Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Huiswerkbeleid Iedereen “haat” huiswerk, niemand wil het weg…
KWALITEITSZORG november 2012
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Vijf-gelijke-dagen model
1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.
Het ontwikkelingsperspectief
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Structuur secundair onderwijs
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Informatie avond groep 8
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Cultuurparticipatie bij jongeren
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
User management voor ondernemingen en organisaties
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Individuele leerlijnen
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Experten in de derde graad Proefproject
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
1.
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’

Effectiviteit van het GOK-beleid Eerste resultaten van het SiBO-onderzoek Jean Pierre Verhaeghe Eva Van de gaer

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Overzicht  1. Het SiBO-onderzoek  2. Ongelijkheid tussen leerlingen  3. Factoren in de ongelijkheid  4. Groepscompositie-effecten oHoe nadelig is de concentratie van GOK-leerlingen?  5. Effecten van het GOK-beleid

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Het SiBO-onderzoek  Longitudinaal onderzoek  begin K3  einde L6  …  Gecalibreerde toetsen  leerwinstbepaling  Wiskunde, technisch lezen, spelling, begrijpend lezen,  Welbevinden  Achtergrondkenmerken  “toegevoegde waarde” (TW)  analyse ongelijkheid begin L1  einde L2  …

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Achtergrondkenmerken  GOK-categorieën  GOK  niet-GOK  NL  niet-NL » Turks » Arab/Berber » Overige  onbekend Ongelijkheid tussen leerlingen Begin L1 1,5% 2,0% 57% 9% 11% 5% 15% 1,0% 2,0% 55% 8% 18% 4% 12% Einde L2 NL-niet-GOK NL-GOK Turks-GOK Arab-GOK Ov.AT-GOK AT-niet-GOK GOK onbek.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijkheid tussen leerlingen Wiskunde (SiBO) Gecorrigeerde score wiskunde  NL niet-GOK ▲ AT niet-GOK  NL-GOK ▼ Turks-GOK ◆ Arab/Berber GOK □ Overige AT-GOK Begin L1 Einde L1 Einde L2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijkheid tussen leerlingen Wiskunde (SiBO) Gecorrigeerde score wiskunde  NL niet-GOK ▲ AT niet-GOK  NL-GOK ▼ Turks-GOK ◆ Arab/Berber GOK □ Overige AT-GOK Begin L1 Einde L1 Einde L2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijkheid tussen leerlingen Wiskunde (SiBO) Gecorrigeerde score wiskunde  NL niet-GOK ▲ AT niet-GOK  NL-GOK ▼ Turks-GOK ◆ Arab/Berber GOK □ Overige AT-GOK Begin L1 Einde L1 Einde L2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijkheid tussen leerlingen Wiskunde (SiBO) Gecorrigeerde score wiskunde  NL niet-GOK ▲ AT niet-GOK  NL-GOK ▼ Turks-GOK ◆ Arab/Berber GOK □ Overige AT-GOK Begin L1 Einde L1 Einde L2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijkheid tussen leerlingen  Initiële achterstand van GOK-lln. voor wiskunde  “Groot” in termen van % jaarlijkse leerwinst  Sterk verschillend tussen subcategorieën  Achterstand constant voor NL-GOK  Sociaal bepaalde achterstand is hardnekkig  Inhaalbeweging voor anderstaligen  Etnisch-cultureel bepaalde achterstand is minder hardnekkig Wiskunde (SiBO)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijkheid tussen leerlingen Technisch lezen (SiBO) Gecorrigeerde score DMT  NL niet-GOK ▲ AT niet-GOK  NL-GOK ▼ Turks-GOK ◆ Arab/Berber GOK □ Overige AT-GOK Begin L1 Einde L1 Einde L2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijkheid tussen leerlingen Begrijpend lezen L4 (PIRLS) Invloed voorschoolse thuistaal P75 P50 P25

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Ongelijkheid tussen leerlingen Begrijpend lezen L4 (PIRLS) Gecumuleerde invloed diverse factoren

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Factoren in de ongelijkheid Wiskunde (SiBO) Rol van initiële taalvaardigheid NL TuAr/BO-EuOvAT TuAr/BO-EuOvAT? GOKNiet-GOK Achterstand begin L1 Extra groei

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Factoren in de ongelijkheid Wiskunde (SiBO) Rol van ondersteuning thuis NL TuAr/BO-EuOvAT TuAr/BO-EuOvAT? GOKNiet-GOK Achterstand begin L1 Extra groei

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Factoren in de ongelijkheid Wiskunde (SiBO) Rol culturele kloof thuis - school NL TuAr/BO-EuOvAT TuAr/BO-EuOvAT? GOKNiet-GOK Achterstand begin L1 Extra groei

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Factoren in de ongelijkheid Wiskunde (SiBO) Cumulatieve effecten 3 factoren NL TuAr/BO-EuOvAT TuAr/BO-EuOvAT? GOKNiet-GOK Achterstand begin L1 Extra groei

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Factoren in de ongelijkheid Vaststellingen eerste leerjaar Samenhang met init.kloof Xtra groei  Sociale achtergrond  Initiële taalvaardigheid + -  Weinig ondersteuning thuis  Etnisch-culturele kloof + + Wiskunde (SiBO)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten  = mate waarin groepskenmerk een rol speelt bovenop individuele kenmerken oIndividueel beginniveau -- gemiddeld beginniveau oGOK-ll. of niet -- % GOK-lln. in de klas  Twee vragen: o“In hoeverre speelt mijn achtergrond een rol?” o“In hoeverre speelt de achtergrond van mijn klasgenoten een rol?”

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten Wiskunde (SiBO) Invloed % Turkse GOK-leerlingen modale Vlaamse ll. Turkse GOK-ll. 70% 5% 70% 5% Reflectie van indiv. groei? proceskm.?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten Wiskunde (SiBO) Invloed % Arab/Berber GOK-leerlingen modale Vlaamse ll. Arab/Berber GOK-ll.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten Wiskunde (SiBO) Gecumuleerde invloed alle GCE modale Vlaamse ll. Turkse GOK-ll. Nasleep KO.?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten Wiskunde (SiBO) … en de kracht van de school

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten Wiskunde (SiBO) Verschillen tussen scholen Kansrijk (14 sch) = 50% AT-niet-GOK Modaal (98 sch) = 70% NL-niet-GOK Kansarm (39 sch) = 25% NL-GOK 35% NL-niet-GOK 15% AT-GOK Zeer kansarm (24) = 45% AT-GOK Begin L1

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten Wiskunde (SiBO) Verschillen tussen scholen Leerwinst L1 + L2 Toegevoegde waarde = bijdrage van school tot de leerwinst = maat voor school- effectiviteit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten Wiskunde (SiBO) Verschillen tussen scholen Leerwinst L1 + L2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten  Wiskunde  Vooral bij begin L1 (nasleep KO?)  Wisselende richting (reflectie indiv. groei / proceskmn.?)  Gecounterd door grote verschillen tussen scholen in TW  Er zijn ook effectieve concentratiescholen!  Investeren in kwaliteitsverhoging effectiever dan investeren in deseggregatie…

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie-effecten Technisch lezen  In verwachte richting voor L1, omgekeerd voor L2  Gecounterd door grote verschillen tussen scholen in TW  Interactie-effecten met individuele achtergrond  Samenhang met GOK-proceskenmerken

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Groepscompositie: Technisch lezen Proportie NL niet GOK in de klas NL NIET-GOK NL GOK AT NIET-GOK AT GOK

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ GOK beleid  Evaluatie van de effectiviteit van het GOK beleid aan de hand van het SiBO-onderzoek  Beperkingen:  Geen voormeting: start SIBO-onderzoek komt overeen met de start van de 1 ste GOK-cyclus  Geen controlegroep oalle scholen hebben GOK leerlingen omeeste scholen hebben GOK lestijden gekregen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ GOK beleid N = 149 Min = 2.38 Max = Mean = SD = 23.84

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ GOK beleid N = 149 Min = 0 Max = 156 Mean = SD = 29.19

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ GOK beleid  Evaluatie van de effectiviteit van het GOK beleid aan de hand van het SiBO-onderzoek Mogelijkheden:  Zijn bepaalde manieren waarop scholen de GOK lestijden aanwenden en bepaalde keuzes van GOK thema’s effectiever dan andere?  Zijn bepaalde manieren waarop scholen de GOK lestijden aanwenden en bepaalde keuzes van GOK thema’s effectiever in het verkleinen van de leerachterstand van GOK leerlingen dan andere?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Data  Data: SiBO onderzoek  Schooljaar : 1ste leerjaar  Technisch lezen en wiskunde eind 1ste lj  Referentiesteekproef aangevuld met een oversampling aan GOK leerlingen en Gent-steekproef  Vergelijking tussen 4 groepen van leerlingen:  NL niet-GOK (modale Vlaming)  NL GOK  AT niet-GOK  AT GOK

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Aanwending van de GOK lestijden  Directie: “Op welke manier worden de GOK lestijden in Uw school aangewend?” 1) klassen splitsen voor de hele schoolweek 2) klassen splitsen voor bepaalde dagdelen of leergebieden 3) differentiatie, 4) taalvaardigheidsactiviteiten, 5) remediërende activiteiten, 6) materialen ontwikkelen, 7) vernieuwen van hun klaspraktijk, 8) leerlingvolgsysteem, 9) Niet van toepassing: geen GOK-lestijden

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ N = 123 N ontbrekend = 33 N NVT = 6 Aanwending van de GOK lestijden

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Keuze van de GOK thema’s  Directie: Welke thema’s werden gekozen bij de aanwending van de GOK lestijden: 1) preventie en remediëring van ontwikkelings- en leerachterstanden, 2) taalvaardigheidsonderwijs, 3) intercultureel onderwijs, 4) doorstroming en oriëntering, 5) sociaal-emotionele ontwikkeling, 6) leerlingen- en ouderparticipatie, 7) Niet van toepassing: geen GOK-lestijden

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ N = 124 N ontbrekend = 32 N NVT = 6 Keuze van de GOK thema’s

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten: Technisch lezen Resultaten  Zijn bepaalde manieren waarop scholen de GOK lestijden aanwenden en bepaalde keuze van de GOK thema’s effectiever dan andere? Neen, maar…  in de praktijk kiezen de meeste scholen meerdere manieren om GOK lestijden aan te wenden en meerdere GOK thema’s  verschillende GOK thema’s evenwaardig tav het bereiken van de doelstellingen  na correctie voor leerling-, klas- en schoolkenmerken  vraag: controleren of niet voor groepscompositiekenmerken?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten: Technisch lezen  Zijn bepaalde manieren waarop scholen de GOK lestijden aanwenden effectiever in het verkleinen van de leerachterstand van GOK leerlingen dan andere? odoorstroming en oriëntering oleerlingen- en ouderparticipatie oleerlingvolgsysteem

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten: Technisch lezen Doorstroming en oriëntering 10 scholen (25% GOK leerlingen) ®zeer kleine aantallen: AT GOK (20), NL niet-GOK (156) 103 scholen (26% GOK leerlingen) AT GOK (325), NL niet-GOK (1521)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten: Technisch lezen Leerlingen- en ouderparticipatie 95 scholen (25% GOK leerlingen) AT GOK (298), NL niet GOK (1399) 18 scholen (29% GOK leerlingen) AT GOK (47), NL niet GOK (278)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Resultaten: Technisch lezen Leerlingvolgsysteem 38 scholen (28% GOK leerlingen) NL GOK (119), NL niet GOK (449) 75 scholen (25% GOK leerlingen) NL GOK (347), NL niet GOK (1198)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Besluit  Verschillende GOK thema’s en aanwendingen zijn evenwaardig  De keuze van de GOK thema’s en aanwendingen blijkt wel belangrijk te zijn voor specifieke doelgroepen (differentiële effectiviteit) Maar: het effect is zeer klein  Groepscompositie is belangrijker om verschillen tussen scholen te verklaren  Voor wiskunde: geen effecten van de aanwending van het GOK beleid