Taalwetenschap in de CKI-bachelor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
TELLEN IN TAAL: de vorm van rekenen en redeneren
Natuurlijke-Taalinterfaces
7m060 - CAD Jan Dijkstra Aant van der Zee Student assistent.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Home/Concept Deze website kadert binnen ‘Begeleid zelfstandig leren’.
Ouderavond klas 1 12 september 2012
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
CLARIN en oude teksten: Taal- en spraakinfrastructuur voor onderzoekers in de humane en sociale wetenschappen Ineke Schuurman CCL, K.U.Leuven Coördinator.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
De studie van betekenis
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie
Semantiek 1.
Betekenis 2: Compositionaliteit, bereik en lambda’s
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Grammaticale modellen
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie
LATIJN Taalproject – Inleiding Taalkunde Periode 4 Jessica Heeman Jelle Don Erik-Jan van Gelderen Chantal van Dijk.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Voorlichting Bachelorprogramma Franse taal en cultuur (juni 2010)
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taalverandering op syntactisch niveau Hoofdstuk 7 “Caught in a web”
Definite Clause Grammar
1. Parsing (epsilon’s, tabellen) 2. Unificatie grammatica Natuurlijke taalverwerking week 7.
Categoriale Grammatica
Natuurlijke-Taalinterfaces week 5 Lambda-termen en Lambda-conversie.
Natuurlijke taalverwerking week 4
AI91  Het Probleem  Grammatica’s  Transitie netwerken Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 9: Natuurlijke taal.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
BSN nederland De Action Learning MBA
Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.
Unificatie grammatica
Handhaving bestaande bouw Afwegingen en argumenten voor een ‘hoger niveau’ Hans van Gurchom 25 juni 2009.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
De Syntax-Semantiekredenering van Searle Doctoraalexamen Eline Spauwen 25 mei 2007 Searles kritiek op Harde KI.
Taaltheorie en Taalverwerking Week 5: – Natuurlijke Taal Syntax. (Uitbreiding op CFG: Features.) – Human Parsing: Center-Embedding.
Semantische Interpretatie Jurafsky & Martin (Ed. 1): Hoofdstuk 15
Eerste projectbijeenkomst: Succes! Evangelia Vlachou Evangelia
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Studiekeuzes van uw kind
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
Taal en logica Over het gebruik van eerste orde propositie/predikatenlogica voor de analyse van natuurlijke taal.
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Syntaxis 1. Inleiding: Combinaties Combinaties op verschillende niveaus: Lettergrepen als combinaties van fonemen. (College 3,4) Woorden als combinaties.
Zinnen 1 Henriëtte de Swart.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
BACHELOR 3 B ACHELOR 3 = O NDERZOEK EN P ROFILERING Het jaar waarin je een eigen onderzoek uitvoert, daarin ondersteund door een seminarie en keuzevakken.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
TAAL- EN LETTERKUNDE BA2 Infosessie 26 september 2016.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
HBO MVT ~ WO MVT Utrecht,
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Learning Portal Schooljaar
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Transcript van de presentatie:

Taalwetenschap in de CKI-bachelor

Twee rode draden Variatie en invarianten Hoe talen verschillen en wat ze gemeen hebben. Modellen en structuren Hoe syntactische en semantische structuren formeel gemodelleerd kunnen worden.

Majorgebonden Verplicht: Natuurlijke taalverwerking (2) Verplicht kiezen uit: - Computationele grammatica’s (3) - Semantiek (3) - Variatie in betekenis (3)

Natuurlijke taalverwerking Verplichte cursus in CKI-curriculum Niveau 2, Periode 2 Ook wel bekend onder de naam ‘Parsing as deduction’ Docent: Prof. Michael Moortgat

Natuurlijke taalverwerking Cursuskrant: http://www2.let.uu.nl/cursuskrant/description.asp?year=2008&id=CK2W0004 Cursuswebsite: http://tstmaster.let.uu.nl/CG07/

Natuurlijke taalverwerking Categoriale grammatica: Oorsprong in de logica Vóór Chomsky’s generatieve grammatica Adjukiewicz (1935), Bar-Hillel (1953), Lambek (1958)

Natuurlijke taalverwerking Categoriale grammatica: Simpele categorieën: S, N, NP Functor-categorieën: Determiner: NP/N: neem rechts een N om een NP te vormen VP: NP\S: neem links een NP om een S te vormen Transitieve V: (NP\S)/NP: neem rechts een NP om iets te vormen dat met links een NP een S maakt.

Natuurlijke taalverwerking Categoriale grammatica: In de simpelste variant maar twee regels: X/Y gevolgd door Y wordt X Y gevolgd door Y\X wordt X Y is hier het argument, X is het resultaat, X/Y en Y\X zijn functor-categorieën.

Natuurlijke taalverwerking Categoriale grammatica Lexicon: Jan: NP kuste: (NP\S)/NP een: NP/N kikker: N

Natuurlijke taalverwerking Categoriale grammatica Derivatie: Jan kuste een kikker NP (NP\S)/NP NP/N N ------------- NP -------------------------- NP\S ------------------------ S

Natuurlijke taalverwerking Categoriale grammatica Sluit van alle grammatica-modellen het nauwst aan bij de logica. Semantische interpretatie loopt parallel aan de syntactische derivatie. Parsing van een zin kan gezien worden als een logische deductie.

Natuurlijke taalverwerking Drie slogans cognition = computation grammar = logic parsing = deduction

Natuurlijke taalverwerking Wat je leert grondbegrippen categoriale grammatica gebruik van wiskundige en logische technieken gebruik in de taalkundige analyse van de interface tussen syntaxis en semantiek een werkend grammaticafragment bouwen en evalueren

Natuurlijke taalverwerking Bouwt voort op Logica Wiskunde voor AI Inleiding Taalkunde Logica voor AI

Natuurlijke taalverwerking Hoorcolleges Werkcolleges met computerpracticum Toetsing middels toetsen en huiswerkopdrachten

Natuurlijke taalverwerking

Variatie in betekenis Verplichte keuze in CKI-bachelor Niveau 3, periode 4 Docent: Prof. Henriëtte de Swart

Variatie in betekenis Cursuskrant: http://www2.let.uu.nl/cursuskrant/description.asp?year=2008&id=200300295 Website: http://www.let.uu.nl/~Henriette.deSwart/personal/Classes/variatie08/

Variatie in betekenis Variatie in betekenis tussen talen Bepaald jaarthema: bv. tijd, negatie Hoe verschillen talen in de manier waarop ze bv. temporele en logische noties uitdrukken? Voorbeeld: Dubbele negatie in hoorcollege en taalprojecten.

Variatie in betekenis Lezen van primaire artikelen Bespreking in werkcollege Maken van specifieke opdrachten in werkgroep Gedeeltelijk samen met studenten Frans

Variatie in betekenis

Variatie in betekenis

Variatie in betekenis

Computationele grammatica’s Verplichte keuze Niveau 3, periode 2 Docent: nog niet bekend

Computationele grammatica’s Cursuskrant: http://www2.let.uu.nl/cursuskrant/description.asp?year=2008&id=200300698 Website: http://www.let.uu.nl/~Christina.Unger/personal/compgram/

Computationele grammatica’s Meer grammatica-formalismen naast Categoriale Grammatica Meer aandacht voor computationele dan logische aspecten (parsing) Meer aandacht voor statistische hulpmiddelen

Computationele grammatica’s

Computationele grammatica’s

Computationele grammatica’s Hoorcolleges Computerpracticum Toetsing door middel van opdrachten en een afsluitend tentamen

Semantiek Verplichte keuze Niveau 3, periode 1 Docent: tot nu toe Joost Zwarts

Semantiek Cursuskrant: http://www2.let.uu.nl/cursuskrant/description.asp?year=2008&id=CK3W3077 Website: http://www.let.uu.nl/users/Joost.Zwarts/personal/sm0708/sm78_home.htm

Inleiding taal- en spraaktechnologie Website: http://tstmaster.let.uu.nl/TST/index.html

Andere mogelijkheden Allerlei interessante vakken bij Taalwetenschap, Frans, Nederlands, Engels Over fonetiek, fonologie, morfologie, syntaxis, pragmatiek, taalvariatie, taalverandering, psychologie en neurologie van taal, taalontwikkeling, ...