De wetenschap van ijs: Hoe ijskappen gevormd worden en hoe wetenschappers ijs gebruiken om meer te weten te komen over het voorbije klimaat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaatverandering NLT inleiding.
Advertisements

Opwarming Van De Aarde Door Jonas & Stijn C..
Vriendschap voor het leven
Landschappen gevormd door ijs
DE OPWARMING VAN DE AARDE
Invloed van omgeving (T en pH) op reacties met CO2
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Zodra treedt u binnen in de wereld van de magie...
Verdwijnende veengronden
De klimaatgeschiedenis van de aarde
2.3 systeem aarde.
Lees tekst p.88 en 89 over water- en bodemvervuiling
Een graadje lager.
Gemaakt door Noah en Siddhart
Een zeker toekomst tot water en energie
VERBAZINGWEKKENDE IJSBERGEN
Geologische tijdschaal
EVENWICHTEN STATISCH EVENWICHT DYNAMISCH EVENWICHT
Natuurlijke vervuiling
(Presentaie-technieken: oefenzitting) 27 oktober 2006.
De Milieuproblematiek
Met Paleoklimaatonderzoekers op expeditie naar de broeikaswereld van de toekomst Appy Sluijs Palaeo-ecologie; Departement Biologie; Universiteit Utrecht.
Mastercourse klimaatverandering en verwoestijning
Luchtvervuiling Emissie uitstoot van gassen in de lucht
Atlantis The lost continent.
Planning: Uitleg paragraaf 2.1
WETENSCHAP VAN DE AARDE Hoofdstuk 11 Planeet Aarde op mensenmaat Manuel Sintubin Departement Aard- & Omgevingswetenschappen, Katholieke Universiteit.
Hoofdstuk 3 Natuurgeweld deel 2
H1, par. 2 (aangevuld) Instraling: deel van de zonnestraling (zichtbaar licht en ultraviolette straling) bereikt de aarde. Uitstraling: aarde geeft straling.
BROEIKASEFFECT en OZONLAAG
2.4: veranderend klimaat.
Omgaan met natuurlijke hulpbronnen Examenvragen
“Het leven van een wetenschapper op Antarctica.”
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Made By: Gijs Broekhuis Tom Oude Voshaar Bram Evers
Bergen door: ilknur & dina !!!.
Oh, grote wereldbol !.
1 Inleiding.
Module 2 Biosfeer Door: Camiel Koopmans, Max van Mulken, Martijn Hendrickx en Bram Thomassen.
Wat is het? Kunnen we er iets aan doen?
Aspecten van Luchtverontreiniging
Väder- och Klimatförändringar
Uitleg paragraaf 3 H2.
Zoektocht naar… … de waarheid achter een mediabeeld ckv havo 4.
3 havo Hoofdstuk 2 Aarde § 2-3
Synthesegas CH 4 (g) + H 2 O (g) ⇄ CO (g) + 3H 2 (g) Doel : snelle en hoge opbrengst Welke zaken beïnvloeden opbrengst?
IJS EN KLIMAAT nlt module met stukken natuurkunde
Hoofdstuk 2 Aarde § 2 Planeet Aarde.
INHOUD Ligging Antarctica Youtube : Antarctica Naam Geschiedenis Beschrijving continent Klimaat Poollicht Leven Onderzoek Het verdrag Toerisme Seizoenen.
Klimaatverandering Wat is het? Kunnen we er iets aan doen?
 Algemeen  Klimaat  Planten en dieren  Bevolking  Oudheid  Noorse overheersing  Deense overheersing  Taal  conclusie.
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
1.Wat kenmerkt de aardse atmosfeer?. A. Hoe is onze atmosfeer opgebouwd?
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
Thema Biosfeer Paragraaf 2 HET BROEIKASEFFECT.
Havo 2 De aarde.
Discussie IPCC - Klimaatsceptici
E.M. van Kemseke.
Met woorden in de weer In het hooggebergte.
Klimaatverandering& Landbouw
VERBAZINGWEKKENDE IJSBERGEN
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
De Geo 2 – Vmbo-T/Havo Hoofdstuk 3 – §3: Rivieren van ijs Eline Lems
Vriendschap voor het leven
BROEIKASEFFECT en OZONLAAG
Transcript van de presentatie:

De wetenschap van ijs: Hoe ijskappen gevormd worden en hoe wetenschappers ijs gebruiken om meer te weten te komen over het voorbije klimaat

Gletsjers en ijskappen worden gevormd door de opstapeling van sneeuw Gletsjers en ijskappen worden gevormd door de opstapeling van sneeuw. Doordat sneeuw zich blijft opstapelen neemt de druk toe doorheen de tijd en worden onderliggende sneeuwlagen samengedrukt. Dit creëert een dense sneeuwlaag die firn wordt genoemd. Na verloop van tijd wordt de firn zo samengedrukt dat ze veranderd in ijs. Wetenschappers bestuderen dit ijs om meer te weten te komen over voorbije klimaatsveranderingen. Bron: http://hays.outcrop.org/images/glaciers/press4e/figure-16-08.jpg

Ijskernen en klimaatsverandering: Fluctuaties in broeikasgasconcentraties Ijs kan oude atmosferen bewaren De concentraties van broeikasgassen zoals koolstofdioxide en methaan kunnen onttrokken worden uit luchtbellen in het ijs. Gassen worden gevangen Sneeuw accumuleert Ijs met bellen wordt gevormd Dit zijn observaties voor CO2 gemeten in ijskernen van Antarctica Bronnen: Jouzel (2007), Luthi (2008), Siegenthaler (2005), MacFarling (2006), NOAA

- Kun je sneeuwvlokken, firn en ijs tekenen? Ijskern kunstactiviteit - Kun je sneeuwvlokken, firn en ijs tekenen? - Hoe denk je dat elk van deze eruit zou zien?