Inleiding taalwetenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ROZEN EN SPREUKEN.
Advertisements

Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Het onderdeel grammatica begint op blz. 206
Taalhandelingen en cultuur: beleefdheid
Kindermoment.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
4.1: Het parlement is baas boven baas
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Taalkunde Grammatica A
Het is spannend en dat mag
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Inleiding taalwetenschap
Spelling college 3.
Inleiding taalwetenschap
Inleiding taalwetenschap
Inleiding taalwetenschap
Taalkunde Grammatica A
Taalkunde Grammatica A
Diep in mijn hart Muziek Send my an Angel.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Identiteit MedMec0304 les 1 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Opdrachten Inleiding IO Elke opdracht gegeven aan het eind van een college 2010.
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Gedicht k. schippers in dit gedicht is geen woord te veel
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Toelichting module: Les schema per week
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Lieve zoon/dochter ....
Marco, in dit verbond dat we samen aangaan, geef ik jou de belofte dat ik trouw zal zijn. Kijkend naar de afgelopen tijd kan ik mij absoluut niet voorstellen.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Dit FotoFolio is van Steven Gort.
Godsdienst. Jij ben dom. Zie je schoenen eens! Welk merk?
ONTWERPEN N32 - N42 - Gr Lyceum -Twello. Werksfeer  Ontspannen werksfeer  Even er tussenuit om 15:15 uur  Eventueel eerder afsluiten Let op: Muziek.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Uitleg persoonsvorm (pv)
Les 5 Afsluiting Politiek Start Arbeid. Agenda Korte overhoring Presentatie Leerdoelen Wat is arbeid? Formele en informele arbeid Waarom werken we? Huiswerk.
Cross Media. Functies binnen team Strategie Voorbereiden van debriefings Op de hoogte blijven van (markt) ontwikkelingen van klanten / concurrenten Adviseren.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Media en creativiteit Identiteit les 7
Rouw & Verlies Les 3.
Veel werkwoorden hebben een vast voorzetsel
Ik beloof je....
Solliciteren: wat wil ik?
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
WAT HEBBEN WIJ AAN DIT VERHAAL?. GODS VERLOSSINGSPLAN GAAT VERDER.
Beroepshouding en beroepscode
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Werkwoorden en tijden van het werkwoord. Spoorboekje Oefening werkwoorden Uitleg werkwoorden Uitleg tijden Oefening tijden Wat gaan we leren? Jullie kunnen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
Werkwoordelijk gezegde, naamwoordelijk gezegde en de werkwoorden
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Briant College Cursus formuleren h1 Par 1 ‘Dubbelop’
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Collegeweek 2 Conversatieanalyse en pragmatiek. 1. Je kunt het onderzoeksgebied van de conversatieanalyse in een breder kader plaatsen. 2. Je weet wat.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Vondel was goed ! Een boertje uit Brabant, die was er nooit moe
Pragmatiek.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Overval wat nu?.
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
Transcript van de presentatie:

Inleiding taalwetenschap oprea@hr.nl college 4, week 5

Bespreking huiswerk Vragen over hoofdstuk 4 bespreken huiswerk (probeer je vragen zo specifiek mogelijk te formuleren) bespreken huiswerk hfst. 4: opdracht 1 t/m 9

Presentatie Taalverwerving Elise borboom, Barbara Paak, Hans Soetermeer, Marije Verhoeff

Hoofdstuk 5: Taalhandelingen

De uiting als taalhandeling Taalhandelingen: een belofte doen een vraag stellen een weddenschap aangaan iemand begroeten iemand bedanken een bevel geven een toelichting geven

twee aspecten van taalhandelingen vormaspect of linguïstisch aspect: locutie functioneel of taalhandelingsaspect: illocutie

“Als je zegt dat ik alles voor je beteken, wat bedoel je dan met alles

Illocutie Directe taalhandelingen Indirecte taalhandelingen: performatieve werkwoorden: de taalhandeling is duidelijk Ik waarschuw je dat je nu écht moet gaan slapen. Ik adviseer je minder koffie te drinken. Ik beloof je dat ik niet zal vergeten te koken. Indirecte taalhandelingen: de taalhandeling is impliciet: wat is de conversationele implicatuur? Ik zal het doen. Het is beter voor je als je minder koffie drinkt. Wil je het raam even dicht doen?

Informatiestructuur Informatieve kern: focus Informatiestuctuur oplopend: links-rechts-principe Tineke kreeg een fiets van oma. Tineke kreeg van oma een fiets. Van oma kreeg Tineke een fiets. Oma gaf een fiets aan Tineke.

Pragmatische gepastheid Sociale betekenis: u of jij Pragmatische gepastheid: communicatieve competence Verschillen in stijl formele stijl Zou u zo vriendelijk willen zijn om het venster voor mij te sluiten? informele stijl Doe het raam dicht!

Huiswerk hfst. 5: opdracht 1 t/m 5 Onderzoeksgroepje 4: onderzoek uitvoeren en presentatie voorbereiden Bestuderen hfst. 6: Taalhandelingen