Inleiding taalwetenschap oprea@hr.nl college 2, week 3
Bespreking huiswerk Vragen over hoofdstuk 1 en 2 bespreken huiswerk (probeer je vragen zo specifiek mogelijk te formuleren) bespreken huiswerk hfst. 1: opdracht 1 t/m 9 hfst. 2: opdracht 1 t/m 10
Onderzoek Verschillen tussen Nederlands en Zweeds Kirsten Katie Danny Lotte
Hoofdstuk 3: Taalverwerving
Hoe leren kinderen taal? Drie belangrijke visies op taalverwerving: Taalleren is vooral gebaseerd op imiteren. Chomsky: kinderen hebben een aangeboren taalvermogen. Zowel aangeboren taalvermogen als taalomgeving zijn van belang bij taalverwerving.
Volgorde taalverwerving voortalige periode brabbelen: vanaf 0;8 jaar http://www.youtube.com/watch?v=b9d2RpQHP5E http://www.youtube.com/watch?v=D_hF6AnkWGU&featur e=related vroegtalige periode: 1;0 – 2;6 jaar differentiatiefase: 2;6 – 5 jaar http://www.youtube.com/watch?v=KkBOLsK5Vbw voltooiingsfase: vanaf 5 jaar http://www.youtube.com/watch?v=59maZB4BGaI
Kenmerkende afwijkingen weglatingen woordniveau: mama boos klankniveau: ik wil sommele vervangingen klankniveau: lode tiets overextensie: betreft betekenis eend in bad (alle wateroppervlaktes worden bad genoemd) overgeneralisatie: betreft grammaticale regel jij loopte hard, ik heb twee beers
Afwijkende ontwikkeling Ontwikkelingsachterstand, bijvoorbeeld ten gevolge van ziekte of taalarm milieu. De volgorde van de taalontwikkeling verloopt normaal spraakontwikkelingsachterstand taalontwikkelingsachterstand Ontwikkelingsstoornis, bijvoorbeeld door neurologische problemen of gehoorproblemen spraakontwikkelingsstoornis taalontwikkelingsstoornis
Tweede-taalverwerving stimulerende en/of belemmerende omstandigheden: eerste taal: moedertaal leeftijd: kritische periode contact met de doeltaal motivatie en attitude taalaanleg en intelligentie rol van het onderwijs
Tweede-taalverwerving Volgorde tweede-taalverwerving korte zinnetjes, a.h.w. formules korte zinnetjes met vaste structuur overgangsstructuren zinnen worden langer experimenten ontbrekende elementen worden toegevoegd tussentaal/tussentaalstadia Fossilisatie
Tweede-taalverwerving verwervingsvolgorde volgorde tweede-taalverwerving globaal hetzelfde als de verwervingsvolgorde van deze taal als eerste taal overgeneralisatie algemene regel wordt ook toegepast bij uitzonderingen positieve transfer regel uit de moedertaal kan ook worden toegepast in tweede taal negatieve transfer regel uit de moedertaal wordt toegepast in tweede taal, maar deze leidt tot een fout
Tweetalige ontwikkeling Voor kinderen met een normale intelligentie blijkt het heel goed mogelijk om twee talen tegelijk te leren
Huiswerk hfst. 3: opdracht 1 t/m 7 Onderzoeksgroepje 2: onderzoek uitvoeren en presentatie voorbereiden Bestuderen hfst. 4