Model voor de linguïstisch-semantische processen bij epiek Wilbert Smulders ‘Cross over’-congres 19 januari 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kol 2 zjazd-asolwent%C3%B3w-teen- challenge-polska.
Advertisements

Voltooid tegenwoordige tijd
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Anna Kostenko was born in 1975 in Kiev, Ukraine, and has lived and worked in Cracow, Poland since She graduated from the Academy of Fine Arts in.
JOSEPHINE WALL MUSIC – MUZIEK – MUSIK - MUSIQUE.
Grammar Chapter 6 G 1 De Passive.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Fictieanalyse- proza Eerste bijeenkomst.
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Hillsongs Australia 1/6 I KNOW IT (Darlene Zschech) I know it, I know it His blood has.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Woordvolgorde met woorden van tijd
Inleiding CIW Hoorcollege 3.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Herhaling hoofdstuk 3 A. Wat is de Past Simple?
Ruimtegeodesie I, ge-2111 Mechanica E.Schrama.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
PRESENTS PRESENTEERT A Powerpoint presentation inspired by the greatest archeological event ever ….
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Gatenteksten: tactiek Skimmen Line of thought vinden Om het gat heen lezen mbv 3-zinnentruc 1 zin vooraf, 1 erna + zin waarin het gat zit Gat invullen.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april Oh non tremare (trio) 8’20’’ Norma Acte 1 Casta Diva 7’21’’ Norma Acte 1 Casta Diva 5’12’’
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
WILHELMUS National Anthem the Netherlands WILHELMUS TUNE, PLEASE CLICK.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Keuzevrijheid: lust of last?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
Deze pps is niet gemaakt door PowerPoint Dick maar ik vond hem te mooi
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
Betrekkelijk voornaamwoorden
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Present Perfect allesvoorengels.nl.
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Candle in the wind (England's rose)
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
KWADRATEN EN WORTELS Waar wortels woeden en varkens wroeten koester ik mijn sproeten in algebraïsch vergelijk wis, mijn kunde en leven lieve lusten en.
English 23 April 2018.
Vreugde Joy.
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Candle in the wind (England's rose)
THEME 12 TOPIC 1 Repetitie Theme 12.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Model voor de linguïstisch-semantische processen bij epiek Wilbert Smulders ‘Cross over’-congres 19 januari 2007

Hoorcollege Inleiding Literatuurwetenschap Hoofdstuk 5 (Verhalen) Hoofdstuk 6 (De lezer in de tekst)

The Walter Scott poem and its musical settings Walter ScottWalter Scott wrote an influential poem, The Lady of the Lake, in 1810, drawing on the romance of the legend, but transplanting it to Loch Katrine in the Trossachs of Scotland. In La Donna del Lago, Scott's material furnished subject matter for an opera by Gioacchino Rossini, which debuted in Naples in It was the first of a fashion for operas with Scottish settings and based on Scott's works, of which Gaetano Donizetti Lucia di Lammermoor is the most familiar.Loch KatrineTrossachsScotlandLa Donna del LagooperaGioacchino RossiniNaplesGaetano DonizettiLucia di Lammermoor Mystery novelist Raymond Chandler wrote The Lady in the Lake in 1943, which revolves around a set of mysterious deaths in the San Bernadino Mountains. Here, the symbolic Arthur, questing for the Grail of truth and adhering to his own chivalric code, is Chandler's hero Philip Marlowe. As in the original tales, Marlowe's lady in the lake is not what she first seems, and has a devastating effect on her lover. The murder victim Margaret Hogg, whose body was found in a lake in England's Wasdale Valley in 1984, became known as "the Wasdale Lady in the Lake". Similarly, an unidentified murder victim thought to have been killed by the Cleveland Torso Murderer in the 1930s is referred to as the "Lady of the Lake".Raymond ChandlerThe Lady in the LakePhilip MarloweMargaret HoggEnglandWasdale1984Cleveland Torso Murderer1930s

Taalsituaties: Lyrische taalsituatie: p Dramatische taalsituatie: p p p p Epische taalsituatie: p V p

Taalsituaties: Lyrische taalsituatie: A p Dramatische taalsituatie: p p A p p Epische taalsituatie: p p A V p

vertellerstekst personagetekst vertellerpersonages fictieve lezer

werk vertellerstekst personagetekst abstracteverteller personages fictieveabstracte auteur lezerlezer

werk vertellerstekst personagetekst Concrete abstracteverteller personages fictieveabstracte concrete auteur auteur lezerlezer lezer

Roman Jacobson Zender------Boodschap------Ontvanger

Roman Jacobson Code : : Zender Boodschap Ontvanger : : Werkelijkheid

tekst

p p p

persoonstekst p p p

persoonstekst V fL p p p

Kenmerkpersonagetekst vertellerstekst 1. gramm. persoon1 & 23 2Ww-tijdenott (vvt)ovt (vvt) 3Deixis deze, dit, hier, daardie, dat, op die plaats aanw. vnw & bijw.vandaag, morgen de volgende dag 4.Emotieve woorden (uitroep, wens)AanwezigAfwezig 5.Conatieve woordenAanwezigAfwezig (aanspreklen, bevel, vraag) 6Modale ww & bijw.AanwezigAfwezig (kunnen, zullen, moeten, mogen; misschien, zeker even, wel) 7Particulier registerAanwezigAfwezig 8Verstoring syntaxisAanwezigAfwezig (ellips, anakolouth, apokoinou)

werk vertellerstekst persoonstekst V fL p p p aA aL

cA cL werk vertellerstekst persoonstekst V fL p p p aA aL

vertellerstekst persoonstekst V fL p p p

vertellerstekst persoonstekst V fL p p p TEKST

vertellerstekst persoonstekst V fL p p p TEKST WERKELIJKHEID

Roman Jacobson Code : : Zender Boodschap Ontvanger : : Werkelijkheid

vertellerstekst persoonstekst V fL p p p

vertellerstekst persoonstekst Vert.wereld V fL p p p

vertellerstekst persoonstekst Vert.wereld V fL p p p V fL

vertellerstekst persoonstekst Vert.wereld V fL p p p V fL

vertellerstekst persoonstekst Vert.wereld V fL p p p V fL

vertellerstekst persoonstekst Vert.wereldPers. wereld V fL p p p V fL p p p

vertellerstekst persoonstekst Vert.wereldPers. wereld V fL p p p V fL p p p

werk vertellerstekst persoonstekst Vert.wereldPers. wereld V fL p p p V fL p p p

werk vertellerstekst persoonstekst Vert.wereldPers. wereld V fL p p p aAaL V fL p p p

cAcL werk vertellerstekst persoonstekst Vert.wereldPers. wereld V fL p p p aAaL V fL p p p

cAcL werk vertellerstekst persoonstekst Vert.wereldPers. wereld V fL p p p aAaL V fL p p p de werkelijkheid

cAcL werk vertellerstekst persoonstekst Vert.wereldPers. wereld V fL p p p aAaL V fL p p p auctoriale vertelsituatie

cAcL werk vertellerstekst persoonstekst Pers. wereld V p p p aAaL p p p V personale vertelsituatie V

cAcL werk vertellerstekst persoonstekst Vert.wreld Vert. ik p Bel. ik p aAaL Vert. Wereld Vertellende ik p pers. wereld p Belevende ik ik-vertelsituatie

aspectletterlijkfiguurlijk Geledingindeling teksticonisch Tijdchronologie vertraging/versnelling Perspectief standpuntvisie Ruimtespeelruimtebelangenruimte Motievendynamischestatische Personagespersonenpersonificaties