Online Communities Wat wordt verstaan onder ‘online community’?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Online Communities Wat wordt verstaan onder ‘online community’?
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Wat is interactieve marketing?
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Arbeidstevredenheid en prestaties
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Het innovatiemodel van IMEC
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Hfdst 5: Politieke participatie
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Gedrag in organisaties, 10e editie
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
‘Geef uw team vleugels’
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
ArchiValue: de APG-Case
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Waarom een community gevoel elders kopen? Bedrijven die de waarde van Community-denken leren benutten worden beloond met: - meer interactie en binding.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Tjellingsessie Master Leiderschap
Rob Heyman and Ilse Mariën
Open Universiteit Nederland
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Transcript van de presentatie:

Online Communities Wat wordt verstaan onder ‘online community’? Wat is de betekenis/impact van online communities? Onderzoek en ontwerp: Welke bijdrage kunnen software en organisatie/beleid leveren aan het functioneren van online communities? Eleonore ten Thij, 2007

Literatuur Thurlow e.a.(2004), Strand 2, Unit 3 Thij, E. ten, Wijngaert, L. van de (2007) Validation of success factors for dance community sites: towards a model for predicting appreciation of online community websites International Journal of Web Based Communities Vol 3, Issue 3, 2007 Ling et al. (2005) Using Social Psychology to Motivate Contributions to Online Communities. Journal of Computer-Mediated Communication, 10(4), article 10 Steinkuehler, C., Wiiliams, D. (2006) Where Everybody Knows Your (Screen) Name: Online Games as "Third Places". Journal of Computer-Mediated Communication, 11(4), article 1

Tentamen issues Wat is een online community: definities, vergelijking andere sociale groeperingen 3rd places, verschillende vormen van sociaal kapitaal en hun betekenis ‘imagined community’ en middelen waarmee olc ‘verbeeld’ worden of verschillende typen ontstaan typologieën sociale wetenschappen en ontwerp: achterliggende theorieën factoren website features, collective effort model, goal setting theory

Huishoudelijke mededelingen Literatuur groupware: ter inzage balie Minnaert Bespreken tentamen: woensdag 10/10 werkgroep 1: 11.00 – 12.00u; 12.00 – 13.00u werkgroep 2 Survey Vrijdag 12/10: deadline 2 17/10: Close reading sessie: aanmelden per email!!!! (tot maandag 15/10) Consultatie opdracht: bijeenkomst met presentatie onderzoek tot-dan-toe op 1 tot 2 slides Folder BSCW Global: groepsnaam, ook voor inleveren

Wat wordt verstaan onder een ‘(online) community’? historisch, als sociaal economische structuur: Gemeinschaft/Gesellschaft in vergelijking met andere sociale structuren: team/groep - community – netwerk identiteit: ‘imagined community’ tot standkoming oprichten versus ontstaan in definities in typologieën: geen homogeen verschijnsel!

Online community: historisch, als sociaal - economische structuur Gemeinschaft: ‘pre-industrieel’: niet-gestandaardiseerde werkprocessen, duurzame ‘onvoorwaardelijke’ relaties afhankelijk van standen, familie, clan, stam, kleinschalig Gesellschaft: Industrieel: gestandaardiseerde werkprocessen, relaties gebaseerd op contractbasis, klasse, gezin, organisatie, grootschalig

Wat wordt verstaan onder een community: vergelijken Swaak,Mulder e.a.(2000)

Wat wordt verstaan onder een online community: in vergelijking Online Team Online Community Resources Task-related On Demand Task-exceeding At Supply Access Work or study group (+ tutor) (Semi-)Public Tools Related to identity-building and social activities Goal Setting Convergent goal setting Divergent goal setting Conceptual Boundaries Collaborative space(s) strictly confined by work group and task Temporally bounded conversation Collaborative space(s) roughly confined by network and common interests On going conversation ten Thij, 2000

Wat wordt verstaan onder een ‘(online) community’: identiteit Imagined Community: Benedict Anderson(1983): natiestaten Communties de niet primair gebaseerd zijn op f2f contact vormen een eenheid op basis van ‘verbeelde’ identiteit Rol massamedia (Imagined) online community (Nancy Baym, 1995): Sociale betekenis: expressievormen, identiteit, relaties, normen Potentieel ‘online community’ ontstaat in interactie Stijl waarin community wordt ‘verbeeld’

systeem infrastructuur identiteit,relaties,expressie, Hoe komen online communities tot stand? systeem infrastructuur (middelen) externe factoren online communities identiteit,relaties,expressie, normen doelen temporele structuur groepskenmerken

Info: productinfo en -vergelijking, portals op onderwerp Doelen: Sociaal: dating, religie&politiek, steun Info: productinfo en -vergelijking, portals op onderwerp Cultureel: literatuur, beeldende kunst, film, muziek, dans Entertainment: spelletjes, fanclubs Leren: programeertaal, taal, biologie, professionaliseren Transacties: veiling, gemeenschappelijk inkopen, reizen

Groepskenmerken: Demografische gegevens: leeftijd, geslacht, opleiding Soort internetgebruiker: ervaring, attitude Omvang: klein, groot Structuur: kerngroep, rollen Samenstelling: voorafgaand f2f of online contact, heterogeen

Temporele structuur: synchroon/asynchroon ritme in wisseling onderwerpen (relatie doel) frekwentie deelname levensloop

Levensloop: verloop interactiviteit tijd (inter)activiteit

Levensloop: middelen Levensloop: Basale info over organisatie, groep (wie, waarom, contact) Uitbreiding info, interactiviteit: zoekfunctie, mailinglijst Uitbreiding functionaliteit, interactiviteit: forum, archief, uitgebreide zoekfunctie Verdere uitbreiding: meerdere fora, community partijen, ‘sophisticated’ middelen Afname en verval: behoefte, competitie

Geografisch: fysieke locatie: stad, regio, wijk Externe contexten Geografisch: fysieke locatie: stad, regio, wijk Demografisch: leeftijd, ras, geslacht, nationaliteit Thematisch: werk of beroep, interesse Op activiteit: spel, winkelen, bankieren, muziek (Kim 2000)

Externe contexten: mobiliseren netwerken Traditioneel bedrijf: merk-bekendheid Cross-Over: partnerschap traditionele organisatie + sterke internetorganisatie Aggregaten: breed aanbod op 1 product, meerdere organisaties Verticale portals: breed aanbod producten, 1 organisatie Nation Cities: partnerschap giganten Communities: partnerschap met bestaande community

Cross over: partnerschap met sterke internetclub

Aggregaten

Verticale portal

Citibank, Ameritrade, Waterhouse, DLJ Direct, E+Trade Nation Cities Portal Registered Users Partner Yahoo! 65 Million Bank of America Telebank Excite 34 Million Bank One Charles Schwab Lycos 32 Million WingspanBank Netscape/AOL 25 Million Citibank, Ameritrade, Waterhouse, DLJ Direct, E+Trade (gegevens 2003)

Communities

Systeeminfrastructuur/middelen: Fysieke configuratie: type en locatie computers, snelheid verbinding, kanalen Aanpasbaarheid: nieuw forum starten, organisatie forums veranderen, rollen (ondersteuning privileges), profielen Gebruikersgemak: consistentie, voorspelbaarheid, navigatie, toegankelijkheid, leerbaarheid, opstartkosten Functionaliteit: info deelnemers, posts, privacy, regulatie deelneming

Wat wordt verstaan onder een ‘(online) community’: in definities Rheingold 1993: Social aggregations that emerge from the Net when enough people carry on those public discussions long enough, with sufficient human feeling, to form webs of personal relationships Preece 2000: People socially interacting (over a longer period of time) to satisfy their needs, with a shared purpose, policies to guide their interaction, and computer systems to support and mediate social interaction

Ontbrekende component? Groep mensen die gedurende langere tijd (ook) online met elkaar communiceren vanuit een gemeenschappelijk belang, die een sociale identiteit en regels hebben gevormd.... en elkaar ontmoeten in een min of meer publieke ruimte?

Ruimtes en sociaal gedrag Oldenburg (1999): afname brick-and-mortar "third places" in USA: plaatsen waar mensen informeel bij elkaar komen buiten werken thuis om In 3-tallen: bedenk zeker 4 verschillen in sociaal gedrag / sociale verhoudingen met thuis (first place) en werk (2 place)

Oldenburgs Third Places Characteristic Definition Neutral Ground Third places are neutral grounds where individuals are free to come and go as they please with little obligation or entanglements with other participants. Leveler Third places are spaces in which an individual's rank and status in the workplace or society at large are of no import. Acceptance and participation is not contingent on any prerequisites, requirements, roles, duties, or proof of membership. Conversation is Main Activity In third places, conversation is a main focus of activity in which playfulness and wit are collectively valued. Accessibility & Accommodation Third places must be easy to access and are accommodating to those who frequent them. The Regulars Third places include a cadre of regulars who attract newcomers and give the space its characteristic mood. A Low Profile Third places are characteristically homely and without pretension. The Mood is Playful The general mood in third places is playful and marked by frivolity, verbal word play, and wit. A Home Away from Home Third places are home-like in terms of Seamon's (1979) five defining traits: rootedness, feelings of possession, spiritual regeneration, feelings of being at ease, and warmth.

OLC als 3rd places Neutraal Stratificatie zeker mate van anonimiteit, geen voorafgegeven verplichtingen Stratificatie eigen machtsdynamiek, sociale rollen niet (persé) afhankelijk van status IRL Communicatie belangrijkste activiteit forum, chat, private messaging Toegankelijkheid vanaf elke computer met internetverbinding Kerngroep zonder kerngroep geen OLC Low profile huiselijk, pretentieloos  condities op deelname, sfeer (?) Speels zie gebruik emoticons, typografie, afkortingen Betrokkenheid (2e thuis) sociale identiteit, zie berichten, soms meer, soms minder

OLC, 3rd places, sociaal kapitaal Bridging social capital (inclusief sociaal kapitaal): relaties tussen mensen van verschillende sociale groepen  weak ties  informatie, bredere horizon Bonding social capital (exclusief sociaal kapitaal): relaties tussen mensen van eenzelfde sociale groep  strong ties  emotionele en substantiële ondersteuning, meer homogeen OLC: inclusief sociaal kapitaal belang: tegengaan kaasstolp effect, polarisatie, centralistische (media) manipulatie, en wellicht sociale innovatie

Betekenis Online Communities Historische veranderingen (Europa, USA, Azie(?)): Verdwijnen grote ideologieën: postmodernisme Secularisatie Verminderde deelname vakbonden en verenigingen Geboortebeperking en scheidingsmogelijkheden Scheiding werk – wonen Techniek: infrastructuur, communicatie Gevolgen: Globalisatie en localisatie van locale, regionale groepen naar ‘glocale’ netwerken (Wellman (2003): ‘networked individualism’) daarin rol olc

Wat wordt onder ‘online community’ verstaan: in typologieën Heterogeen fenomeen: aggregaties - communities onderscheid op doel, sociaal profiel, business model, organisatie-context, software Doel typologieën: design, support, management, marketing, onderzoek

Online Communities: typologieën Software: listservers, Usenet, Chat, IM, BB, MUD, etc. consumer geografisch, demografisch, thematisch Commerciële focus (Hagel&Armstrong, 1997) business-to-business verticale, functionele, geografische, type Organisatie-context: regulated – non-regulated (Plant 2004) Doel: interest, gaming, learning, CoP, consumer

Wat kunnen software en beleid aan functioneren van online communities bijdragen? Afstemming middelen Regulatie interactie Afstemming organisatie, services

Participatie? Butler, 1999: Adar, Huberman, 2000: hobby-, mailinglijsten: 50% inactief Adar, Huberman, 2000: Gnutella: 10% leden genereert 87% van alle muziekfiles Lakhani, Hippel, 2003: open source communities: 4% ontwerpers ontwikkelt 88% van de nieuwe code, 66% van de aanpassingen

Onderzoek en ontwerp 1 Kan ontwerp participatie verbeteren? Social Sciences Design (choices) Succes factors  website features Profiling online communities  website features, policies Cooperation  policies

Waardering community sites: onderzoeksdoel en strategie Doel: model voor het voorspellen van waardering van community sites op basis van ontwerpkenmerken (website features) Strategie: Stel een model op van categorieën website features die bijdragen aan waardering van community sites Construeer community profiles (types) Vind relaties: welke type online communities waarderen welke categorieën website features

Sociale wetenschappen en categorieën website features Kritieke massa Resources: info, opinie, downloaden Grounding Conversation & Grounding: wederzijds begrip, conversatie management, toe-eigenen omgeving (inc. social en telepresence) Identiteit Identiteit: impression management Zelforganiserende systemen: organsiatie rondom common pool (publieke goederen) Group formation: groepsgrenzen, communicatie, sociale identiteit Government: content toevoegen; regels, monitoren, sancties  modereren

Organisatieprincipes voor ‘common pool resources’ (Ostrom, 1990): Group boundaries are clearly defined Rules governing the use of collective goods are well matched to local needs and conditions Most individuals affected by these rules can participate in modifying the rules The right of community members to devise their own rules is respected by external authorities A system for monitoring members' behavior exists; this monitoring is undertaken by the community members themselves A graduated system of sanctions is used Community members have access to low-cost conflict resolution mechanisms

Organisatie ‘common pool resources’: open source communities Van Wendel de Joode, 2005 grenzen licenties, stichtingen, mailinglijsten regels productie elegantie broncode, modulariteit, concurrent versions system, handboeken, bug-tracking, mailinglijsten, rollen (projectleiders) conflicthantering paralelle ontwikkelingslijnen collectieve besluitvorming individuele input, kwaliteit product (elegantie, reputatie, corpus) toezicht en sanctionering transparantie, distributie ontwikkelingen, testen, discussie, toevoeging database onthouden afstemming productieregels op lokale behoefte (organisatieniveaus) individuele input, taakspecialisatie, emergente taakverdeling externe erkenning Developers Certificate of Origin, stichtingen, projectleiders, marketingafdelingen

Succesfactoren en website features interessante informatie achtergrond, reviews, agenda, interviews waarderen input reacties op content zelforganisatie ontwikkeling content toevoegen identificatie profielen, prijsvraag groepsformatie user ranking, meetings, netwerk, eigen ruimte, polls (zelf)regulatie moderator-functies communicatiemiddelen (+ non verbale cues, context) forum, messaging, emoticons,quote,ubb-code personalisatie info-objecten, presentatie

Resultaten onderzoek: dance communities Waardering voor website features kan in 8 categorieën worden beschreven Meer gewaardeerde websites  meer waardering categorieën website features (?) Categorieën verschillend gewaardeerd Identiteit, informatie++, reactie+, (zelf)regulatie- Waardering  implementatie? Vragen: vergelijk op implementatie? soorten features  soorten communities?

Profielen online communities : motieven Gaming communities info++, interactie+++, support +++, contacten±, geld-- Communities of Interest info+++, interactie++, support ++, contacten±, geld- Consumer-to-Consumer communities info+, interactie+, support +, contacten±, geld---

Profielen online communities: oriëntatie interactie Zelforganisatie inhoud Gaming, Interest Regulatie Interest Contacten Close: Gaming Losjes: Interest Reciprociteit: C2C Belang community, Frekwentie interactie Gaming, Interest

Verder onderzoek Typen OLC en waardering sites condities zelforganisatie kenmerken specifieke groepen: (in)directe reciprociteit, cultuur doelen adoptie technologie Vertaalbaarheid categorieën andersoortige platforms

Collective Effort model Karau and Williams' (1993) collective-effort model: Mensen werken hard als ze denken dat hun inspanning tot resultaten leidt. Beoordeling aan de hand van: waarde van resultaat perceptie van belang van hun bijdrage inschatting kans om doelen te realiseren Mensen zijn minder geneigd tot meeliften als ze: aannemen dat hun bijdrage belangrijk is voor het functioneren van de groep aannemen dat hun bijdrage te onderscheiden is de groep waarmee ze werken leuk vinden

Collective Effort model

Collective effort model en hypotheses ontwerprichtlijnen Maak inzichtelijk wat het belang is van bijdragen voor jouzelf, voor anderen, voor jezelf en anderen Maak inzichtelijk dat bijdrage uniek is vergelijkingscategorieën Stel homogene groepen samen

Goal setting theory Goal setting theory: als mensen uitdagende specifieke doelen krijgen presteren ze beter Mensen stellen zich hogere individuele doelen Zelfredzaamheid of zelfvertrouwen nodig om taak uit te voeren wordt groter Meer taakvoldoening: positieve prestatiespiraal (meer zelfredzaamheid en commitment aan doelen) (Situatie) specifieke, korte termijn doelen die niet te gemakkelijk zijn en niet te moeilijk motiveren mensen het meest (meer dan lange termijn doelen) Dit werkt het beste bij eenvoudiger taken zonder al te veel afhankelijkheden, waarbij feedback mogelijk is die inzichtelijk maakt wat er nog gedaan moet worden om het doel te bereiken Dit geldt voor individuele taken en groepstaken van 3 – 5 personen. Bij grotere groepen wordt de prestatie juist minder

Goal setting theory: ontwerprichtlijnen Stel specifieke doelen aan bijdragen individueel, groepen

Overzicht hypotheses en resultaten

Theorieen sociale wetenschappen en ontwerp Inspiratie geef feedback over unieke bijdragen stel specifieke uitdagende doelen aan (mogelijke) participanten Voorspelling zichtbaarheid (en waarde) bijdrage deed participatie toenemen leden die specifieke doelen kregen toegewezen dragen meer bij dan leden aan wie alleen in het algemeen gevraagd wordt bij te dragen

Tekortkomingen Implementatie Onvolledige theorievorming ruimte voor interpretatie, condities moeilijk te isoleren Onvolledige theorievorming experimentele kwantitatieve aanpak geen modellen waarin verschillende factoren zijn verenigd en gewogen kunnen worden

Wrap it up Wat zijn OLC Betekenis OLC Onderzoek en ontwerp historisch, vergelijkingen, definitie, typen Betekenis OLC Onderzoek en ontwerp inrichting van de site: succes factoren en website features ondersteuning beleidshandelingen: social effort model en goal setting