Voorbeeld 1 Faculteit Geneeskunde
1.Aanleiding: vaardigheidsonderwijs Theoretische duiding en demonstratie in grote groep (n= 80) Zelfstandig voorbereiding door student op toledo Eerste oefening in kleine groep (n= 10 à12) Begeleid oefenen = zeer arbeidsintensief !!
Alternatief “een daartoe getrainde student kan in het skillslab even efficiënt ingezet worden als vaardigheidstrainer als de professionele docenttrainer van de faculteit”. Miller, 2001; Goodfellow, Schofield, 2001
2. Start Pilootproject student-opleider Perceptie van de studenten en studentopleiders: meerwaarde, moeilijkheden Resultaten op de vaardighedentoets
3. Huidige stand van zaken A. Selectie van de studentopleiders: Studenten van het derde bachelor Selectie op motivatie, beschikbaarheid en competentie: bijkomende ervaring in de gezondheidszorg is meerwaarde Engagement van minstens 6 uur per academiejaar gedurende 3 jaar (waarvan 4 uur opleiding het eerste jaar)
B. Compensaties Studenten van de ALO doen dit als praktijkseminarie “vaardigheidsonderwijs” Vrijstelling van 1 keuzetopic in eerste en tweede masterjaar Opnemen in portfolio als bewijs van persoonlijke ontwikkeling
CPR - BLS Studentopleiders geven de initiële les en begeleiden de oefeningen. De uren die zij presteren boven het normale engagement worden ze betaald als jobstudent.
C. Opleiding van studentopleiders 4 uur didactiek van het vaardigheidsonderwijs 2 uur opleiding in te begeleiden vaardigheid 2 uur begeleiding onder supervisie van coördinator en ervaren studentopleider Vrije oefentijd
D. Resultaten Meerwaarde voor de student-opleiders: - meer ervaring in de vaardigheden - oefenen van agogische vaardigheden - goede voorbereiding op latere taak van stageleider Meerwaarde voor de studenten: - meer zelfvertrouwen - meer begeleide oefengelegenheid - betere resultaten op de toets
Resultaten bevraging 2006 Bevraging van perceptie van studenten en studentopleiders aan de hand van 13 stellingen (6 punts-Likertschaal) en enkele open vragen Er werden 1200 begeleide oefenuren extra geboden. (= 50 % extra) De studentopleiders (n = 22) zijn erg enthousiast over hun ervaring. De studenten (n = 145) vinden deze sessies noodzakelijk maar de helft twijfelde soms of de studentopleiders de vaardigheden op de juiste manier aanleerden. Dit is onterecht omdat de studenten beter scoorden op de vaardighedentoets dan vorige jaren.