Eerste epeisodion en eerste stasimon
Compromis In eerste instantie is Kreon nog erg streng en vastberaden Medea te verbannen. Medea valt op haar knieën en smeekt hem dit niet te doen. Er volgt een gesprek waarin Medea Kreon overtuigt haar een extra dag te geven om haar zaken te regelen. (stichomythie) 324 – 339) 329: Omslagpunt, Kreon toont zich voor het eerst menselijk : Dramatische ironie
Het plan Medea herpakt zich. Ze besluit dat ze Glauke, Kreon en Jason wil doden en vraagt zich af wat de beste manier is om dit te doen. Ze kiest er voor om hen te doden met vergif, omdat ze hiermee bekend is : Het koor ziet de situatie van Medea somber in tegenstelling met regel 364, hierin toont Medea dat zij de situatie nog niet uitzichtloos acht. In 370 zegt Medea dat Kreon is en daarom dit besluit heeft genomen.
Stijlfiguren in , en 374 – 375: prospectie Medea voert de spanning op Chiasme: Anafoor: ’, ’ Polysyndethon: 375, ’ Retorische vragen: 364 & 369
En dan? In dit stuk tekst vraagt Medea zich af wat er met haar zal gebeuren als ze haar plan heeft uitgevoerd. Welke stad zal haar opnemen? 391 prospectie: Ze zegt dat ze een veilig bolwerk nodig zal hebben (Aegeus) opvallend. Medea spreekt over het gebruik van het zwaard.
Aansporing Medea spreekt zichzelf moed in. Ze benadrukt dat ze zich geen gelach op de hals mag halen. Ze stelt dat vrouwen zwak zijn, maar ook de slimste scheppers van rampen. In regel 397 roept Medea Hekate aan, dit is de godin van de hekserij en het duister. Door woordplaatsing en een anafoor wordt de indruk dat er iets ergs gaat gebeuren versterkt: –
Aansporing In regel 405 zegt Medea: Corinthisch. Het verwijst naar Sisyphus, hij was een bedrieger, de stamvader van Corinthe en de man die in de Tartaros een zware steen een berg op moest duwen. Tegenstelling met dit slaat namelijk op haar eigen voorvader Helios)
Eerste stasimon Het koor beschrijft nogmaals de situatie: Medea is helemaal eenzaam omdat ze haar vaderland heeft bedrogen en is ingeruild voor een andere vrouw. Er was een traditioneel beeld dat mannen betrouwbaar zijn, maar dit blijkt toch niet zo te zijn. De liederen die over de ontrouw van vrouwen gaan hoeven nu niet meer gezongen te worden, nu kan de ontrouw van mannen bezongen worden. Medea is een voorbeeld van wat in de eerste regels wordt geschetst. Het koor komt helemaal niet terug op Medea’s wraakplannen.