Zin in Erasmus? of Iedereen is een buitenlander – bijna overal Bettina Berendt Nicolas Hillegeer Slides: www.cs.kuleuven.be/~berendt www.cs.kuleuven.be/~berendt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AnaXis – uw internet à la carte Entrepeneurship vs Intrapeneurship.
Advertisements

Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
Interrogative sentences
User Centred Development
Wil Weg Dagen 22 oktober 2013 studie en stage in het buitenland Jos Brommer IO-FNWI Faculteit NWI Dit.
Studie en stage in het buitenland Ouderavond 30 januari 2014 Maaike van Gerven International Office Comeniuslaan HP Nijmegen T: F:
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Zin in Erasmus? of Iedereen is een buitenlander – bijna overal
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Studeren in Japan en Korea
Studeren in Japan en Korea Korea BA & MA ♀ & ♂ Kans op beurs (ASEM- DUO)
LEO – Local exchange officer
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Internationalisering Europese doelstelling: 20 % van de studenten een internationale ervaring! 1 e Master: Erasmus –3 maanden –In het 1 e semester –Beurs.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Preparing your exchange Jan Schut. 2 5th semester It is your choice Stay at University of Twente Go abroad Consider: Your further study career (MSc) and.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Erasmus Taal- en letterkunde Infosessie 19 november 2015.
Wat weet jij van meertaligheid? Wat witsto fan meartaligens? What do you know about multilingualism? TAALKWIS.
Erasmus Taal- en letterkunde Infosessie 8 december 2014.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Grammar – period 2.
Internationalisering info maart 2017
Erasmus Taal- en letterkunde
International Experiences
Social benefits, residence permits and more ….
Salt & Light Zout & Licht
The past simple Grammar.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
Kansen en mogelijkheden in het buitenland
STUDEREN IN HET BUITENLAND
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
Lifelong Learning Programme
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Radboud Beyond Borders 2018
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Zin in Erasmus? of Iedereen is een buitenlander – bijna overal Bettina Berendt Nicolas Hillegeer Slides:  „Teaching“

Agenda Wat Wie (zijn wij) Waarom Wanneer Hoe

Wat

Erasmus v. Rotterdam, 1515

U, nu

European Region Action Scheme for the Mobility of University Students Deel van het EU Leven Lang Leren Programma 3 maanden – 1 jaar studeren in een ander Europees land Officiele erkenning van de studiepunten en rapportcijfers aan de eigen instelling Financiele steun: geen inschrijvingsgeld in het buitenland, (beurs) Taalcursussen Alle Europese Unie-landen & Noorwegen, Ijsland, Liechtenstein, Turkije, Zwitserland Leuvense CW/Inf. Studenten: in hun 1ste of 2de Master jaar

Meer informatie KUL Computerwetenschappen – Toledo community: a-C1476-K-1011 Erasmus-CW-INF – (meer gericht aan inkomende studenten): ministratie/Erasmus/index.shtml ministratie/Erasmus/index.shtml KUL – Algemeen – –

Wie (zijn wij)

Waar wij hebben gestudeerd en gewerkt B. Berendt N. Hillegeer

We zijn niet de enigen hier ;-) Professoren: – Dave Clarke Australië, Zweden, Nederland, VS – Jesse Davis VS – Luc De Raedt Duitsland – Wouter Joossen Denemarken, VS – Bart Demoen Australië – … Studenten: – Vele! (“Contactbeurs” in voorbereiding)

Waarom

(1) Party

(2) Inhoud Studeren wat u thuis niet kunt studeren Maar een voorbeeld:

(3) Mens en maatschappij Normaal hebben we een relatief constante sociale identiteit Normaal bestaat deze uit posities van meerderheid en elite, bv.: binnenlander en moedertalig, blank, burgerlijke familie, ingenieursstudies, gezond, hetero,... Studeren in het buitenland is één (meestal leuke) mogelijkheid om een andere identiteit te ervaren De wereld van een andere identiteit te bekijken kan verbeteren: – Reflectie – Moed – Tolerantie, communicatie, democratie en multicultureel samenleven

(3) Mens – or: (not only Dave’s) Experiences Australian. >8 years in NL (Utrecht, Amsterdam). 2 years in Leuven. Being abroad enables: travel, meeting new people with (slightly) different philosophies, making friends with a different outlook, seeing the world, learning how other people do research, learning about what ideas other people consider important

Further Advantages Establishing an active collaboration Visiting again and again Making friends – I have friends all over the world who I see maybe once or twice per year. Seeing their kids grow up

Places visited repeated: Stockholm & Oslo, London, West Lafayette (Purdue Univ.) They can become like a second home Indeed, sometimes you stay at people’s places or at least have dinner there.

Wanneer

Binnen en buiten Erasmus Erasmus / 1ste Master jaar: – 1 jaar – cursussen Erasmus / 2de Master jaar: – ½ jaar – (cursussen &) thesis  samenwerking prof. Leuven / prof. partneruniversiteit is nodig Dual Master met UCL Master aan andere universiteit e/o ander vakgebied  andere financieringsbronnen zijn nodig

Hoe

No-one has written your destiny for you. Your destiny is in your hands! “Professor, ik wil naar het buitenland gaan, en ik wil het makkelijk. Waar moet ik ondertekenen?”

Strategie 1: “case-based“ / een voorbeeld Nicolas Hillegeer ging naar Universitat Autònoma de Barcelona, Spanje Universiteit uit de lijst op Toledo (of dentenadministratie/Erasmus/index.shtml ) dentenadministratie/Erasmus/index.shtml En hier is zijn verhaal …

Strategie 2: “gestructureerde aanpak” 1. Vertel wat je echt verwacht/wenst van dit verblijf 2. Zoek informatie op het Internet; spreek met jouw docenten 3. Vind 1-3 universiteit(en) en departement(en) waar je echt wil gaan cursussen: enkel van de KUL Dept. CW pagina thesis (plus enkele cursussen): vindt een akkoord met een professor hier; als er een topic bestaat, kan zij/hij met jij een universiteit en een co-promotor zoeken 4. Gebruik het Internet en de telefoon om te vinden: de Erasmus verantwoordelijke aan de partner-universiteit informatie over beurzen enz. 5. Maak een plan: studeerplan (gebruik het formulier op Toledo!), vragen, … 6. Doe dat alles niet later dan in januari (indienen begin maart, maar dat is geen ding van een namiddag en eist vele feedback loops …)! 7. Contacteer Prof. Berendt 8. In het hele proces: wees flexibel! 9. Wees je ervan bewust dat er competitie is … goede studieresultaten helpen!

En nu ga ervoor en geniet! (Dank u voor uw aandacht)