Existentialisme (Sartre) Hume Logisch positivisme Cultuurrelativisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Vakantie in beeld Nl Vak 1.4.
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
God in zijn leven brengen.
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Vrouwen: Wij kiezen voor de vrijheid (LB 311) t. W. van der Zee; m. F.A. Mehrtens.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Ongeneeslijk… ziek en dan?
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
1.Stoffen leren herkennen door ze systematisch op geschikte eigenschappen te testen. 2.Door logisch redeneren voor een groep stoffen een geschikte determineersleutel.
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
De Toekomst van Trotse Mensen
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Egoïsme Trasymachus: immoreel gedrag uit eigenbelang
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Wat is het goede om te doen?
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit Martin Hiele Faculteit Geneeskunde.
DE TYPE-TYPE IDENTITEITSTHEORIE
Autisme en intelligentie
Honden..
Wat is Ethiek? Les 1.
B Het goede ….(en het kwaad)
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Foucault: How do people become subjects?
Ethiek is over goed en kwaad
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Wat zijn Oosterse religies?
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Hoofdstuk 3 Normatieve ethiek
Existentialisme – stap voor stap
ANW - inductie & deductie
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Ethiek.
Ethiek en besturen.
Plichtethiek (deontologie) We noemen sommige dingen of handelingen goed en andere slecht Dit is niet zomaar een gevoel (toch?), we vinden dit ook echt.
Bekijk de dia’s later op :
Vrijheid en determinisme
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Levenslooppsychologie college Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Techniekfilosofie: waar komen wij vandaan? Martin Meganck KAHO St Lieven, Studiegebied Industriële Ingenieurswetenschappen KU Leuven, Centrum voor Wetenschap,
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
Ethische Visies.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Ethiek in de branche social work
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Kritieken op de traditionele ethische theorieën (Plato, Kant, utilisme) Existentialisme (Sartre) Hume Logisch positivisme Cultuurrelativisme Feminisme Diepte-ecologie

Existentialisme Sartre neemt net als Kant aan dat mensen vrij en autonoom zijn. Sartre verwerpt echter de conclusie van Kant dat wij van nature rationeel zijn. Omdat we vrij en autonoom zijn, kunnen we niet van nature rationeel zijn. We zijn alleen rationeel als we daarvoor kiezen.

Hume (1711-1776) en de naturalistische drogreden Tussen ‘is’ (zijn) en ‘ought’ (moeten/behoren) gaapt een onoverbrugbare kloof.

De naturalistische drogreden Als iemand een stand van zaken in de wereld beschrijft en aan de hand daarvan concludeert dat het zo moet zijn of blijven spreken we van deze drogreden. Het onderscheid tussen feiten en waarden en waarden wordt veronachtzaamd Voorbeeld: geweld bestaat en is blijkbaar een aspect van de mens en daarom is het goed.

Voorbeeld plichtethiek Waarom zouden we kinderen niet behoren te mishandelen? Kant zegt dat we niet behoren te doen wat niet overeen stemt met de categorische imperatief. Waarom niet? Omdat we rationeel zijn. Hume stelt dat ook al zijn we rationeel, daaruit niet volgt dat we dat behoren te zijn. Uit feitelijke toestanden kan geen enkele morele regel worden afgeleid. Er is geen objectieve basis voor de moraal

Logisch Positivisme Neemt ‘de vork’ van Hume over: - analytische uitspraken - synthetische uitspraken - onzin ‘Mishandeling is immoreel’ Morele taal als verborgen vertoning van emoties. (niet waar en niet onwaar)

Cultuurrelativisme Het cultureel relativisme ontkent dat er absolute of objectieve morele waarden kunnen zijn. Morele waarden zijn het product van afzonderlijke culturen. Deze culturen verschillen zodanig dat ook de kernwaarden van elkaar verschillen.

Overige kritiek Feminisme: kritiek op androcentrisme van de traditionele westerse ethiek. De traditionele ethiek ontkent dat de ervaring van vrouwen fundamenteel anders kan zijn dan die van mannen. Diepte-ecologie: kritiek op het antropocentrisme, de mensgerichtheid van de westerse ethiek. De mens dient de natuur niet alleen als middel maar ook als doel te behandelen.