeen omdat je honden kan nemen, daar honden aan toevoegen en naar de som verwijzen met honden. De aspectuele klassen van Verkuyl

Het feature [SQA] In de literatuur na Verkuyl heeft men voorgesteld om het feature [SQA] te definiëren in termen van homogeneïteit. Een hond is niet homogeen omdat je geen hond kan nemen, daar een hond aan toevoegen en naar de som verwijzen als een hond. De aspectuele klassen van Verkuyl

Het feature [SQA] In de literatuur na Verkuyl heeft men voorgesteld om het feature [SQA] te definiëren in termen van homogeneïteit. Vijf honden is niet homogeen omdat je niet naar de som van vijf honden en vijf honden kan verwijzen als vijf honden. De aspectuele klassen van Verkuyl

A. Check of de volgende DPs homogeen zijn en of ze zich gedragen als [-SQA] objecten. - veel honden - de honden - enkele honden - bepaalde honden - minstens drie honden - limonade De aspectuele klassen van Verkuyl

B. Check op basis van de volgende voorbeelden of Verkuyl gelijk heeft wanneer hij stelt dat objecten altijd een effect hebben op activities. - een glas water drinken - een patiënt onderzoeken - een kar duwen - een pak suiker dragen De aspectuele klassen van Verkuyl

Oefening 3 Viewpoint aspect

Het perfectief ‘The perfective viewpoint in Russian presents dynamic situations with both initial and final endpoints.’

Viewpoint aspect Het imperfectief ‘The imperfective viewpoint in Russian focuses part of a situation, with neither initial and final endpoints.’

Viewpoint aspect A. Leg in je eigen woorden uit waarom je verwacht dat het perfectief niet onmiddellijk compatibel is met states en activities? Is het Russisch in staat om deze incompatibiliteit te overwinnen? B. Zelfde vraag maar nu met het imperfectief en de combinatie met achievements en semelfactives.

Viewpoint aspect C. Laat op basis van drie zorgvuldig gekozen voorbeelden uit de tekst van Smith zien dat er naast de semantiek van viewpoint aspect ook heel wat pragmatiek speelt in de interpretatie van perfectief en imperfectief. Probeer dit te relateren aan de Maximes van Grice.

Maximes van Grice Maxim of Quality: Do not say what you believe to be false. Do not say that for which you lack adequate evidence. Maxim of Quantity: Make your contribution as informative as is required. Do not make your contribution more informative than is required. Maxim of Relation: Be relevant! Maxim of Manner: Avoid obscurity of expression. Avoid ambiguity. Be brief. Be orderly.