Taalles via het web: Beland op een eiland? Hilde De Vaere – DIDASCALIA-symposium – 23 november 2001.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Sprint Jabbla.
Grammatica in balans.
ICT zonder beperkingen Softwareprogramma’s. 1. Software op maat • Zelf oefeningen maken • 2 programma’s: 1 voor de leerling om de oefeningen te maken,
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
ICT zonder beperkingen Hoofdstuk 3: educatieve mogelijkheden
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Peter Van den Broeck • Instructietijd vs. Inoefentijd • Afwezige leerlingen (Kahn-Academy) • Screencast: opname van wat op scherm.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Innovatief leren met behulp van ICT
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Interventies RALFI.
Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Feedback Wat Soorten Door wie
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Recente tendensen bij het aanbieden van leerinhouden via ICT Prof. Dr. P. Desmet KULAK/K.U.Leuven.
HGW en gesprekken met leerlingen
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Inleiding Vorig schooljaar: Problemen: Dit schooljaar:
7 april 2011 Annelies Kappers
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
To Skype or not to Skype Jeroen Rougoor To Skype or not to Skype  Skype is een gratis programma.  Skype is gemaakt door de ontwikkelaars van KaZaA.
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Informatie- avond groep 6
Leerlijnen in een Wiki
Ervaringen Implementatie in Nederland
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Feedback Wat Soorten Door wie
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Je sectorwerkstuk presenteren
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Vaco’s
Hét communicatiemiddel van de 21 e eeuw. Wat is facebook? Communicatiemiddel  info delen Foto’s delen Video’s delen Mogelijkheid tot chatten Eigen profiel.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
E-boeken, en nu? DDD e-boeken 17 maart Geleerde lessen Technisch Collectie Betaalmodel Doelpubliek Praktijkontwikkeling.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Vaco’s
Simulaties in Beroepsonderwijs
Docentvaardigheden ICT
Dat Spreekt Vanzelf digitaal Woord voor Woord interactief
Instructie geven en uitvoeren
Algemene uitleg en opdracht 10
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Kennisclip Web toepassingen
Om de PowerPoint te starten:
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Taalles via het web: Beland op een eiland? Hilde De Vaere – DIDASCALIA-symposium – 23 november 2001

Taalles via het web: Hoe kom je daartoe? nieuw medium nieuwe mogelijkheden leefwereld van leerlingen commercieel aanbod

Het eilandgevoel

HOT POTATOES Martin Holmes,Stuart Arneil, Hillary Street University of Victoria (Canada) gratis downloaden ondersteuning via Webboard verdere ontwikkeling

Soorten HotPotatoes maakt meerkeuzevragen maakt ‘open’ vragen maakt zinsbouwoefeningen maakt kruiswoordraadsels maakt ‘matching’ -oefeningen maakt ‘fill in the gap’-oefeningen JBC Jquiz Jmix Jcross Jmatch Jcloze

Lezen groot tekstaanbod: authentieke teksten on-line lezen actueel materiaal eigen leestempo

Schrijven afgelijnde opdrachten gemakkelijke correctie onmiddellijke feedback pluspunt voor spelzwakke leerlingen anticiperen op fouten interactiviteit

Luisteren (?) individueel tempo ook kijken! technische mogelijkheden beperkend

Spreken ??? belang levende gesprekspartner software onvoldoende voorbereiden spreekoefening chatten: te moeilijk

Maar hoe doe je dat?

Nadelen updaten : eilandgevoel! uploaden score uitleg bijscholing trial en error

Online testen gratis voor 60 leerlingen en 100 vragen geen correctiewerk meer maar wel veel voorbereidend werk

Een online DW in 5G

Nog meer voordelen van ICT waardering leerlingen nieuwsgierige collega’s : feedback internationale contacten andere programma’s –Quandary –Quia –Websequitur –Rhubarb –Placemaker Odyssee Suchspiel Goethe-Institut Moskou

Rol van de leerkracht aanmaker van inhouden machine i.p.v. mens individualisme vs.menselijk contact niet weg te denken

Alleen op een eiland?

Bewondering

Samen sterk?