Inleiding taalwetenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
1. Inktvip •Ongetwijfeld ken je de KPN reclame over Inktvip •Bekijk die Inktvip reclame op Youtube:
MEDMEC Les 1 Toelichting module
HGW en gesprekken met leerlingen
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Waar ben jij heel goed in?
Taalkunde Grammatica A
Discourse Analysis 2011 PROCESSING. PRONOUNS 3 Inleiding > Age differences in Adults’ Use of Referring Expressions. Petra Hendriks, Christina Englert,
Godsdienst.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Presentation Of Learning
Inleiding taalwetenschap
Spelling college 3.
Inleiding taalwetenschap
Inleiding taalwetenschap
Taalkunde Grammatica A
Inleiding taalwetenschap
Taalkunde Grammatica A
Taalkunde Grammatica A
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 2.
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Creative tools Dit is de titel van de module
Medmec 1 herfst Les 3.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Identiteit MedMec0304 les 1 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Op de pijnbank Datapresentatie Interactief taalgebruik
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Medmec04 les 1 Engagement.
Godsdienst. Er zijn twee ‘middelen’ om God te leren kennen De bijbel De Schepping.
Echt of nep?.
Godsdienst.
De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
Wat gaan we vandaag doen?
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Geneest God vandaag de dag nog?
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Doelgroep onderzoek.  Moeder met een vriendschappelijke relatie die nog niet uitgaat.  Moeder die al 10 jaar vrijgezel is en niet uitgaat.  Moeder.
Godsdienst.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Godsdienst 1.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Aboriginal dot painting
Jij en de wereld om je heen
Les 1 – Jij en de media Vertel:
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
mijn week mijn dag gebruikte tekens ga naar mijn volgende dia ga naar mijn voorgaande dia ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Dieren op de boerderij. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 2.
Briant College Cursus formuleren h1 Par 1 ‘Dubbelop’
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Collegeweek 2 Conversatieanalyse en pragmatiek. 1. Je kunt het onderzoeksgebied van de conversatieanalyse in een breder kader plaatsen. 2. Je weet wat.
Semantiek week 7.
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
Transcript van de presentatie:

Inleiding taalwetenschap oprea@hr.nl college 3, week 4

Bespreking huiswerk Vragen over hoofdstuk 3 bespreken huiswerk (probeer je vragen zo specifiek mogelijk te formuleren) bespreken huiswerk hfst. 3: opdracht 1 t/m 7

Onderzoek Experiment met uitdrukkingen Manon Gwenda Deborah Noortje

Hoofdstuk 4: Discourse

Discourse Discourse: samenhang tussen taaluitingen Voor discourse is het van belang dat spreker en hoorder samenwerken. interpretatie mogelijk op basis van context wat gezegd wordt is relevant

Interpretatie en gevolgtrekking http://www.youtube.com/watch?v=C_1kJiWxUME Wat gebeurt er?

Interpretatie en gevolgtrekking Conversationele implicatuur: dat wat de spreker écht bedoelt te zeggen. Wil je koffie? Ik heb net gegeten. Zullen we die opdracht nog even afmaken? Ik moet mijn kinderen nog ophalen.

Samenwerking Coöperatieprincipe: onderlinge afstemming Relevantie-aanname: een uiting sluit aan op de voorgaande Kwaliteitsaanname: de gegeven informatie is toereikend om de uiting te begrijpen Kwantiteitsaanname: de gegeven informatie is toereikend

Gesprekken Beurtwisseling: sprekers kennen de regels impliciet Beurtwisseling kan ook expliciet aangegeven worden Beurtwisseling door opeenvolgend paar standaardzinnen: begroeting, beleefdheidsfrasen gespreksopeningen gespreksafsluitingen

Samenhang of coherentie Coherentie met talige middelen: cohesie gebruik van pronomina: anaforische verwijzing Mijn vader kan goed tekenen; hij schildert ook erg graag. ellips Wil jij nog wat witlof? Er is genoeg […]! parafrase Henk schopte de bal in de tuin van de buren. Het boefje schrok er zo van dat hij hard wegliep. gebruik van voegwoorden en bijwoordelijke bepalingen Als jij eerst je huiswerk afmaakt, kunnen we daarna gaan zwemmen.

Huiswerk hfst. 4: opdracht 1 t/m 9 Onderzoeksgroepje 3 (Hans, Elise, Barbara en Marije): onderzoek uitvoeren en presentatie voorbereiden Bestuderen hfst. 5: Taalhandelingen