ICT & algebra – oefenen en toetsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Advertisements

‘t Schrijverke Zoetermeer
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
ICT tussen hoop en vrees
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Ontwerpprojecten In de praktijk
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Workshop Onderzoeksontwerp
Containerstromen in een supply chain
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werkgroep Dynamische modellen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Laatste Scriptieseminarie
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Coderen.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Werken met de Stercollecties
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Gebruik van rubrics bij practica
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus 2007.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Open online aansluitingsmodules statistiek
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ICT & algebra – oefenen en toetsen Christian Bokhove Supervisor(s) Promotor: Prof. Dr. J.A. van Maanen Dagelijkse begeleider: Dr. P.H.M Drijvers Universiteit Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education, Universiteit Utrecht, Postbus 9432, 3506 GK Utrecht

Inhoud Probleemstelling Onderzoeksvraag Raamwerk Methode 1. ICT tools 2. Assessment 3. Algebraïsche vaardigheden Raamwerk Methode Voorlopige en beoogde resultaten Ervaringen Dudoc

Probleemstelling Aansluiting VO-HO Algebraïsche vaardigheden ▼ ? Instaptoetsen e.d. (NKBW, 2007; Tempelaar, 2007; Vos, 2007) Gebruik ICT ▲ Kansen en mogelijkheden. Visiedocument cTWO (2007): “Use to learn” vs. “Learn to use” ICT als hulpmiddel Position statement NCTM (2008)

Onderzoeksvraag Op welke wijze kan ICT worden ingezet bij het verwerven, oefenen en toetsen van doorstroomrelevante wiskundige vaardigheden. Deelvragen volgen… Er zijn drie onderdelen 1. ICT tools Verwerven, oefenen en toetsen > 2. Assessment Doorstroomrelevante wiskundige vaardigheden. Gezien de probleemstelling een focus op 3. Algebraïsche vaardigheden

1 ICT tools Antropologische benadering (Lagrange, 1999) Taak Technologie Theorie Instrumentele benadering (Drijvers, 2007) tool + mentaal schema = instrument Student ontwikkelt “relatie” met een tool: instrumentele genese Learn to use vs. use to learn (cTWO, 2007) Focus op (online) software

(ICT) Tool use Voorbeelden 10th january 2008 6 6

2. Assessment Oefenen én toetsen, dus.. Assessment for learning (Formative) Meer kwalitatief en Assessment of learning (Summative) Meer kwantitatief (Black and Wiliam, 1998) Feedback: verschillende soorten (Hints!!) Assessment framework

3. Algebraïsche vaardigheden Focus: algebraïsche vaardigheden Basisvaardigheden Symbol sense (Arcavi, 1994) Assessment framework > piramide

Simpel voorbeeld symbol sense Neem de vergelijking Schrijft iemand dit uit om op te lossen: enz… Of “ziet” een leerling (Gestalt) dat rechts al een kwadraat staat, en dat dus:

Raamwerk De drie pijlers vormen samen het raamwerk Relaties tussen deze drie pijlers: Tools gebruiken voor (formatief en summatief) toetsen Het gebruiken van tools heeft invloed op het leren van algebra Ook algemene assessment principes gelden voor het leren van algebra

Methode Ontwerponderzoek bestaande uit vooronderzoek en drie cycli Criteria voor software tools voor het toetsen van algebraïsche vaardigheden, plus scoren tools. 4 cat./3 pijlers: tool, assessment, algebraic skills + general Delphi/externe validatie Resultaat artikel 1 Keuze voor “symbol sense” items. 1-to-1s met leerlingen Resultaat artikel 2

Methode #2 Cycle 1: prototype inzetten 1-to-1s en expert review, kleine groepen. Focus op feedback. Observaties, interview, stimulated recall/talking aloud Resultaat artikel 3 en verbeterd prototype Eén van de eerste versies op http://www.fi.uu.nl/dwo/voho Inlognaam vohodemo Wachtwoord omedohov Onder “Prototype #2”

Voorbeeld screencam Screencam prototype HOOFDONDERZOEK\dudoc_sep2008\screencast030908.htm

Methode 3 Cycle 2: inzet prototype 50 leerlingen eind VO/begin HO volgens scenario: Uitdaging: hoe houd je “buiten huis” onder controle Cycle 3: upscaling, meer groepen

Voorlopige resultaten Extern gevalideerde lijst met criteria voor ICT tools for assessment algebraïsche vaardigheid. (Delphi) (N=27). Ook veel discussie over methodologie. 1 van de criteria bijv. feedback. Op basis hiervan: scoring van tools en keuze Keuze toets items (symbol sense) Samen: prototype voor fase 1 Fase/cycle 1 in uitvoering 1 paper voor ISDDE conferentie Egmond, twee posters ORD en ENAC Potsdam, symposium Heerlen Samenvattend: goed op schema

Beoogde resultaten Inzichten in het leren van wiskunde met behulp van de computer Ontwerp- en instructiecriteria voor dergelijke middelen. Bijdrage leveren aan het analyseren en mogelijk verbeteren van de overgang van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs op het gebied van algebraïsche vaardigheden.

Vervolg van het onderzoek Schrijven van twee artikelen op basis van ruwe data Uitvoering fase 1: classroom experiments Trefwoorden: stimulated recall, thinking aloud, nadruk op feedback, data analyse Voorbereiding fase 2

Persoonlijke ervaringen Dudoc Endnote: referenties goed bijhouden Spreek vroeg af: promoveren op artikelen of monograph Gebruik congressen en conferenties voor netwerken Maar… je kunt bijna wekelijks naar een conferentie dus doseer het Stel vast welke journals bij jouw onderzoek passen en welke “stijl” ze wensen Zeer mooi traject maar wel balanceren privé, werk en onderzoek Ga die trechter in!

Tot slot Veel plezier en succes! Deze presentatie wordt ook op Google Docs gezet (itt. Papieren handout)

Referenties Arcavi, A. (1994). Symbol Sense: Informal Sense-Making in Formal Mathematics. For the Learning of Mathematics, 14(3), 24-35. Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7-73. cTWO. (2007). Rijk aan betekenis, visie op vernieuwend wiskundeonderwijs. Drijvers, P. (2007). Instrument, orkest en dirigent: een theoretisch kader voor ICT-gebruik in het wiskundeonderwijs. Pedagogische Studiën, 84(5), 358-374. Lagrange, J.-B. (1999). Complex calculators in the classroom: Theoretical and practical reflections on teaching pre-calculus. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 4, 51-81. NKBW. (2007). Eindrapport Nationale Kennisbank Basisvaardigheden Wiskunde. Tempelaar, D. (2007). Onderwijzen of bijspijkeren? Nieuw Archief voor Wiskunde, 8, 55-59. Vos, P. (2007). Algebra-prestaties van tweedeklassers. Euclides, 82, 129-132.