Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Liturgie met kinderen, gave of opgave?
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
De persoonlijke experimenteerruimte
N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters.
Van idee tot digitaal materiaal
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Projectweek.
Werkwinkel 6 BSO Myriam Haelvoet (Regina Pacis Laken) & Tomas Bruyland (Sint-Guido Instituut Anderlecht) 11:15 u. - 12:45 u. Godsdiensonderwijscongres.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Denk aan de sociale competentie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Workshop “Begrijpend kijken”
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014
1. Inleiding.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Training digitale didactiek
Levensbeschouwelijk kringgesprek
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst (2/3) Marie-Ann De Cocker HIGW Antwerpen oktober 2009.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T.
THEO 2. Leerling gericht Didactisch onderbouwd Godsdienstig sterk Vrijheid Hapklaar.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Wiskundige kunst Cathy Baars. Wiskundige kunst Cathy Baars.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Transcript van de presentatie:

Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren

Inhoud workshop FASE 1: Wat vraagt het leerplan? (Waartoe?) -Voorstelling van de leerplancontext -Brainstorm: biografische, christelijke traditie, maatschappelijk (werkblad) -Toelichting van gekozen knooppunten/ingrediënten FASE 2: De impulsen (waarmee?) -Voorstelling van vijf impulsen -Brainstorm: welke knooppunten /ingrediënten uit FASE 1 komen aan bod in de gevonden impulsen (werkblad) -Toelichting van de gevonden koppeling FASE 3: Verwerking naar lesgebeuren (hoe?)

FASE 1: Wat vraagt het leerplan? (Waartoe?) De leerplancontext (2 minuten): Terreinen: BRONNEN VAN LEVEN & JEZELF WORDEN Terreinomschrijving: Welke bronnen zijn voor mensen een inspiratie voor de ontplooiing van de eigen persoonlijkheid? Wat doet (samen) leven, wat richt hen op, wat beweegt hen? Terreindoel: 6. Openheid vertonen voor het gebruik van symbolen, rituelen en tweede taal. Ingrediënt: Rituelen, symbolen, feiten- en beeldtaal, sacramenten.

FASE 1: Wat vraagt het leerplan? Brainstorm (3 minuten): Hoe interpreteren we de voorliggende doelstelling? Wat kan er m.a.w. [rechtstreeks en onrechtstreeks] ter sprake komen? -Welke ingrediënten? Levensbeschouwelijke knooppunten, vragen, maatschappelijke, christelijke thema’s… zijn er hier in het geding? [trefwoorden] -Rangschik bovenstaande ideeën (lp. pag. 49) BIOGRAFISCH: antropologisch CHRISTELIJKE TRADITIE: wat biedt het christendom? MAATSCHAPPELIJK: actuele, maatschappelijke thema’s MERK OP: het gaat hier nog niet om impulsen (middelen) bv. Verzoening via de Parabel van de Verloren Zoon (=impuls).

FASE 1: Wat vraagt het leerplan? Toelichting in de groep (15 minuten): Welke ingrediënten bevatten lessen omtrent het terreindoel: 6. Openheid vertonen voor het gebruik van symbolen, rituelen en tweede taal.

FASE 2: De impulsen (waarmee?) Voorstelling impulsen (15 minuten): -Tekstimpulsen: bijbelteksten, kerkelijke documenten, verhalen, artikels … -Klankimpuls: geluidsopnames, liedjes … -Beeldimpuls: beeldende kunsten, filmfragmenten …

FASE 2: De impulsen (waarmee?) Voorstelling impulsen (15 minuten): -Tekstimpuls (3) -Klankimpuls -Beeldimpuls (2)

Impuls 1: The Velveteen Rabbit (M. Williams)

Impuls 2: Il Postino (M. Radford)

Impuls 3: Omgaan met dromen

Impuls 4: Het meisje dat niet knielen kon (Etty Hillesum)

Impuls 5: Symboolscheppingen

FASE 2: De impulsen (waarmee?) Brainstorming (20 minuten): Via welke impuls kun je welk biografisch, christelijk of maatschappelijk ingrediënt (zie deel 1)in de les ter sprake brengen?

FASE 3: Verwerking naar lesgebeuren (HOE?) Concreet traject: (20 minuten) één impuls en één ingrediënt Koppeling lesmateriaal en leerling. -Welke werkvormen ga je gebruiken bij de impuls? -Welke vragen ga je stellen bij de impuls? -Welke verdere werkvormen en/of lesmateriaal ga je gebruiken om het beoogde ingrediënt uit te werken? -Wat met de evaluatie? Welke vragen ga je stellen over deze leerinhoud? Bedenkingen … bv. Zijn er andere impulsen die je geschikter acht?