Beknopte Commentaar bij: Nut en Doelmatigheid van Begrotingsregels en onafhankelijke Begrotingsinstellingen door Luc Van Meensel (NBB) BIOF-Studiedag “Begroting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kris Van Heuckelom K.U.Leuven
Advertisements

Duurzaam beleggen en kerken 29 november, 2011 Giuseppe van der Helm Directeur VBDO en voorzitter EUROSIF.
Beknopte Commentaar bij: Nut en Doelmatigheid van Begrotingsregels en onafhankelijke Begrotingsinstellingen door Luc Van Meensel (NBB) Paul Van Rompuy.
Het einde van de citroenloopbaan?
Trends op de Vlaamse arbeidsmarkt 9 februari 2010Slotevent ERSV Limburg Wim Herremans Steunpunt Werk en Sociale Economie
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Internationale mobiliteit
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
05/11/ ETHIAS EN DE DIVERSITEIT 5 november 2007 Diamant Conference & Business Center.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Maasmechelen : het totstandkomingsproces van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan maart 2008.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Overheden in de financiële en economische crisis John Crombez.
Overheidsfinanciën College 3, 20 mei 2008 Robert Inklaar
Hoe belangrijk zijn verkiezingen? Een historische terugblik E. Gerard Lerarendag Vlaams Parlement 28 februari 2014.
Thema: verzorgingsstaat
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
1 Kabinet van de Vice-Eerste Minister Cabinet du Vice –Premier Ministre en Minister van Begroting, Mobiliteit, et Ministre du Budget, de la Mobilité, Institutionele.
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Groot HUB’N BUB’N ZATERDAG 23 EN ZONDAG 24 JUNI 2012 FEEST 25 jaar.
Frederic Mes – B1 Wim Marynissen – B1
De zevende staatshervorming: van federale staat naar Verenigde Staten van België? Stefan Sottiaux.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Economische groei...  Les 
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Goederen- en Financiële Markt: IS-LM Model
MUSEA BRUGGE 14 musea 4 museumgroepen per museumgroep: 1 team overkoepelende diensten.
HOOFDSTUK 22 DE REELE EN DE MONETAIRE SFEER
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
Belgische Instituut voor Openbare Financiën 5 december 2008
BIOF 27 november John Crombez. Inleiding Opsomming van een aantal gegevens van derde partijen Als reactie op de globale aanpak van de regering.
BIOF studiedag 27 november 2009 Dirk De Smedt Directeur Beleidscel.
Beknopte commentaar bij de uiteenzettingen van C. Valenduc en G. Nicodème BIOF - studiedag 16 september 2011 Luc Van Meensel Research Department DS
Vereniging Afvalsamenwerking Limburg Sturing in een veranderend landschap.
Accell : Eerste kwartaal 2011 Frederik Callebaut.
AKTIEKOMITEE VOOR EEN VLAAMSE SOCIALE ZEKERHEID Werkgroep van OVV Oktober 2010.
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
Workshop duurzaam bankieren Mathias Bienstman studiemedewerker
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
Taalgebieden in België
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
Recht.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële crisis en de reële economie Het belang van instituties en waarden Prof. Wim MOESEN Departement Economie Katholieke Universiteit Leuven Studiedag.
Economie een Inleiding 1: “Wereldreis” o Voorbeelden: VS, EU, Japan 2: Overzicht o “Wat is macro-economie” ? o Concepten, variabelen… o Overzicht boek.
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Het complexe België.
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
De tafel van 4.
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
1 DE CONCURRENTIEPOSITIE VAN DE BELGISCHE ECONOMIE JOHAN VAN OVERTVELDT.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Europees economisch bestuur Europese coördinatie van begrotings- en macro-economisch beleid en.
Presentatie van het advies van het Common Strategic Framework (CSF) over het normatief begrotingstraject in het kader van het stabiliteitsprogramma
Verzorgingsstaat pargf.4
Presentatie - Verslag HRF 2016
Transcript van de presentatie:

Beknopte Commentaar bij: Nut en Doelmatigheid van Begrotingsregels en onafhankelijke Begrotingsinstellingen door Luc Van Meensel (NBB) BIOF-Studiedag “Begroting 2009” Paul Van Rompuy (K.U.Leuven)

1. Rules vs Discretion. -Historiek : Kydland & Prescott (1977; Nobelprijs 2004); Barro (1984)… e.a.. -Rules : a priori engagement ( commitment =bindend contract ) evt. geconditioneerd door exogene gebeurtenissen (schokken..). -Discretion : “belofte”… geen ex ante/ex post sancties. -Regels ook nuttig voor “ benevolente overheden” en uiteraard in de benadering van de politieke economie van het beleid ( coalitieregeringen-disproportionele macht van kleine partners)=> deficit bias en tijdsinconsistentie van het budgettair beleid.

2. Geen ruimte voor discretionair Budgettair Beleid?  Regels :geen absolute “must”: bijv.VS in de jaren ’90; Japan sinds 1975: Duitsland door reputatie : ;  Discretionair beleid : aangewezen voor lange termijn structurele objectieven : sociale zekerheid, fiscaal beleid, intergenerationele rechtvaardigheid, micro-efficiëntie van het overheidsapparaat en van de groeibevorderende uitgaven (infrastructuur, onderwijs, R&D… etc.: vereisen ruim maatschappelijk draagvlak.

3 a.SGP: pro-cyclisch budgettair beleid

3.b. Is het SGP immuun voor electorale cycli?

4. Electorale Budgettaire Cycli voor de Belgische federale Overheid?  Aan de zijde van de primaire uitgaven : (zie grafiek 3 p.78): 1999, 2003 en vooral in 2007: ( reële groei meer dan 4%);  Aan de zijde van de ontvangstenzijde : moeilijker te detecteren ( grafiek 2, p. 77):

5. Begrotingsregels in Federale Staten. 5.a : Algemeen.  Disciplinerend effect van financiële markten op deelsten is niet overtuigend : bijv. Berlijn en Thüringen ontleenden in 2006 aan +/ % ( debt per capita in Berlijn is +/- 2.5 keer groter).  Bailing-out niet steeds grondwettelijk onmogelijk (  VS: “insolvency wet voor lokale overheden”: Canada : geen federale waarborg voor subfederale leningen)

5.b:Budgettaire Coördinatie – Objectieven- Grondslag- Sancties. In Federale Landen op het vlak van de deelstaten.. Land % sub-fed. Uitg*. Coördinatie Objectieven Grondslag Sancties Land % sub-fed. Uitg*. Coördinatie Objectieven Grondslag Sancties Canada 56.5 geen budg. evenw. Wet J. Canada 56.5 geen budg. evenw. Wet J. VS 40.0 geen budg. evenw. Grondw. J VS 40.0 geen budg. evenw. Grondw. J Duitsland 36.1 Ja, ISP golden rule Grondw. J. Duitsland 36.1 Ja, ISP golden rule Grondw. J. België 34.0 Ja, ISP evenwicht (2010) Wet  wet België 34.0 Ja, ISP evenwicht (2010) Wet  wet Oostenrijk 28.5 Ja, ISP evenwicht of + Wet F. Oostenrijk 28.5 Ja, ISP evenwicht of + Wet F. Denemarken 57.8 Ja. Schuldlimiet + Denemarken 57.8 Ja. Schuldlimiet + Golden rule L.O. Wet F. Golden rule L.O. Wet F. * jaar 2001; ISP = Intern Stabiliteitspact; J= juridisch verbod/ herstel ; F= financiële sanctie

6. Budgettaire Regels in België: a.realisaties  Entiteit I : :  Gemeenschappen en Gewesten : ’94-03

Primair Saldo en Rentelasten