Wie zal dat betalen? Alumnibeleid en private financiering van hoger onderwijs 28 september 2005 René Bekkers ICS/Sociologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Edushock leerfestival
Achtergrondinformatie ‘gevers’
Inleiding Prof. René Bekkers
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Welkom.
Rekenen Cito M6 oefenen.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Aan de slag ! Petra Hoogerwerf Aan de slag.
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
‘Het podium op voor Villa Joep!
Vrije Universiteit amsterdam FSW/werkgroep Filantropische Studies De Boelelaan HV Amsterdam Praktijkcongres Zorg en Welzijn.
BERENSCHOT | VAN DOOREN ADVIES | CHARISTAR
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Vraag 1 Het oude record van Wadoebi op de 100 meter was seconden. Hij verbetert zijn record met 4/100ste seconde. Wat is zijn nieuwe record?
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Nalatenschappenwerving
Postacademische Opleiding Philantropic Studies
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Mm-dd-yy | 1 › Dirk Strijker › Mansholt leerstoel RuG – Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen Veranderende markten en platteland Dag van LTO Noord provincie.
Cursus Onderwijseconomie
Wet inburgering Heleen Veringa
Cultuurparticipatie bij jongeren
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 16 Inzichtvraag & 77 t/m 80
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Dorst! Hoe de woningmarkt een rol kan spelen in de verzorgingsstaat dr. Janneke Toussaint, AFM Prof. dr. ir. Marja Elsinga, TU Delft.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Filmstimuleringsbeleid Toekomst van de Nederlandse film.
De groei van de fondsenwerving in de afgelopen 45 jaar dr. R.H.F.P. Bekkers Universitair docent aan de VU en de Universiteit Utrecht.
Toekomstverkenning Goede doelen collectes Rene Bekkers Evelien Boonstoppel Filantropische Studies, VU Amsterdam Geven in Nederland.
Het werken met portfolio
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
2015 Filantropische Studies Vrije Universiteit Amsterdam
Elie van Strien -Commandant Brandweer Amsterdam Amstelland
Welkom bij DUO DUO.nl Servicekantoor Eindhoven Clausplein 6
Het nut van Business Planning
Een gezonder Nederland VTV-2014
Welkom bij DUO.
Welkom bij DUO Sonja van Amelsfort Servicekantoor Utrecht.
7.1: Van de wieg tot het graf
Hoger Onderwijs in Zuid Afrika en Nederland Jolanda van Beek & Ivo Roghair.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Welkom bij DUO.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Nieuwe Financieringsbronnen en Samenwerking met Bedrijfsleven INLEIDING INSPIRATIE BIJEENKOMST MOGROEP 11 APRIL 2013 BEATRIXTHEATER UTRECHT PROF. DR. THEO.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Crowdfunding workshop Bancaire kredietverlening aan gehele bedrijfsleven (niet-financiële bedrijven) Bron: DNB-rapportage 13 juli 2013.
Culturele instellingen in Nederland Veranderingen in geefgedrag, giften, fondsenwerving en inkomsten tussen 2011 en 2014 Werkgroep Filantropische Studies.
Waarom Katholieken niet geven En wat u daar aan kunt doen Lezing 5 oktober 2016 René Bekkers Filantropische Studies Vrije Universiteit Amsterdam
Hoofdstuk 6: De verzorgingsstaat
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Transcript van de presentatie:

Wie zal dat betalen? Alumnibeleid en private financiering van hoger onderwijs 28 september 2005 René Bekkers ICS/Sociologie

2 De ‘Vierde Route’ Innovatieplatform notitie ‘Geven voor Weten’ Particuliere middelen voor de wetenschap Financiering van hoger onderwijs uit filantropie Taskforce o.l.v. Prof. Schuyt (VU) gaat voorstellen voor fiscale maatregelen uitwerken Wat zijn de mogelijkheden van filantropie voor de financiering van hoger onderwijs in Nederland? Waar liggen de grenzen aan deze mogelijkheden? Hoe kunnen universiteiten filantropie benutten? Noodzaak discussie is een gepasseerd station Overheid wil kenniseconomie en universiteiten willen toponderzoek; burgers willen kleine overheid

3 De mogelijkheden van de filantropie Sterke groei van de filantropische sector in Nederland: inkomsten van 800 grootste ‘goede doelen’ in miljoenen Euro’s, exclusief de kerken (Bron: CBF)

4 De marginale inkomsten van universiteiten

5 Giften in 2003 naar opleidingsniveau Buitenste ring: % van de bevolking Binnenste ring: % van totale giften

6 Is er ruimte voor de universiteiten op de ‘charimarkt’? Ja! Universiteiten investeren nauwelijks in professionele fondsenwerving Inkomsten zijn navenant laag Nederlanders hebben geen vast budget voor giften De ideale achterban: een hogere opleiding is het belangrijkste kenmerk van een vrijgevige burger Hoger opgeleiden worden nog relatief weinig benaderd voor giften, maar geven desondanks veel Hoger opgeleiden hebben meer vertrouwen in goede doelen Hoger opgeleiden zijn minder snel geïrriteerd door fondsenwervingsacties

7 Lessen uit Oxford en Bristol In Oxford bracht Henry Drucker tussen 1994 en 2000 een bedrag van 340 miljoen pond bij elkaar aan donaties Investeringskosten: onbekend Fundraising professionals in Oxford, New York en Tokyo Pas na drie jaar kwamen eerste grote donaties binnen In Bristol kwam 75 miljoen pond binnen tussen 1990 en 2000 Investering: 6 miljoen pond, 16 medewerkers (8%) Vergelijk dit met 0,08 miljoen euro (UU, 2005) American Style Fundraising

8 Voorbeelden uit de VS Harvard, Yale, Princeton, Stanford, Chicago, etc. Financiering van topuniversiteiten is meer privaat dan publiek Geld voor gebouwen, instituten, beurzen, fondsen Geld van: Bedrijven (sponsoring) Alumni (nalatenschappen en giften) Ouders (extra donaties bovenop tuition) Geld vanuit: Prestige en ruilmotieven (bedrijven) Dankbaarheid (alumni) Plicht en verantwoordelijkheidsgevoel (ouders)

9 Kunnen wij dat ook? Elders behaalde rendementen… Het succes van het Amerikaanse model in het Verenigd Koninkrijk garandeert geen succes in Nederland Zijn in Nederland dezelfde omstandigheden aanwezig als in de VS en de UK? Nee. Er zijn 3 factoren die het succes van de ‘Vierde route’ belemmeren: 1.Erfenis van de verzorgingsstaat 2.Gelijkheidsideaal 3.De Hollandse moraal van het geven

10 De erfenis van de verzorgingsstaat Private financiering van publieke doelen is in de VS normaal, een traditie Nederland kent geen traditie van private financiering van onderwijs en onderzoek (uitzondering: VU, KUN) Wij verwachten dat de overheid het onderwijs en onderzoek betaalt En de overheid doet dat ook In de VS heeft de overheid nooit veel betaald aan universiteiten Fondsenwerving in UK sinds 1979 (Thatcher) bittere noodzaak Ook na 1990 (Blair) bezuinigingen op onderwijs Europese trend: burgers willen een kleinere overheid

11 De gelijkheidsideologie Elite-universiteiten in de VS en UK, maar niet in NL Een diploma uit Oxford is meer waard dan een diploma uit Roehampton Daar betaal je voor, ook na je studie ‘Old boys network’ gevormd in studietijd blijft later belangrijk In Nederland is elk diploma ongeveer evenveel waard Collegegelden gelijk De meeste Nederlanders willen geen ‘elite- universiteiten’ Aanknopingspunten: vorming van colleges, honours programmes

12 De moraal van het geven Geven geeft prestige in de VS Speciale privileges voor brons, zilver, goud en platina donateurs Bedrijven bedrijven ‘Corporate Social Responsibility’ openlijk uit status- en reputatiemotieven Leerstoel (gebouw, collegezaal, beurs, prijs) op naam In Nederland moet geven anoniem (‘laat uw rechterhand…’) Nederlanders weten meestal niet wat anderen geven Sponsoring om prestige is een taboe Trendbreuk: de gele bandjes van Lance Armstrong

13 Een ‘cultuuromslag’? We zijn gewend geraakt aan de verzorgingsstaat, filantropie is geen noodzaak in Nederland … maar dat wordt zij wel binnen een jaar of tien We zijn gesteld op gelijke kansen voor iedereen … dit verandert maar langzaam Geven om prestige is ‘not done’ … maar dit is al aan het veranderen Deze omstandigheden zullen het succes beperken van fondsenwerving door universiteiten in Nederland Maar zij maken het niet onmogelijk!

14 Professionele fondsenwerving Gebruik beschikbare kennis ‘Filantropie’ is nieuw, maar ‘geven’ is oud Er zijn weinig vragen zo populair in de sociale wetenschappen als ‘Wanneer hebben we wat voor een ander over?’ Filantropische sector in Nederland is nog in ontwikkeling Gat in de onderwijsmarkt: MA Philanthropic Studies Onderdelen van een professionele fondsenwerving: Alumnibeleid Corporate Giving Program Vermogensbeheer

15 Waarom geven aan universiteiten? Bedrijven geven om strategische redenen Imago van maatschappelijk verantwoorde onderneming Talentvolle studenten werven Eigen personeel motiveren Naamsbekendheid Alumni geven uit gevoel van verbondenheid Dankbaarheid voor vruchten van de studie Verantwoordelijkheid voor nieuwe generatie Loyaliteit aan eigen universiteit

16 Praktische aanknopingspunten Fundraising = Friend raising Het Unieke van Utrecht Grootschaligheid kleinschalig organiseren Onderwijs in kleine, hechte groepen Alumnibeleid begint al in de introductietijd Lokale banden smeden (bijv.: Lily Endowment, IUPUI) Contacten met bedrijfsleven intensiveren Het mag wat kosten Lange termijn plan Vermogensbeheer Steun CvB

17 Slim geld werven ‘Nee heb je, ja kun je krijgen’ Leiderschapsgiften: +100% voor elke 10% Doel niet gehaald, geld terug: +20% Voorbeeldgedrag: +5% voor elke 10% Verdubbelingsfonds: +100% Fonds op naam Privileges

18 Lessen voor Utrecht 1. Investeer …véél meer dan u denkt 2. Coördineer …Alumnibureau, Ufonds, CvB 3. Professionaliseer …maak gebruik van de beschikbare kennis 4. Heb geduld …het kan even duren