Een zorg-ethisch perspectief op kwetsbaarheid, zorg en waardigheid van ouderen Prof. Dr. Chris GASTMANS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Een menswaardig levenseinde
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Respectvolle bejegening
Welkom bij Leefstijl.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
culturen categoriseren: basiswaarden
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Zelfdoding bij ouderen: een zorg-ethische interpretatie
26/10/2007 Door Marnik De Clercq en Dominik De Corte.
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderwijs en democatisch burgerschap
MVO en analyse van dilemma’s
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Begeleidingsplannen GGZ
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
Transactionele analyse en sociale rollen
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
Ethiek.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Doel en taak van de hulpverlening
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Bouwstenen voor christelijk ethisch denken
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Opvoeden.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Consultfunctie Ondersteuningscentrum Jeugdzorg Debatlunch COJ 20/11/2015.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Quality of CareResearch Programme > Prof. Guy Widdershoven Meer veerkracht, minder zorg? Department of Medical Humanities.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Els van Wijngaarden Carlo leget Anne gossensen
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Collectieve transitie en veerkracht
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Vluchtelingen en asielzoekers
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Informatievaardigheden
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Een zorg-ethisch perspectief op kwetsbaarheid, zorg en waardigheid van ouderen Prof. Dr. Chris GASTMANS

INLEIDING

INLEIDING Verbreding van ethische reflectie in gezondheidszorg Perspectiefverandering: zorg als waarde in het menselijk bestaan (relationaliteit, verantwoordelijkheid, morele sensitiviteit) Het menselijk bestaan-in-kwetsbaarheid als uitgangspunt (cfr. Resultaten van kwalitatief onderzoek)

Ethisch perspectief op kwetsbaarheid, zorg en waardigheid Zorgpraktijk: “een verantwoordelijkheidspraktijk waarin verschillende betrokkenen verantwoordelijkheid jegens elkaar en zichzelf dragen in een proces van reageren op kwetsbaarheid” (Walker 1998)

Ethisch perspectief op kwetsbaarheid, zorg en waardigheid Ethisch criterium: Goede zorg is zorg die gericht is op de bevordering van de menselijke persoon in al zijn dimensies (en in staat is om deze gerichtheid in de praktijk te realiseren) Goede zorg = menswaardige zorg = waardigheid-ondersteunende-zorg

WAARDIGHEID-ONDERSTEUNENDE-ZORG Uitgangspunt Kwetsbaarheid van het menselijk bestaan Middel Zorg Doel Waardigheid van de menselijke persoon Morele perceptie uitgevoerd door reflective practitioner

UITGANGSPUNT: KWETSBAARHEID “Elk van ons ontving als kind uitgebreid zorg; bij velen van ons bleef de nood aan fysieke zorg als we groeiden in rijpheid en leeftijd; de meesten van ons zullen verschillende soorten van fysieke en sociale zorg nodig hebben wanneer we het einde van ons leven naderen. Verder is het onwaarschijnlijk dat we zonder de zorgende relaties die – bijvoorbeeld – goed onderricht kenmerken, enige intellectuele of professionele groei zouden hebben bereikt” (Groenhout 2003)

UITGANGSPUNT: KWETSBAARHEID Lichamelijk (cfr. Fystieke aftakeling, pijn, …) Relationeel (cfr. Alleen zijn, …) Sociaal (cfr. solidariteit, duty to die?, …) Psychisch (cfr. Lijden aan de toekomst, …) Moreel (cfr. Wilsonbekwaamheid, …) Spiritueel (cfr. Waarom toch en hoelang nog? …)

MIDDEL: ZORG “Zorg is een levenspraktijk die zich uitdrukt in specifieke gedragingen (handelingen en houdingen) die erop gericht zijn ‘onze wereld’ zo in stand te houden, te continueren en te herstellen dat we daarin zo goed mogelijk kunnen leven. ‘Onze wereld’ omvat ons lichaam, ons persoon zijn en onze omgeving (medemensen, dieren, milieu, e.d.) die we trachten samen te weven tot een complex, het leven ondersteunend web” (Tronto 1993)

MIDDEL: ZORG Zorg is fundamentele bestaanswijze en ethische opgave (Vanlaere 2006) Alles wat we ‘van nature’ doen om ‘onze wereld’ in stand te houden Een appèl dat van binnenuit wordt aangevoeld (ethisch moeten)

MIDDEL: ZORG Zorg is een praktijk waarin activiteit en houding samengaan (Tronto 1993) Zich zorgen maken Op zich nemen van zorg Zorg verlenen Zorg ontvangen Aandachtige betrokkenheid Verantwoordelijkheid Deskundigheid Ontvankelijkheid

MIDDEL: ZORG Zorg is asymmetrisch wederkerig - Asymmetrie: zorgontvanger is afhankelijk van zorgverlener - Wederkerigheid: zorgontvanger is alter-ego dat in het zorg ontvangen zijn subject-zijn uitdrukt (cfr. Geïnformeerde toestemming)

MIDDEL: ZORG Zorg is zinverlenend - Omgekeerde ‘asymmetrie’: zorgverlener is afhankelijk van zorgontvanger voor ‘zin in zorg’-ervaring - In zijn gerichtheid op zorgontvanger ‘actualiseert’ zorgverlener wat hij ‘in potentie’ bezit - Via zorg verlaten we onszelf om ‘verrijkt’ naar onszelf terug te keren

DOEL: WAARDIGHEID VAN DE MENSELIJKE PERSOON Normativiteit: Kan zorgethiek aangeven in welke richting moet worden gehandeld opdat er goed wordt gehandeld? (Vanlaere & Gastmans 2007) Zorg als ethische waarde haalt haar normatieve draagkracht niet ‘uit zichzelf’, maar uit relatie met funderend mensbeeld Wat is goede zorg? Wat is goed voor de menselijke persoon? Wat is de aard van de menselijke persoon?

DOEL: WAARDIGHEID VAN DE MENSELIJKE PERSOON Personalistisch mensbeeld (Janssens, Selling, Burggraeve, Schotsmans) Lichamelijk: - Persoon worden is lichamelijk, materieel van aard - Zorg drukt zich uit als zorg voor het lichaam - Doorheen lichamelijke zorg drukken we ons respect uit voor waardigheid van de persoon

DOEL: WAARDIGHEID VAN DE MENSELIJKE PERSOON Relationeel - Een mens wordt subject via verbondenheid - Zorg is een bestaanswijze die mensen ‘inweeft’ in netwerk van relaties Sociaal Persoon leeft binnen sociale context Nood aan structurele, maatschappelijke, institutionele organisatie van zorg (cfr. rechtvaardige zorgverdeling)

DOEL: WAARDIGHEID VAN DE MENSELIJKE PERSOON Psychisch - Aandacht voor eigenheid waarop ontwikkeling van capaciteiten verloopt, en voor complexiteit van dit ontwikkelingsproces - Kwalitatief empirisch onderzoek naar ervaringen en belevingen van zorgontvanger i.v.m. zorg (Cfr. ‘feeling a burden’ to others)

DOEL: WAARDIGHEID VAN DE MENSELIJKE PERSOON Moreel - Respect voor autonomie - Kwalitatief empirisch onderzoek naar opvattingen van zorgontvanger t.a.v. ethisch gevoelige zorgsituaties (cfr. Waardigheid, …)

DOEL: WAARDIGHEID VAN DE MENSELIJKE PERSOON Spiritueel - Door verbondenheid met transcendente overstijgt persoon nuttigheidsdenken (niet afhankelijk van capaciteiten) - Unieke menselijke waardigheid (beeld Gods) - Zorg heeft respect voor ‘het onherleidbare’

MORELE PERCEPTIE EN REFLECTIVE PRACTITIONER Waardigheid-ondersteunende-zorg veronderstelt dat zorgverleners gevoelig zijn voor situaties van kwetsbaarheid (waardigheid onder druk) “My illness is a routine incident in his rounds while for me it’s the crisis of my life. I would feel better if I had a doctor who at least perceived this incongruity …” Zorgverleners stellen zich ‘moreel gevoelig’ op ten aanzien van de omringende wereld ‘Geraakt worden door’ en ‘bezorgd zijn om’ de situatie waarin de medemens zich bevindt (cfr. Fase 1 van Tronto)

MORELE PERCEPTIE EN REFLECTIVE PRACTITIONER Aandacht voor het particuliere; voorkomen van veralgemeningen Morele perceptie wordt uitgevoerd door hele persoon (beïnvloed door intuïtieve opvattingen, intellectuele, emotionele, communicatieve vaardigheden, karakter, morele bagage, …) Kritische en creatieve zoektocht naar wat het meest gepaste zorgantwoord is voor de kwetsbare situatie waarin de medemens zich bevindt (cfr. rol van ervaring, wijsheid …)

MORELE PERCEPTIE EN REFLECTIVE PRACTITIONER - Gevoelens, ervaringen en interacties worden kritisch bekeken; - Evidente handelingen, emoties, percepties en routines worden op constructieve wijze in vraag gesteld

BESLUIT Verbreding van de ethische interesse Zorg als basiswaarde in het menselijk bestaan Het menselijk bestaan-in-kwetsbaarheid als uitgangspunt Zorg als antwoord op kwetsbaarheid Waardigheid van de menselijke persoon als normatief criterium

BESLUIT Sociale inbedding van zorgpraktijken Zorgverlener: Ethisch gevoelig en kritisch na-denkend