Inleiding taalwetenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
wORKSHOP 4 ontwikkelingspsychologie De PEUTER (deel 1)
Advertisements

Ben de Geus Thema 3 Boek Cliënt en omgeving
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
En het goede antwoord is? En dit staat in een …
Harajuku.
Taalkunde Grammatica A
Taalvariatie en taalverwerving
Geletterdheid….. Wat is dat?
Isabel Brouwers Artcode 2
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Inleiding taalwetenschap
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Spelling college 3.
Inleiding taalwetenschap
Inleiding taalwetenschap
Inleiding taalwetenschap
Taalkunde Grammatica A
Mythes over meertaligheid
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Tijdvak 10: De tijd van televisie en computer
Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Media en creativiteit Identiteit les 2
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Identiteit MedMec0304 les 1 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Iris, Twann, Isa en Thomas
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Tropische orkanen Paragraaf 4.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Godsdienst.
Godsdienst.
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
z-0&feature=related z-0&feature=related.
Pre-University College Blok 5 Groep 12 Johanna, Michelle, Maartje, Eveline & Melissa.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Geneest God vandaag de dag nog?
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
“Wat staat in de dikke van Dalen”
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
BACTERIËN.
Lifestyle Voeding.
Sprookjes.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
De indeling van een tekst
Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
Ontwikkeling van het jonge kind
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Eerste en tweede taalverwerving Maud Hutten. Wanneer leert een kind de moedertaal? voor de geboorte 0-12 maanden = voortalige periode 1 – 2,5 jaar = vroegtalige.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Briant College Cursus formuleren h1 Par 1 ‘Dubbelop’
Meertaligheid in en om Friesland
Foutieve samentrekking
Eerste taalverwerving Tweede taalverwerving
Transcript van de presentatie:

Inleiding taalwetenschap oprea@hr.nl college 2, week 3

Bespreking huiswerk Vragen over hoofdstuk 1 en 2 bespreken huiswerk (probeer je vragen zo specifiek mogelijk te formuleren) bespreken huiswerk hfst. 1: opdracht 1 t/m 9 hfst. 2: opdracht 1 t/m 10

Onderzoek Verschillen tussen Nederlands en Zweeds Kirsten Katie Danny Lotte

Hoofdstuk 3: Taalverwerving

Hoe leren kinderen taal? Drie belangrijke visies op taalverwerving: Taalleren is vooral gebaseerd op imiteren. Chomsky: kinderen hebben een aangeboren taalvermogen. Zowel aangeboren taalvermogen als taalomgeving zijn van belang bij taalverwerving.

Volgorde taalverwerving voortalige periode brabbelen: vanaf 0;8 jaar http://www.youtube.com/watch?v=b9d2RpQHP5E http://www.youtube.com/watch?v=D_hF6AnkWGU&featur e=related vroegtalige periode: 1;0 – 2;6 jaar differentiatiefase: 2;6 – 5 jaar http://www.youtube.com/watch?v=KkBOLsK5Vbw voltooiingsfase: vanaf 5 jaar http://www.youtube.com/watch?v=59maZB4BGaI

Kenmerkende afwijkingen weglatingen woordniveau: mama boos klankniveau: ik wil sommele vervangingen klankniveau: lode tiets overextensie: betreft betekenis eend in bad (alle wateroppervlaktes worden bad genoemd) overgeneralisatie: betreft grammaticale regel jij loopte hard, ik heb twee beers

Afwijkende ontwikkeling Ontwikkelingsachterstand, bijvoorbeeld ten gevolge van ziekte of taalarm milieu. De volgorde van de taalontwikkeling verloopt normaal spraakontwikkelingsachterstand taalontwikkelingsachterstand Ontwikkelingsstoornis, bijvoorbeeld door neurologische problemen of gehoorproblemen spraakontwikkelingsstoornis taalontwikkelingsstoornis

Tweede-taalverwerving stimulerende en/of belemmerende omstandigheden: eerste taal: moedertaal leeftijd: kritische periode contact met de doeltaal motivatie en attitude taalaanleg en intelligentie rol van het onderwijs

Tweede-taalverwerving Volgorde tweede-taalverwerving korte zinnetjes, a.h.w. formules korte zinnetjes met vaste structuur overgangsstructuren zinnen worden langer experimenten ontbrekende elementen worden toegevoegd tussentaal/tussentaalstadia Fossilisatie

Tweede-taalverwerving verwervingsvolgorde volgorde tweede-taalverwerving globaal hetzelfde als de verwervingsvolgorde van deze taal als eerste taal overgeneralisatie algemene regel wordt ook toegepast bij uitzonderingen positieve transfer regel uit de moedertaal kan ook worden toegepast in tweede taal negatieve transfer regel uit de moedertaal wordt toegepast in tweede taal, maar deze leidt tot een fout

Tweetalige ontwikkeling Voor kinderen met een normale intelligentie blijkt het heel goed mogelijk om twee talen tegelijk te leren

Huiswerk hfst. 3: opdracht 1 t/m 7 Onderzoeksgroepje 2: onderzoek uitvoeren en presentatie voorbereiden Bestuderen hfst. 4