Meten en Experimenteren omkadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Laptopproject VUB: planning van een bijdrage
Homepage Login Paswoord Checkbox onthoud login Inlogknop (naar student) (naar docent) (naar student) (naar docent)
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Eindwerk zesde jaar.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Inleiding in de Civiele Techniek
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Meten en experimenteren
Werkcollege Elektrotechniek
27 januari januari Vakpresentatie Dynamica Bert Geijselaers, Peter van der Hoogt.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Informatica Universiteit AntwerpenPraktisch 0.1 Informatica - 1rste BAC Biologie Computervaardigheden I - 1rste BAC Bio-ingenieur Hoofdstuk 0 Praktisch.
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Meten en experimenteren
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Planning lessenroosters in S+. Situatie voor S+ In SAP – Lokalen – Docenten Geen planning mogelijk – Geen informatie over de verschillende studierichtingen.
Wiskundige Analyse III
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
BiO-M Wiskundig Modelleren BiO-M Wiskundig Modelleren Introductiecollege.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Medmec04 week 7 Engagement.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Satelliet geodesie (ge-2112)
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Practicum fysica: denken en redeneren over én experimenteren met fysische wetmatigheden Luc Vanden Abeele.
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Multimediatoepassingen
Software-ontwikkeling I
ELIS – Multimedia Lab Internettechnologie Rik Van de Walle Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen (ELIS) Faculteit Ingenieurswetenschappen Universiteit.
An Dedulle & Lisa Bouckaert & Nils Van Dessel Studiebegeleiding van WiNA! WiNA-dag 28/09/2010 Fysica & Sterrenkunde.
Vakinhoud Christophe Huygens Beveiliging van netwerk en computer- infrastructuur H04G5A.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Workshop Tips & Tricks CV
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Medmec04 Engagement.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Het Profielwerkstuk Havo
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Socio-economische actualiteit Hans Denruyter
Studiewijzer Spaans 1AO MKR. Voorstelling docent Frederik De Baets Docent Frans en Spaans in Bedrijfsmanagement Deels in het Afstandsonderwijs, maar vooral.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Toelichting Masterproef
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Toelichting Masterproef
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Meten en Experimenteren omkadering Verantwoordelijke : Catherine De Clercq (catherine.de.clercq@vub.ac.be,1G005) Medewerkers : Peter Bruyndonckx (pbruynd@vub.ac.be,0G122) Jorgen D’Hondt (jorgen.dhondt@vub.ac.be,0G131) Jan Heyninck (jan.heyninck@vub.ac.be,0G126) Cedric Lemaître (cedric.lemaitre@vub.ac.be,0G126) Technische ondersteuning : Herman Bliki (hbliki@vub.ac.be,4F118)

Experimentele fysica Doel: theoretische wetmatigheid testen, parameters van een model meten, enz… Verloop van een experiment: experiment ontwerpen, specifiek voor bepaald doel – eventueel een simulatie uitvoeren opstelling bouwen experiment uitvoeren, gegevens nemen en opslaan Gegevens verwerken – fysische grootheden afleiden Resultaten publiek maken , verslag uitbrengen - schriftelijk of mondeling Vak ‘meten en experimenteren’ = leren meten, gegevens verwerken en verslag uitbrengen

Meten en Experimenteren inhoud Inhoud: 65u – 7SP verdeeld over 3 modules: Inleiding tot software pakket Mathematica (12u) – P. Bruyndonckx Inleiding tot de waarschijnlijkheidsleer en de statistische verwerking van experimentele gegevens (12u) – J. D’Hondt Proeven in de mechanica, hydrodynamica, elektriciteit, magnetisme, golven (41u) 3 modules zijn nauw met elkaar verbonden: Begrippen uit statistiek worden geïllustreerd met proef « valversnelling » Statistische verwerking van de opgenomen gegevens gebruikt leerstof aangeleerd in module « statistiek » Mathematica oefeningen illustreren statistische bergippen Uitwerking van de proeven en verslag is gebaseerd op Mathematica

Meten en Experimenteren inhoud 1e semester 35u 2e semester 30u Statistiek – 13u Mathematica – 12u Proeven - 10u: bepaling valversnelling Viscositeit vloeistoffen Les stroomkringen – 3u Proeven (27u): mechanica elektriciteit magnetisme golven

Meten en Experimenteren organisatie Lessen statistiek : hoorcollege – nota’s worden uitgedeeld Lessen Mathematica : uitleg + oefenen op PC – per twee – nota’s worden uitgedeeld Proeven moeten worden voorbereid Ten laatste een week vooraf wordt een email gestuurd met de opdracht Syllabus ter beschikking bij vubtiek (3 delen) Proeven worden uitgevoerd in groepen van 2 studenten (uitz 3) Voor elke proef wordt een verslag ingediend Verslag = evaluatie proeven → kwotering Ofwel standaard verslag per binomium + individuele schriftelijke ondervraging op eind van proef (voorbeeldvragen in syllabus ) 2 wetenschappelijke verslagen per jaar – individueel 1 mondeling verslag op einde 2de semester – per binimium

Meten en Experimenteren organisatie Tentamen in januari over statistiek & Mathematica – examen in juni Puntentelling: 30% op examen statistiek+mathematica 70% op verslagen proeven en ondervragingen Aanwezigheid is verplicht Doktersbriefje in geval van ziekte Communicatie gebeurt via email – zie lijst Rooster per semester datum, plaats, verantwoordelijke, activiteit, soort verslag

Meten en experimenteren - rooster 1e semester week vrijdag lokaal 1 30-sept inleiding 14-15 4F118 C. De Clercq 2 7-okt math 1 14-18 P. Bruyndonckx 3 14-okt stat 1 14-17 1G003 J. D'Hondt 4 21-okt stat 2 5 28-okt labo 6 4-nov math 2 7 11-nov   8 18-nov 9 25-nov stat 3 10 2-dec stat 4 14-16 math 3 16-18 11 9-dec stat 5 math 4 12 16-dec labo valversn I J. Heyninck&C. Lemaitre 13 23-dec labo valversn II