Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van pannenkoek tot oliebol
Advertisements

Literatuurgeschiedenis
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
Renaissance & Humanisme
Erasmus en het Humanisme
COLUMBUS.
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Paragraaf 7.1 Vorige les: wetenschappelijke revolutie
Paragraaf 5.3 Vorige les: humanisme en renaissance
Paragraaf 5.2 Vorige les: investituurstrijd en kruistochten
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
469 Doop Frankische koning Clovis
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Reformatie en renovatie
gemaakt door: Daan, Ebba en Kenneth
Paragraaf 2.4 Vorige les: Romeinen en Germanen Deze les:
Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
cursus Renaissance les1.21 Introductie tot de Renaissance Economische situatie 14de eeuw - Italië binnen Europa Economische situatie 14de eeuw.
Renaissance Schilderkunst.
5.3renaissance, humanisme en het begin van de Reformatie kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijd van wereldoorlogen, Agenda Huiswerk vragen 6 t/m 8 pagina 272 New Deal Vragen 9 t/m 11 pagina 273 Opdracht omschrijving personen/begrippen.
La Renaissance Martine Brevé.
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
H1 Tijd van van ontdekkers en hervormers (16e eeuw)
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Renaissance en Opstand
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Paragraaf 1.2 Les 3: Hoe blijven planten stevig?.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Renaissance De wedergeboorte.
Kenmerk 18 De Renaissance Les 40: Leonardo da Vinci.
WOORDEN 6.7 Spreekwoorden en uitdrukking uit de oudheid.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 5.2 Europeanen ontdekken de wereld Vroegmoderne tijd
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Ontdekkers en Hervormers 1.6 De wereld van Leonardo da Vinci
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Bestemming 1 cultureel De renaissance.
Ontdekkers en Hervormers
Renaissance en Opstand
Geschiedenis 3de jaar.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Hier begint de nieuwe tijd
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn.
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië Deze les: humanisme en renaissance Hw vrijdag 8 maart: lezen blz. 81 “Lof der Zotheid”

Doel = meer te weten te komen over kunst, wetenschap en geloof. Paragraaf 5.1 14e eeuw ontstaat Humanisme Noord-Italië Bestuderen Oudheid d.m.v. klassieke teksten Doel = meer te weten te komen over kunst, wetenschap en geloof.

Paragraaf 5.1 OPDRACHT – 10 minuten – tweetallen Gebruik je boek om in minstens drie zinnen uitleg te geven over: De twee gebeurtenissen die bijdroegen aan de ontwikkeling/verspreiding van het humanisme Kunst: naam periode en betekenis van deze naam tijdens humanisme Kunst: verandering bij de makers van de kunst: voor en tijdens humanisme Kunst: verandering van de opdrachtgevers: voor en tijdens humanisme Wetenschap tijdens humanisme Geloof en humanisten Homo universalis

Paragraaf 5.1 Opdrachten maken Blz 52: vraag 2, 3, 4, 6, 7, 9 en 10

Paragraaf 5.1 Verschillen kunst middeleeuwen en renaissance Gothiek Spitsbogen en hoge ramen Belangstelling voor Grieks-Romeinse erfgoed Plat, geen diepte Realistisch, gebaseerd op waarnemingen Opdrachtgever: kerk Opdrachtgever: rijke burgers

Paragraaf 5.1

Paragraaf 5.1

Paragraaf 5.1

Rafael, School van Athene 1505 Paragraaf 5.1 Rafael, School van Athene 1505

Piero della Francesca, De ideale stad 1482 Paragraaf 5.1 Piero della Francesca, De ideale stad 1482

De David van Michelangelo Paragraaf 5.1 De David van Michelangelo (1503) De Vitruviusman van Leonardo da Vinci (1490)

Paragraaf 5.1 Filmpje! Desiderus Erasmus (1466-1536) Lof der Zotheid 1511

Paragraaf 5.1

Paragraaf 5.1 Opdrachten maken Blz 58: vraag 1 en 2 Klaar = nakijken Tijd over = nakijken vragen vorige paragrafen