Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman 25 januari 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Games en bibliotheken een symbolisch dossier Stefaan Froyman VSPW Gent 12 januari 2012.
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
GAMES in het onderwijs.
1 CREATING TOMORROW AUTEURSRECHT IN HET HBO HVA ONDERWIJSCONFERENTIE 11 APRIL 2013.
De zin en onzin van escrow
Het samen verschillend doen
Inspiratiepakket #DW13 Een interactieve handleiding door Rob Declerck.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
E-boeken in de bib Eindelijk !? Hoe e-boeken in de werking van een openbare bibliotheek brengen en wat mag dat kosten?
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Edeltronics: • Een nieuw soort elektronicawinkel • Stelt de klant centraal en straalt luxe en innovativiteit uit • Biedt de klant een nieuwe winkelbeleving.
Nieuw verdienmodel van de BIBLIOTHEEK Klas B - Groep 7 Dennis van Vliet Isabel Vonk Laura de Waal Wais Yousuf.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Veilig internet Mediawijsheid
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
Basis van digitaal collectiemanagement
Het verleden en de toekomst van muziek.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
Ieper Zonnebeke Brugge Wevelgem Gent.  Modern, ruim, overzichtelijk  Zeer groot aanbod, cross-over, extra’s; manga’s, actua in kijker  ZIZO jeugd –
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Website maken met WordPress
Muziek downloaden PVGE Computerclub 5 JANUARI 2012.
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
De impact van nieuwe & social media
E-Boeken, E-Readers, Tablets Presentatie Clubmiddag 17 januari 2011 door Henk Kesting Ab Wiegman.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Games, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
FAR CRY 3GAMING “speel een game uit de top 100 een aantal uur”
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Hoofdstuk 2: Opgroeien in een gemedialiseerde wereld
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Grip op IT.
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
{ Gaming Gemaakt door Kevin scheij en Akin Tunç. Introductie.
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Game till you shop Team 2 Joep Voorn Mike van Rossum
Mark Overmars Universiteit Utrecht
Als je niet meer zonder kunt: internetverslaving in het digitale tijdperk Dr. Gert-Jan Meerkerk Dr. Tim Schoenmakers FADOdonderdag 12 november 2009.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Computerspelletjes woensdag 24 februari Computerspelletjes De spelende mens.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
Gamen. Het moet leuk blijven Vragen behandelen Interviews Artikels Documentaire Boek Instructiefilmpje Bart Hagenaars, Tim Nieuwdorp, Mark van Ostaijen,
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
De Beets en de nieuwe Mediawereld! 7 april Agenda 19:20 – 19:30Inloop 19:30 – 20:00 Plenaire opening 20: :40 1e ronde workshops 20:45 – 21:152e.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Over gameprincipes en verrassende parallellen
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
‘n App a Day doe je voordeel er mee
Digitale geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman 25 januari 2010

Overzicht Games als cultuurfenomeen (ludologie) Ludofobie Aanbod games (consoles, genres, etc.) Games en educatie NICAM, PEGI, BEA Games en bibliotheken Games in bibliotheken

Games als cultuurfenomeen Steven Johnson New Babylon, the world of homo ludens Content is king,context, linking, interaction, experience is queen Game-study –Ludologie en Ludologists Cijfergegevens –Few parents playing with their childrenFew parents playing with their children –Belgian EntertainmentBelgian Entertainment –Entertainment Software AssociationEntertainment Software Association

Ludofobie Ongenuanceerde, dubbelzinnige beeldvorming Intro Nadelen en gevaren –Geweldbevorderend, geweldtolererend (kort)Geweldbevorderend, geweldtolererend –Verslavend (sociale aspect, groepsdruk) –Belastend voor ledematen –Epilepsiebevorderend –Duur –Politieke gamesPolitieke games –Onderzoek: stimulatie, reductie of geen verband? Voordelen –Doorzettingsvermogen –Vaardigheden als problem solving (inzicht/keuzes maken), sociale intelligentie, reactiesnelheid (fysiek als mentaal), hand/brein/oog coördinatie, creativiteit, achtergrondkennis, ruimtelijke vaardigheid, …problem solving achtergrondkennisruimtelijke vaardigheid

Aanbod games Gaming-industry –Consoles, handhelds

Aanbod games

Gaming-industry –Game-developers – Independant gamesIndependant games

Aanbod games

Gaming-industry –The future is onlineThe future

Aanbod games Soorten games (overlapping!) –Windows games of casual games (bigfishgames, popcap)bigfishgamespopcap –Arcade games (Coffee Break Arcade, Arcadeboss), Retro gaming (UK), classic gaming (USA) (auteursrecht)Arcade games Coffee Break ArcadeArcadebossRetro gaming –Abandon-games (Abandonia, Abandoneer)AbandoniaAbandoneer –Flash (Flashgames.net), Shockwave (Shockwave.com), Java games (plugins)Flashgames.netShockwave.comJava games –Console games (Playstation 2,3, X-box, Wii, PSP, Nintendo DS Lite, Vtech)Console games Playstation 2,3X-boxWiiPSP, Nintendo DS Lite Vtech –Pc-games en andere platformenandere platformen –Onlinegames (Zylom,(MMPORG WOW Runescape)ZylomMMPORGWOWRunescape –Serious-gaming (mobiliteit, zorg en veiligheid)Serious-gaming –Commercial-games (Acne,Acne –Persuasive-games, DarfurPersuasive-gamesDarfur

Aanbod games Game-genres –Action games (platform-fps-tps) –Adventure games (levels) –Fighting games –Puzzle games –Role playing games –Simulation games –Sports games –Strategy games –…

Games en educatie ICT en gamen als vierde basisvaardigheid Serious games, games ontwerp, inpassing commerciële games in curriculum Cognitieve elementen; aanzet, sandbox Opgelet: nieuwe leeromgeving niet vullen met traditionele inhoud!

NICAM Op basis van vragenlijst Leeftijdsadvies (AL,6,9,12,16) + 6 picto’s: reden van advies Kind en Media Download pictogrammen En in België?

Bekijk het maar Informatieve site voor kinderen om kennis te maken met Kijkwijzer Dit gebeurt bijvoorbeeld door een kwis of testclassificatie Met rubriek over games weetwatzegamen.nl

PEGI Op basis van vragenlijsten Advies en beheer door NICAM 7 picto’s, 5 leeftijden (3+,7+,12+,16+,18+) PEGI-online voor online-spellen

BEA 15 game-leveranciers Belgische gamesmarkt

Wetgeving Software mag niet uitgeleend worden zonder expliciete toestemming van de rechthebbende want Software valt niet onder de wettelijke licentie (leenvergoeding voor boeken, cd’s en dvd’s (1 euro per volwassene, 0,5 euro per jongere)) Games worden beschouwd als software, dus games mogen niet uitgeleend worden in de bibliotheek zonder expliciete toestemming van de rechthebbende. Er is geen directe juridische beperking voor het uitlenen van consoles Er is geen directe juridische beperking voor het aanbieden van games in de bibliotheek zelf Waar staan we nu?

Games en bibliotheken Voorzet Steven JohnsonSteven Johnson Doelstelling openbare bibliotheken – opvoeding (leesbevordering) Evolutie: ruimer cultureel aanbod, concurrentie digitaal entertainment: muziek, tv, film, games Spiegeleffect nodig? Keuze tussen boekenbib of bib met boeken, strips, muziek, film, games, bordspellen, partituren,… Achtergrondgevechten (cfr audiovisuele media, nichegenres, beeldverhalen): liefde voor het boekenvak, verzet tegen nieuwe technologie, gameplay is moeilijk meetbaar, jongerencultuurfenomeen, de bib is geen lunapark

Games en bibliotheken Leesbevordering wordt Kijk, Luister en Speelbevordering Poetry is boring, Games are hot, why oppose? Fragment Videogamestunes, modern imago van de bib Fragment Videogamestunes Hoge en Lage cultuur, ook in games Informatieprofessionals: sterker wordende peiler van voldoen bij vraagbehoefte, daarom gamedokters met advies, vraagbaak,…

Games in bibliotheken Hoofdtaken bib: bron, middel, informatie en service Aanbieden van games –Pc’s of consoles in de bib (Middel) –Online (Bron) Slots bij een onlinegameserver (Service)onlinegameserver –Letterlijke Library Games?Library Games –Consolegames (auteursrecht) (Bron) –Pc-games (Bron)

Games in bibliotheken Informatie en communicatie over games (toneelfilm)toneelfilm –Studiedag (Informatie) –Info vr bibliothecarissen: eindwerk Patti Bauwens (Informatie)eindwerk Patti Bauwens –Artikels (InfoProfessional Edwin Mijnsbergen)InfoProfessional Edwin Mijnsbergen –Boeken (Game-over, etc.)Game-over –Infosessies (Informatie) –Game-advies / Game training (Service) –Ontmoeting: Game ontwerp (Service) LAN-parties (Service) Leescafé naast Multimediahoek

GAME OVER? Edwin Mijnsbergen op zijn blog zbdigitaal.blogspot.com Het zwaktebod: Je zou er de brui aan kunnen geven. Onze core-business bestaat nu eenmaal uit boeken en 'we lijken net een speelhal zo zachtjes aan'. Rigoreus. Alles in een keer afschrijven, er komt vast wel weer iets anders dat het leuk gaat doen. Aan de slag met 'context-aware gaming' en 'serious gaming'. Je aanbod is weliswaar schraal, vergeleken met winkels die alles wel aanbieden maar je voegt meerwaarde toe aan gaming als trend en levenstijl. Je zet games in als hulpmiddel voor onderwijs, media-educatie en bekendheid van je instelling.context-aware gamingserious gaming De tussenoplossing. Games wel aanschaffen maar niet uitlenen. Je richt een gamezone in waarbij je alle consoles ergens plaatst en een klein LAN inricht, zodat kinderen zich helemaal uit kunnen leven. (huidige strategie)LAN Een alternatief. Bouw een online portaal met gratis games of open source games. Het aanbod is gigantisch en behoeft eigenlijk alleen selectie. Dat kost in de aanschaf niets maar vergt wel investeringen in hardware en beheersapecten.

Wat gebeurt er nu?