Turn it inside out.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuws en anders in Blackboard 9.1. In grote lijnen  Achterliggend: grote veranderingen  Voor meeste gebruikers transparant  Focus op cursusinhoud.
Advertisements

Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 •Ga naar CMS •Kies Nieuwsbrief Caribbean.nl.
Communicatie & Presentatie
Elektronisch factureren in de Uitzendbranche Hans Derksen (Adecco) en Dennis Krukkert (TNO) 9 september 2009.
Advies databankarchivering COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Toledo gevorderden Els Verbist. Overzicht Assignments Assessments Group pages Adaptief gegevens toekennen Virtual classroom Nieuwtjes.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Bibliografische beheertoepassingen Jan Bollansée Altus-seminarie Groep T, Campus Vesalius Leuven, 2 december 2010.
Library and IT Services ZoEp portal 'Niet zoeken maar vinden' Chris Nieuwenhoven
Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.
Vakliteratuur opzoeken Lieve Devos. LibriSource+ Nieuw portaal voor toegang tot elektronische bronnen Gemeenschappelijk platform.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
t.b.v. studenten Engels (doc. A. van Hout)
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
Onderzoeksvaardigheden
Plagiaatcontrole aan de UM
2004-nu: Safe Assign(-ment) op de VU
Elektronische bronnen (referentiepakketten) ontsluiten op titelniveau 8 april 2009.
Module 1 Welke soorten informatiebronnen zijn er en hoe ze te gebruiken?
1. E-bronnen in de Libis-Net OPAC Introductiesessie LibriSourcePlus & EndNote Web Bibliografisch referentiebeheer EndNote Web Jan Bollansée Universiteitsbibliotheekdiensten.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Opening hogeschooljaar Velp Plagiaatsoftware Turnitin Koen Janssen (CIO VHL loc Wageningen) 1 Programma: 1.Wat is Turnitin?
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
Handboek integrale veiligheid voor lokale besturen.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Hoe kan ik mijn persoonlijke instellingen in Digitale Bibliotheek bewaren In deze presentatie wordt voor twee onderdelen getoond hoe u dit kunt doen 1.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Ephorus plagiaatdetectie in Minerva Patrick Cool Directie ICT Afdeling Onderwijstechnologie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Infosessie Masterproef Ugent 21/10/2015 Opzoeken van literatuur.
Inhoud van deze handleiding Wat is Limo Werken in Limo Om optimaal te werken: meld je aan in LIMOmeld je aan in LIMO Thuiswerken = gebruik de EZProxyEZProxy.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Turnitin. Programma Demo o Toegang tot Turnitin? o Wat ziet een student? o Wat ziet een docent? Achtergrond o Plagiaat: de theorie en de praktijk o Hoe.
Infosessie Bachelor 3: curriculumregistratie curriculum onderzoekstaak Maandag 27 september 2010
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Hoe werkt bibliografische software?
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
Anti-plagiaat software
Opsporing digitaal plagiaat
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Aan de slag met Moodle Les 1. Kennismaking Schermonderdelen en navigatie Voorkeuren aanpassen: profiel, wachtwoord Cursusbeheer: cursusinstellingen en.
Het berekeningspakket van Reynaers Aluminium
Goochelen met Google Zoeken
Nederlands 4h6 30/12/18
Het maken van een PWS.
Bronnenonderzoek.
Turnitin voor doctoraten
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Transcript van de presentatie:

Turn it inside out

Wil je … Voorkomen dat uit papers geplagieerd wordt? De originaliteit van een paper/een opdracht controleren? Welke bronnen gebruiken je studenten? Werden die bronnen correct gebruikt? Voorkomen dat uit papers geplagieerd wordt? Uit je eigen werk Uit papers van je studenten Door studenten van latere jaren Door studenten/auteurs van andere scholen Turnitin kan helpen Wel: als onderdeel van ruimere strategie Niet: als enige zaligmakende oplossing

Plaats in Toledo? Toledo = 95% Blackboard + 5% extra 5% extra? Eigen tools Integratie met SAP Add-ons en extensies Tolinto GPS Questionmark … Turnitin Commercieel produkt Associatie-licentie, geen persoonlijke licentie Enige toegang via Toledo/Blackboard

Wat is plagiaat? Definitie? Gebruik van Grote verschillen: Discipline Instelling Land / cultuur Individueel Gebruik van Oorspronkelijke ideeën Uit een andere bron Zelfs uit eigen werk! Zonder referentie Of: met onvolledige of onjuiste referentie

Preventie van plagiaat Vorming van studenten Bewustmaking van problematiek Studenten moeten leren Opzoeken Schrijven Refereren Keuze van onderwerpen Hergebruik moedigt kopiëren aan Niet originele opdracht leidt vaak tot niet origineel werk Organisatie opleiding Gespreide werkdruk binnen opleiding/fase Overdreven werkdruk geeft aanleiding tot kopieergedrag Aandacht voor vorming / bewustmaking op niveau van opleiding Software Kan formatief gebruikt worden: studenten wijzen op fouten Afschrikkend effect (studenten bewustmaken van bestaan en gebruik)

Detectie van plagiaat Welke definitie hanteer je? Citaat, parafrase of andere overeenkomst Is er een referentie? Inline? Noot? Voet- of eindnoot? Nummering? Per hoofdstuk? Is die referentie juist? Vormelijk? Inhoudelijk? Algoritme voor interpretatie is onmogelijk

Detectie à l'ancienne Ervaring en intuïtie Opzoeking fragmenten Herkenning Verschillen in kwaliteit Stijlbreuk, taalgebruik Inhoud Opzoeking fragmenten Google Google scholar … Blijft belangrijk "Does it smoke?"

Software-ondersteunde detectie Cfr: opzoeking in google scholar Niet: 1 fragment Wel: volledige document Alle woorden, groepen van woorden, zinnen Uitgebreide rapportering Arbeidsintensief! Praktijk: Aanvulling/bevestiging van Software Turnitin (iParadigm) Urkund Ephorus SafeAssign (Blackboard) …

Wat is Turnitin niet? Don't believe the hype! Geen PLAGIAAT-detectie "The global leader in addressing plagiarism" "De K.U.L kocht de antiplagiaat software Turnitin" "SafeAssign is a plagiarism prevention service" Geen PLAGIAAT-detectie Software voor plagiaatdetectie bestaat niet Originaliteitscontrole / overlappingsdetectie Plagiaat en plagiaat-detectie is in grote mate kwestie van: Definitie Interpretatie

Wat is Turnitin wel? Originaliteitscontrole "Domme", brute opzoeking van woorden Enorm referentiebestand Enorme rekenkracht Woorden en groepen van woorden opgezocht Overeenkomsten worden Gerapporteerd Gesignaleerd Gedocumenteerd

Niet zo "dom" Parafrases worden gedetecteerd Algoritmes voor Weggelaten stukken Woorden van plaats veranderd Woorden vervangen Algoritmes voor Detectie van gebruik van synoniemen Detectie van vertaald plagiaat (experimenteel) Detectie van geplagieerde afbeeldingen (exp.)

Referentiebestand Enkel wat elektronisch beschikbaar is! Repositories Miljarden documenten Publiek toegankelijke informatie "Live" internet-documenten (index à la google, bing, …) Afgeschermde informatie "Gearchiveerde" internet-documenten Oude versies Verdwenen pagina's In de service opgeladen teksten Global repository Institutional repository Betalende inhoud Elektronische tijdschriften, databanken

Welke tijdschriften en databanken? Bedrijfsgeheim! Geen exhaustieve lijst Contracten met leveranciers Betalend? Reciprociteit Content in ruil voor gebruik iThenticate / CrossCheck Verschillende modaliteiten Verschillen in kwaliteit van aanbod Niet alle landen even goed Niet alle talen even goed Niet alle vakgebieden even goed

Hoe Turnitin gebruiken? Turnitin assignment in vak of community Enige toegang tot Turnitin Geen rechtstreekse toegang! Integratie in Blackboard Uitwisseling data Punten in puntenboek Docent zet assignment klaar Student kan paper opladen Met beperkingen (aantal, datum, …) Docent kan via zelfde weg paper(s) opladen Zonder beperkingen

Demo

Wanneer wordt rapport gegenereerd? Immediately: first report is final Referentiecorpus Student a Rapport a

Wanneer wordt rapport gegenereerd? Immediately: first report is final Referentiecorpus Student b Student a Rapport b

Wanneer wordt rapport gegenereerd? Immediately: first report is final Referentiecorpus Student c Student a Student b Rapport c

Wanneer wordt rapport gegenereerd? Immediately: can overwrite until due date Referentiecorpus Student a Rapport a

Wanneer wordt rapport gegenereerd? Immediately: can overwrite until due date Referentiecorpus Student b Student a Rapport b

Wanneer wordt rapport gegenereerd? Immediately: can overwrite until due date Referentiecorpus Student c Student a Student b Rapport c

Wanneer wordt rapport gegenereerd? Immediately: can overwrite until due date Referentiecorpus Student a Student c 24 uur Student b Rapport a

Wanneer wordt rapport gegenereerd? Immediately: can overwrite until due date Referentiecorpus Student a Student b Student a Student c Student c Student b Rapport a Rapport b Rapport c

Wanneer wordt rapport gegenereerd? On due date Referentiecorpus Student a Student b Student a Student c Student c Student b Rapport a Rapport b Rapport c

Valse positieven Niet alle matches even betekenisvol Bibliografisch materiaal Referenties in bibliografie Geen sluitend mechanisme! Vermijden! "Tussen aanhalingstekens" Kleine overeenkomsten Kleine percentages zijn vaak groot! Gebruik aantal woorden!

Mogen studenten het rapport zien? Repressief vs. formatief gebruik Omstreden Waarom plagiëren studenten? Onder voorwaarden Plaats in opleiding Zeker niet voor alle papers Geen onbeperkte uploads! Niet bewaren in repository! Revision assignments Andere kanalen voor studenten!

De repositories Subscription content Live Internet content K.U.L Uploaded papers K.U.L Archived

Worden papers bewaard? Turnitin repository Institution repository Toegankelijk voor alle gebruikers Elke opgeladen paper kan vergeleken worden met deze repository Institution repository Enkel toegankelijk voor eigen instelling No repository Vertrouwelijke documenten Tussentijdse versies

Paper wordt ingediend Door student / door docent Verschillende modaliteiten Voorwaarden / beperkingen Bestandstypes Bestandsgrootte Controle / bevestiging / ontvangstbewijs Student Docent Single file Cut/copy and paste Multiple file upload Bulk upload (zip)

De assignment inbox Via Control Panel Originaliteitsindex Blauw is best? (Meestal) verdacht! Groen is goed? Niet per definitie! Rood is slecht? Ja, tenzij … Geen oordeel over plagiaat

Het originaliteitsrapport Interactieve tool Opgeladen tekst Overlappingen gemarkeerd Bron-documenten getoond Navigatie Views Filters Arbeidsintensief GPS, geen automatische piloot

Match breakup Enkel bronnen van hoogste niveau worden getoond Paper Rapport Socrates Plato Aristoteles Storig Lévi-Strauss Storig Lévi-Strauss Socrates Plato Aristoteles Storig Lévi-Strauss

All sources Alle bronnen worden getoond Paper Rapport Socrates Plato Aristoteles Storig Lévi-Strauss Socrates Plato Aristoteles Storig Lévi-Strauss

Scenario's Opdracht voor groep studenten Alle studenten dienen in via TII In vak wordt TII-assignment klaargezet voor de studenten Moeten papers van studenten met elkaar vergeleken worden? Studenten dienen niet in via TII Docent laadt zelf bestanden op in TII Selectief (op basis van intuïtie) Allemaal In vak wordt TII-assignment klaargezet, enkel voor docent Formatief gebruik voor studenten Niet voor elke opdracht bruikbaar Tijd en plaats binnen opleiding / fase Studenten kunnen tussentijds opladen en rapport zien Beperkt aantal uploads (1) Eventueel: revision assignment Archief uitbouwen Vroeger ingediende papers in bulk opladen Referentie voor later op te laden papers Eigen werk Controleren van referenties Toevoegen aan referentiebestand

Demo Aanmaken assignment Indienen assignment Het rapport Als docent Als student Het rapport