Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Master Leren en Innoveren Bartel Standaar, Freddy Veltman 20 maart 2012 Uitdagend ontwerpen Het waarom van de aanpak
Wat wilden wij? Mogelijkheden bieden voor meer Maatwerk Tempodifferentiatie Zelfregie Vraagsturing
Wat wilden wij? Binnen een context van constructivistisch en connectivistisch leren de mogelijkheid bieden om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces samenwerkend leren, -produceren en leren in en van (virtuele) netwerken te bevorderen feedbackfuncties te versterken
Begrippenkader VAL Virtuele leerinteractie (dashbord, rapport leerontwikkeling) Virtuele leerproductie 1.Leeropdracht 2.Leeradvies 3.Leeruitdaging Best practising Editorial review LA2 Virtuele leerinteractie (webblog) Virtuele leerproductie 1.Gedeelde regie 2.Zelfstandige regie Nomineren Productbespreking
De empirie Als studenten leren volgens de “zuivere” toepassing van VAL hoe verdelen zij hun studietijd en wat zijn hiervan de studieresultaten? % Tijdsbesteding per onderdeel % Leerresultaat per onderdeel (Virtuele) Leerproductie Informatie selecteren Leerproduct schrijven / verbeteren 31% 28% Bijeenkomsten op school 14% 16% Zelfstudie Informatie verzamelen Artikelen /boeken lezen In groepjes op school 7 % 9% Individueel thuis 24% 25% Virtuele leerinteractie Verbetersuggesties geven / waarderen Argumenten uitbrengen Best practising Andere portfolio`s bekijken 14% 22% Baeten, J.M. (2009) Virtual Action Learning. Breda: Citowoz p. 85
De empirie Van welke virtuele leeractiviteiten leren studenten het meest? Best practising 33% Kijken (spieken) in portfolio`s van medestudenten 27% Geven en ontvangen van feedback 23% Baeten, J.M. (2009) Virtual Action Learning. Breda: Citowoz p. 85