Driedimensionale ruimten doorzien Roland van der Veen University of California, Berkeley (NWO rubicon)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Advertisements

Volledige terugkaatsing
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Beeldaspecten.
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
LICHT - WEERKAATSING De spiegelwet.
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.
Mannus Menting 11 november 2009 Project Week 1 Foto’s van reclame onderweg.
brugklas ruimte en perspectief
Weerkaatsing. ∠i = ∠t (spiegelwet) Construeren
Tekenopdracht Pointillisme Strand.
De wiskundige knoop LIO-project Gesubsidieerd door NWO
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 8
Omtrekshoeken Stelling van de constante hoek:
havo B Samenvatting Hoofdstuk 2
Presentatie Inhouden en vergrotingen.
Escher.
Tekenen.
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Verbazend symmetrisch
Inleiding Opgaven Opgave 1. Eenparige beweging is een beweging met:
44 Doosjes (1) Lengte, breedte, hoogte meten Inhoud berekenen
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Interpreteren van data
Hoofdstuk 2 K v Dorssen.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Mini Uil Extra nodig: Het zelfmaakpakket bevat alles om dit mini hangertje te maken! Zie wubbel.wordpress.com/zelfmaakpakketten Stofschaar Strijkijzer.
Gemaakt door: Dillon Waarom over haar? Nou ja, ik heb het toch alleen maar over mijn uiterlijk en ik kan geen beter onderwerp vinden dan mijn haar. Ik.
Sketchup 2014 Les 9.
Aboriginal dot painting
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Presentatie ICT 1e blad.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
De Oppervlakte van een cilinder
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Wat is evenwicht? hoe kun je met krachten tekenen en rekenen?
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
5L week : ‘Herhaling’ Meetkunde 5L week 8: ‘Herhaling’
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Open Les Wiskunde F.J. Brandsma 1 Open Les Wiskunde ‘ een wandeling over de Möbius band ’
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Breking.
Meetkunde 5L week 15: Driehoeken tekenen vierhoeken vlakke figuren
Meetkunde 5L week 18: Driehoeken classificeren 5L week 18: ‘driehoeken classificeren’
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Vormleer: herhaling vlakke figuren
Vormleer: vlakke figuren omstructureren – oppervlakte grillige figuren
Woordjes leren.
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
PDA-route door De Vooroever. Het PDA-toestel (1)
Möbiusband M. C. ESCHER. De zeven bruggen van Koningsbergen Euler (1732) Zoekopdracht: Wat is ‘grafentheorie’ en wat is de toepassing ervan?
Geschiedenis De verlichting, wat was dat ookal weer? Daarvoor de Renaissance (wedergeboorte, van wat?) De exotische mens (Teylers museum) (blanke mens.
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Meetkunde 5L week 16: Vierhoeken (synthese eigenschappen van zijden en hoeken) vlakke figuren niet - veelhoeken veelhoeken driehoeken vierhoeken...hoekenvijfhoeken.
Kerststalletje in de nacht. Schilder een lichtblauwe rand om de witte cirkel: meng blauw met wit.
Meetkunde 5de leerjaar.
Het maken van een veldwerk
Loodrechte lijnen tekenen
1 PUNTS PERSPECTIEF.
Reflecteren is terugkaatsen. Twee soorten:
Kan je uitleggen wat diffuse weerkaatsing is
LICHT - WEERKAATSING De spiegelwet.
Leren programmeren met Scratch
Hoe maak je een lottospel?
voorbeeld volgende bladzijde terug
Wiskunde Blok 9, les 6.
Transcript van de presentatie:

Driedimensionale ruimten doorzien Roland van der Veen University of California, Berkeley (NWO rubicon)

Waarom 3D-ruimten? Dimensie < 3 is makkelijk, Dimensie > 3 is hopeloos Dynamische systemen 3 = 1+2 = tijd + ruimte Alle rotaties samen vormen een 3D-ruimte Groepentheorie Getaltheorie

Routekaart Lichtstralen Hyperbolische meetkunde 3D-animatie Knopen Hoe leg je een knoop met alleen een schaar? Getaltheorie

Lichtstralen Bestudeer een ruimte van binnenuit. Hoe lopen de lichtstralen? Wat is er te zien? In onze (gewone) ruimte kunnen we dit heel mooi berekenen met het gratis computerprogramma POV-ray.

Programma POV-ray INPUT: Positie van de camera Positie van de lichtbron(nen) Posities van de objecten OUTPUT: Een natuurgetrouwe tekening.

Voorbeeld camera{ location look_at } light_source{ color rgb } sphere{, 1 pigment { color rgb } } plane {, 0 pigment {checker color rgb, color rgb } }

Licht in andere 3D-ruimten We leggen extra condities op aan de lichtstralen: ze kunnen teleporteren of afbuigen. Bijvoorbeeld: de 3D-torus: plafond = vloer, voorkant = achterkant rechtermuur = linkermuur 3D-sfeer: de eenheidssfeer in R 4

Pool spelen met Escher Als je ruimte er overal hetzelfde uit moet zien (isotroop), dan moet de ruimte krommen. KrommingType ruimteType meetkunde > 0BolBolmeetkunde = 0TorusEuclidisch < 0De restHyperbolisch De negatieve kromming is het belangrijkst, het gaat om hyperbolische meetkunde.

Hyperbolische meetkunde Alle duivels zijn gelijk Alle hoeken kloppen Rechte lijnen (geodeten) zijn cirkelbogen loodrecht op de randcirkel Oppervlakte driehoek = π - hoekensom

Hyperbolische meetkunde Waarom is pool spelen zo moeilijk? Omtrek cirkel met straal r = 2π sinh(r) Oppervlakte = 2π (cosh(r)-1) Als r klein is, dan Omtrek = 2πr en Opp = 2πr 2 Oppervlakte/Omtrek ≈ 1 voor r groot

De stelling van Thurston/Perelman Alle * 3D-ruimten zijn hyperbolisch Bovendien is de metriek uniek dus topologie wordt meetkunde *Nou ja bijna alle

Hoe ziet een 3D ruimte er van binnen uit? Zet je 3D bril op. We gaan achtereenvolgens bezoeken: De 3D-torus. Kromming = 0 Euclidisch Twee ruimtes opgebouwd uit een dodecaeder waarvan de tegenoverliggende vlakken worden geidentificeerd. Namelijk: 1.De Poincare-ruimte (Draaiing 1/10), Kromming > 0, bolmeetkunde. 2.De Seifert-Weber-ruimte (Draaiing 3/10), Kromming < 0, hyperbolische meetkunde

Recept om alle mogelijke 3D-ruimten te construeren 1.Begin met de 3D-sfeer, 2.Knip een stel geknoopte torussen weg uit de 3D- sfeer. 3.Haal ze stuk voor stuk binnenstebuiten, 4.En plak ze weer terug.

Een nieuwe manier van knopen leggen Start met een tetraeder en gebruik een schaar. Bijvoorbeeld: Tetraeder Achtknoop knip

Preciezer gezegd Start met tetraeder: Pas nu steeds de drie onderstaande bewerkingen toe. Stelling: Zo krijgen we alle mogelijke knopen

De vereenvoudiging Vervang een knoop door de knoop verkregen uit A, H en U’, waarbij: De knopen die je dan krijgt zijn eenvoudiger, maar liggen niet te ver van de oorspronkelijke knoop. Die zit er namelijk in!

Hoe ziet de ruimte rond zulke knopen eruit? Arithmetisch. De loop van de lichtstralen wordt beschreven door de stellingen van Elon Lindenstrauss

Verwijzingen Pool en 3D animaties door Jeff Weeks Not Knot Video: M M Mijn inleiding POV-ray: /popularization.html /popularization.html De film Dimensions van Etienne Ghys en Jos Leys