Domein: studie en handicap
Presentatie van Projectgroep 3: - Joyce Beukelman - Paul Eg - Cindy de Groot - Ben Smakman - Julia Fickweiler 05 november 2007 WAI groep 3 1
Presentatiestructuur: - Inleiding door Paul Eg - We hebben 5 vragen die respectievelijk beantwoord worden door: 1. Joyce Beukelman 2. Paul Eg 3. Ben Smakman 4. Cindy de Groot 5. Paul Eg - Rondvraag door Paul Eg 05 november 2007 WAI groep 3 2
Methode van onderzoek: - Literatuuronderzoek - Gebruikers onderzoek - Interview gebruiker - Interview architect - Bezoeken van andere scholen - Vragen stellen aan decanen - Vragen stellen op forums 05 november 2007 WAI groep 3 3
05 november 2007 WAI groep 3 4
1. Wat speelt er allemaal bij studeren met een handicap? Handicaps - Zichtbare handicaps - Onzichtbare handicaps Consequenties - Trappen en drempels - Leslokalen en college zalen - Minder hoog kunnen reiken - Stage 05 november 2007 WAI groep 3 5
1. Wat speelt er allemaal bij studeren met een handicap? Welke speciale voorzieningen zijn er nodig? (protocollen) - Liften - Verlagen of schuin maken van drempels - Aangepaste toiletten - Aangepaste tafels - Rolstoel ingang 05 november 2007 WAI groep 3 6
2. Hoe ervaren studenten met een handicap het studeren? Collegedag/studie - Zijkant zitten - Geen tafel - Geen goed zicht naar bord 05 november 2007 WAI groep 3 7
2. Hoe ervaren studenten met een handicap het studeren? Infrastructuur - Van A naar B in HHS - Liften - Hoofdingang 05 november 2007 WAI groep 3 8
2. Hoe ervaren studenten met een handicap het studeren? Voorzieningen - Niet op de hoogte van alle voorzieningen - Toiletten - Evacuation chair 05 november 2007 WAI groep 3 9
3. Hoe houdt de Haagse Hogeschool rekening met gehandicapten? Gebouw - Ontworpen volgens richtlijnen - Gebouw en voorzieningen bereikbaar en toegankelijk 05 november 2007 WAI groep 3 10
3. Hoe houdt de Haagse Hogeschool rekening met gehandicapten? Intake - ICARES beroepentest Intake gesprek - Verzoek gewenste aanpassingen indienen bij de examencommissie - Toepassing toegezegde voorzieningen 05 november 2007 WAI groep 3 11
3. Hoe houdt de Haagse Hogeschool rekening met gehandicapten? Tijdens de studie - Regelmatige evaluatie voorzieningen - Eventuele aanpassing voorzieningen 05 november 2007 WAI groep 3 12
3. Hoe houdt de Haagse Hogeschool rekening met gehandicapten? Handicap + studie Studentenpanel - Bestaat uit gehandicapte studenten - Geeft de Haagse Hogeschool en specifieke opleidingen advies 05 november 2007 WAI groep 3 13
- Individuele begeleiding. - Nauwe samenwerking met stichtingen. 4. Hoe is de huidige situatie op andere onderwijsinstituten en hoe kan er beter ingespeeld worden op de gehandicapte studenten? - Individuele begeleiding. - Nauwe samenwerking met stichtingen. 05 november 2007 WAI groep 3 14
5. Hoe spelen HT-ingenieurs een rol binnen het domein ‘studie en handicap’? Wordt er rekening gehouden met mindervalide? -Key word: Toegang Zijn de protocollen een obstakel? - Geen obstakel - “Uitdaging om oplossingen te verzinnen die geen obstakel vormen voor de niet invalide meerderheid.” 05 november 2007 WAI groep 3 15
5. Hoe spelen HT-ingenieurs een rol binnen het domein ‘studie en handicap’? Wordt er nu anders ontworpen dan 10 jaar geleden? - Ligt aan PvE (plan van eisen) 05 november 2007 WAI groep 3 16
5. Hoe spelen HT-ingenieurs een rol binnen het domein ‘studie en handicap’? Is er behoefte aan een HT-er? - “Daar zijn alle ontwerpers de hele dag mee bezig. Wij hebben geen behoefte aan vertalers.” Een doem scenario of uitdaging? 05 november 2007 WAI groep 3 17
VRAGEN? 05 november 2007 WAI groep 3 18