Domein: studie en handicap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

Het secundair onderwijs
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Op reis langs de voorzieningen
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Opvang landelijk toegankelijk? Onderzoek regiobinding 29 oktober 2013 Vicky Gijs Christien Muusse.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Leer de namen van de noten 1
Gezelschapspel Het SnelSpel
Digitale Studiemaatjes
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Internet webwriting. Leesgedrag Bron: Useit.com.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Platform gehandicapten
UNIVERSAL DESIGN De Backker Marijke, De Greef Kristof, Hendrickx Isabella, Van Herck Dave.
Gaan studeren met een functiebeperking
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Studieloopbaancoaching
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vijf-gelijke-dagen model
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Logical Framework Approach
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Hans Everhardt – MBO Groningen
Oplossingsgericht coachen
Leer de namen van de noten 2
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
IJspakketten Annette Ficker Tim Oosterwijk
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Penta college CSG Hoogvliet mavo Klas 4. Programma Okt. Voorlichting MBO leerlingen –Programma van dit jaar wat betreft studiekeuze. Nov.Persoonlijk gesprek.
Titelpagina.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
1514 PAROOLDRIEHOEK may have different roles: 1 AMSTEL KWARTIER 5 AMSTERDAM AVENUE 14 UPTOWN EAST.
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
De decaan Geeft vorm aan loopbaanoriëntatie Begeleiding bij individuele keuzeproblemen Organiseren van voorlichtingsactiviteiten Wie spelen een belangrijke.
De decaan Geeft vorm aan loopbaanoriëntatie Begeleiding bij individuele keuzeproblemen Organiseren van voorlichtingsactiviteiten Wie spelen een belangrijke.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Ouderavond LOB 4 VWO 9 oktober 2014.
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Stichting Visible Results
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Adviesraad Sociaal Domein
Ouderavond klas 4 Havo, maandag 11 september 2017
Ambulante Begeleiding
Adviesraad Sociaal Domein
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Advisering, ophoging en druk van ouders
Café de Deugd Module groep: P Datum:
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Domein: studie en handicap

Presentatie van Projectgroep 3: - Joyce Beukelman - Paul Eg - Cindy de Groot - Ben Smakman - Julia Fickweiler 05 november 2007 WAI groep 3 1

Presentatiestructuur: - Inleiding door Paul Eg - We hebben 5 vragen die respectievelijk beantwoord worden door: 1. Joyce Beukelman 2. Paul Eg 3. Ben Smakman 4. Cindy de Groot 5. Paul Eg - Rondvraag door Paul Eg 05 november 2007 WAI groep 3 2

Methode van onderzoek: - Literatuuronderzoek - Gebruikers onderzoek - Interview gebruiker - Interview architect - Bezoeken van andere scholen - Vragen stellen aan decanen - Vragen stellen op forums 05 november 2007 WAI groep 3 3

05 november 2007 WAI groep 3 4

1. Wat speelt er allemaal bij studeren met een handicap? Handicaps - Zichtbare handicaps - Onzichtbare handicaps Consequenties - Trappen en drempels - Leslokalen en college zalen - Minder hoog kunnen reiken - Stage 05 november 2007 WAI groep 3 5

1. Wat speelt er allemaal bij studeren met een handicap? Welke speciale voorzieningen zijn er nodig? (protocollen) - Liften - Verlagen of schuin maken van drempels - Aangepaste toiletten - Aangepaste tafels - Rolstoel ingang 05 november 2007 WAI groep 3 6

2. Hoe ervaren studenten met een handicap het studeren? Collegedag/studie - Zijkant zitten - Geen tafel - Geen goed zicht naar bord 05 november 2007 WAI groep 3 7

2. Hoe ervaren studenten met een handicap het studeren? Infrastructuur - Van A naar B in HHS - Liften - Hoofdingang 05 november 2007 WAI groep 3 8

2. Hoe ervaren studenten met een handicap het studeren? Voorzieningen - Niet op de hoogte van alle voorzieningen - Toiletten - Evacuation chair 05 november 2007 WAI groep 3 9

3. Hoe houdt de Haagse Hogeschool rekening met gehandicapten? Gebouw - Ontworpen volgens richtlijnen - Gebouw en voorzieningen bereikbaar en toegankelijk 05 november 2007 WAI groep 3 10

3. Hoe houdt de Haagse Hogeschool rekening met gehandicapten? Intake - ICARES beroepentest Intake gesprek - Verzoek gewenste aanpassingen indienen bij de examencommissie - Toepassing toegezegde voorzieningen 05 november 2007 WAI groep 3 11

3. Hoe houdt de Haagse Hogeschool rekening met gehandicapten? Tijdens de studie - Regelmatige evaluatie voorzieningen - Eventuele aanpassing voorzieningen 05 november 2007 WAI groep 3 12

3. Hoe houdt de Haagse Hogeschool rekening met gehandicapten? Handicap + studie Studentenpanel - Bestaat uit gehandicapte studenten - Geeft de Haagse Hogeschool en specifieke opleidingen advies 05 november 2007 WAI groep 3 13

- Individuele begeleiding. - Nauwe samenwerking met stichtingen. 4. Hoe is de huidige situatie op andere onderwijsinstituten en hoe kan er beter ingespeeld worden op de gehandicapte studenten? - Individuele begeleiding. - Nauwe samenwerking met stichtingen. 05 november 2007 WAI groep 3 14

5. Hoe spelen HT-ingenieurs een rol binnen het domein ‘studie en handicap’? Wordt er rekening gehouden met mindervalide? -Key word: Toegang Zijn de protocollen een obstakel? - Geen obstakel - “Uitdaging om oplossingen te verzinnen die geen obstakel vormen voor de niet invalide meerderheid.” 05 november 2007 WAI groep 3 15

5. Hoe spelen HT-ingenieurs een rol binnen het domein ‘studie en handicap’? Wordt er nu anders ontworpen dan 10 jaar geleden? - Ligt aan PvE (plan van eisen) 05 november 2007 WAI groep 3 16

5. Hoe spelen HT-ingenieurs een rol binnen het domein ‘studie en handicap’? Is er behoefte aan een HT-er? - “Daar zijn alle ontwerpers de hele dag mee bezig. Wij hebben geen behoefte aan vertalers.” Een doem scenario of uitdaging? 05 november 2007 WAI groep 3 17

VRAGEN? 05 november 2007 WAI groep 3 18