Pakkende en sprekende taal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Examenvragen over Plato
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het doen van eigen onderzoek
Gelijkmatige toename en afname
De optativus Basis: het verschil met de coniunctivus is dat de optativus een grote mate van onzekerheid toevoegt aan de mededeling. Het is maar zeer de.
r. 1-4  ἐ δοξε (+ aci) δε τοις των Ἀ θηναιων στρατηγοις ἑ πτα μεν και τετταρακοντα ναυσι Θηραμενην τε και Θρασυβουλον –τριηραρχους ὀ ντας –  – και των.
Overige religies Historisch deel
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
TEKSTSTIJLEN EN BEELDSPRAAK.
Een Griekse tragedie geschreven door Euripides
TEKSTSTIJLEN EN BEELDSPRAAK.
STIJLFIGUREN TEKSTSTIJLEN BEELDSPRAAK
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
VIJFDE EPEISODION EN STASIMON R R Medea.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 2
Participia in het grieks.
Helaas geen hulp uit Sparta (Hdt ) We zijn dus in de Tweede Perzische Oorlog (490)
De coniunctivus Basis: het verschil met de indicativus is dat de coniunctivus een zekere mate van onzekerheid toevoegt aan de mededeling. Het is maar de.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Euripides Medea 1e epeisodion
Sophie Carter.  Waar is Medea?  Eens een monster, altijd een monster  Slechte vader, slechte moeder  De.
Aristoteles.
Het eerste epeisodion Vs
Het 3e epeisodion en het 3e stasimon Paul Penris, Robin Viëtor en Eliane Zwart.
Tweede Epeisodion (vs ) Starring:. Kritiek op Medea’s gedrag Iason komt op en neemt het Medea kwalijk dat ze de Koninklijke familie.
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Ἀτλαντίς Atlantis. tlantis.
Leerlijnen in de lerarenopleiding
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Hoe gaat het verder na Bethel?
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Theorie poëzie Havo 5.
Gemeenschaps Enquete JULI Inhoud Hoe mensen over onze school denken –Resultaten van enquete –Opsomming – Gemeenschaps Visie van onze school Wat.
Aantrekkelijk formuleren
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
Woorden oefenen Wat betekent γάρ? Want wat betekent εἰς? naar; naar binnen; tot Wat betekent ὁ φόβος? angst; vrees Wat betekent βαίνει? hij gaat Wat betekent.
Hoofdstuk 2 Stijl en Beeldspraak.
Hoofdstuk 2 Stijl en Beeldspraak.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Kinderspel? κα ὶ ὅ τε ἦ ν δεκαέτης ὁ πα ῖ ς, πρ ῆ γμα ἐ ς α ὑ τ ὸ ν τοιόνδε γενόμενον ἐ ξέφηνέ μιν. En toen dan het kind tien jaar oud was, verried.
Opdracht aan Mitradates τα ῦ τα ε ἶ πε κα ὶ α ὐ τίκα ἄ γγελον ἔ πεμπε ἐ π ὶ τ ῶ ν βουκόλων τ ῶ ν Ἀ στυάγεος τ ὸ ν ἠ πίστατο νομάς τε ἐ πιτηδεοτάτας.
Pelias en zijn dochters. Medea’s verdiensten, Πελίαν τ᾽ ἀπέκτειν᾽, ὥσπερ ἄλγιστον θανεῖν, παίδων ὕπ᾽ αὐτοῦ, πάντα τ᾽ ἐξεῖλον δό µ ον. Ik heb jou.
Artembares’ klacht. 4 ὁ δ ὲ ἐ πείτε μετείθη τάχιστα, ὡ ς γε δ ὴ ἀ νάξια ἑ ωυτο ῦ παθών, μ ᾶ λλόν τι περιημέκτεε, En hij was, zodra zeer snel nadat hij.
De baby gered ἅ μα δ ὲ τα ῦ τα ἔ λεγε ὁ βουκόλος κα ὶ ἐ κκαλύψας ἀ πεδείκνυε. Op hetzelfde moment zei de koeherder dat, en nadat hij ook (het kind)
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd. Stam zoeken (infinitief –en) PersoonVormPersoon Ik …Stam Je/JijStam + t StamJe Hij/zij/hetStam + t Wij/jullie/zijStam.
Ilias en Odyssee Vergelijking en nadere bestudering
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Poëzie Gedichten.
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Poëzie bespreking m.b.v. Laagland p
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Mariken van Himbergen HBO Challenge 3 april 2018.
Samentrekking.
Leesanalyse en schrijfopdracht
Retorische analyse.
Literaire Begrippen.
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Hoofdstuk 7 en 8. Geheime kennis in de evangeliën van
spreekwoorden en uitdrukkingen
Transcript van de presentatie:

Pakkende en sprekende taal Stijlfiguren Pakkende en sprekende taal

Cevo-lijst met stijlmiddelen Pallas 4 – blz.138-142 Medea, hulpboek, blz. 13-20 =>alfabetisch genoemd -per genre specifieke ‘favorieten’ -veel stijlmiddelen komen in groepen voor

Soorten stijlmiddelen 1. vergelijkingen 2. opsommingen 3. Klankeffecten 4. Niet letterlijke taal 5. Verteltechniek

1. Is er sprake van een vergelijking (dit = dat) Ja, kies dan één van de volgende stijlfiguren: a. vergelijking (daarbinnen vaak * afgebeelde * beeld * punt van overeenkomst) zoals…zo b. metafoor –overdrachtelijk (zonder zoals) c. metonymie - ‘logische’ overeenkomst

Homerische vergelijking th'/si de; Nausikava leukwvleno" a[rceto molph'". Oi{h d’ ‘Artemi" ei\si ... kou'rai Dio;" aijgiovcoio, ajgronovmoi paivzousi: gevghqe dev te frevna Lhtwv: pasavwn d’ uJpe;r h{ ge kavrh e[cei hjde; mevtwpa, rJei'av t’ ajrignwvth pevletai, kalai; dev te pa'sai: w}" h{ g’ ajmfipovloisi metevprepe parqevno" ajdmhv". beeld Artemis afgebeelde Nausicaa punt van overeenkomst steekt uit boven de anderen

metafoor ….ἐς δὲ τὴν τύχην πεσοῦσ’ ὅσην σὺ πῶς ἂν ἐκνεῦσαι δοκεῖς; (zwemmen uit = zich redden uit) (Euripides, Hippolytus 470) alleen beeld genoemd Metonymie/ pars pro toto

2. Is het een opsomming? Zo ja, dan zijn de volgende stijlfiguren mogelijk: - anafoor - asyndeton of polysyndeton - chiasme of parallellie - repetitio - tricolon - climax

Anafoor Het herhalen van hetzelfde tekst-element aan het begin van opeenvol-gende (delen van) zinnen of versregels   εκεινος ειναι φησι Διονυσον θεον, εκεινος εν μηρωι ποτ ερραφθαι Διος, (Euripides, Bacchae 243-244)

Polysyndeton ὁ δὲ Ἀπόλλων προσποιεῖται μὲν πάντα εἰδέναι καὶ τοξεύειν καὶ κιθαρίζειν καὶ ἰατρὸς εἶναι καὶ μαντεύεσθαι Asyndeton: zonder voegwoorden

Chiasme πολλῶν δ’ ἀνθρώπων ἴδεν ἄστεα καὶ νόον ἔγνω, (Homerus, α 3) patroon: a b b a NB: chiasme kruiselings laten noteren, dus: ἴδεν ἄστεα νόον ἔγνω parallelie: a b a b

climax ....καὶ κύσε χεῖρας, δεινάς, ἀνδροφόνους, αἵ οἱ πολέας κτάνον υἷας ... (Homerus, Ω 478-479)

3. Klankeffecten: alliteratie ἀλλά μοι ἀμφ’ Ὀδυσῆι δαίφρονι δαίεται ἦτορ, δυσμόρῳ, ὃς δὴ δηθὰ φίλων ἄπο πήματα πάσχει (Homerus, a 48-49)

4. Kun je dat wat er staat, niet letterlijk opvatten? Zo nee, dan zijn dit de mogelijkheden: - eufemisme - hyperbool - ironie - litotes - personificatie

Ιronie · θαυµαστὸν δέ σε 510 ἔχω πόσιν καὶ πιστὸν ἡ τάλαιν᾽ ἐγώ · θαυµαστὸν δέ σε 510 ἔχω πόσιν καὶ πιστὸν ἡ τάλαιν᾽ ἐγώ ik, de ongelukkige, heb jou als een bewonderenswaardige en trouwe echtgenoot (Euripides, Medea 510-511)

5. Is er een verteller? Zo ja, dan zijn dit de mogelijkheden: vertelperspectief -alwetende verteller - vertellerscommentaar - subverteller - raamvertelling verteltechniek - ringcompositie - retrospectie - prospectie

Is er een chronologie aanwezig? Zo ja, dan zijn dit de mogelijkheden: - retrospectie (flashback) - prospectie (vooruitwijzing) - ringcompositie - raamvertelling

Ringcompositie het verhaal van het dode kind in het bestek van Cyno’s zorg voor de levende: Ι.113 Κάρτα τε εδοξε τωι βουκόλωι προς τα παρεόντα ευ  λέγειν η γυνή, και αυτίκα εποίεε ταυτα· τον μεν εφερε  θανατώσων παιδα, τουτον μεν παραδιδοι τηι εωυτου γυναικί, τον δε εωυτου εόντα νεκρον λαβον εθηκε ες τ ο αγγος ....  Και το μεν ετέθαπτο, τον δε υστερον τούτων Κυρον  ονομασθέντα παραλαβουσα ετρεφε η γυνη του  βουκόλου, ουνομα αλλο κού τι και ου Κυρον θεμένη.  

6. poezie Enjambement hyperbaton

Qeoi; d j ejlevairon a{panteV novsfi PoseidavwnoV` De goden hadden allen medelijden behalve Poseidon; Weer een enjambement; wat is dat precies en wat is de functie ervan? enjambement = Wanneer het einde van een zin of zinsdeel niet samenvalt met het einde van het vers. Het zinsdeel aan het begin van het volgende vers krijgt dan nadruk (Poseidon!)