Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 1-2-3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Eten zoals je gebekt bent
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Heer, ik zet me neer weer zit ik eens vol met vragen ik visualiseer iedere dag de wereld waarin ik leef.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Plastic.
1.
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Welkom! Neem plaats in de kring.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Omgaan met een rollator
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 1-2-3

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 2: Rovers op (het) pad, voor groep 1, 2 en 3. Inhoud: Algemeen Verhaal over het infobord Spel Werkblad Opruimen

Algemeen Bij de post is een tafel nodig om het spel aan te kunnen spelen.. Laat de kinderen zitten tijdens het vertellen over het bord. Dan is het makkelijker om rust te houden.

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 1-2-3’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Verhaal Op de post willen we de kinderen de volgende dingen duidelijk maken: De hoopjes gekleurd zand die vaak op de paden te zien zijn, zijn uitgegraven bij het maken van insectenholletjes. Allerlei roofzuchtige insecten gebruiken hun holletjes als kraam- kamer of om zich te verbergen voor hun prooi.

Bord In het bodemprofiel onder de hei zitten allerlei holletjes van insec-ten verborgen. De holletjes zijn te zien wanneer de bedekkende bordjes worden weggehaald. Een prikkertje bovenin het heidelandschap en een foto onderaan laat telkens het dier zien dat het holletje heeft gemaakt. Van links naar rechts: bijenwolf larve zandloopkever rupsendoder driehoornmestkever larve mierenleeuw Op kaarten bij de post meer over de dieren.

Begin bij de bijenwolf. Deze maakt een lange gang schuin de grond in, met aan weerszijden kamertjes waarin een verlamde honingbij wordt gelegd, samen met een eitje van de bijenwolf. Zo heeft de larve meteen te eten wanneer hij uit het ei komt. Haal de bordjes van boven naar beneden weg zodat de kinderen steeds meer van de gang zien. 1 2 3

De larve van de zandloopkever maakt een kortere, rechte gang waarin hij zich verbergt voor langskomende prooien. Wanneer een geschikt insect voorbij komt wordt het razendsnel gegrepen.

De rupsendoder maakt korte gangetjes met aan het eind een broedkamertje. Hierin komt een verlamde rups te liggen met een eitje van de rupsendoder. Als de larve uit het eitje komt heeft hij meteen te eten.

Haal de bedekkende bordjes van boven naar beneden weg. De driehoornmestkever maakt een zeer lange rechte gang, met aan weerszijden broedka- mertjes. In ieder kamertje komt een schapen- of konijnenkeutel met een eitje van de mestkever. De keutel is het voedsel voor de larve. Haal de bedekkende bordjes van boven naar beneden weg. 1 2 3 4

De larve van de mierenleeuw maakt een mooi kuiltje in los droog zand, liefst in de buurt van een mierenroute. De larve verstopt zich onderin het kuiltje, alleen zijn kaken steken boven het zand uit. Wanneer een mier of ander insect langskomt glijdt deze in het losse zand makkelijk de kuil in, en wordt opgegeten. Zet aan het eind van het verhaal alle bedekkende stukken weer op de goede plaats in het bord. Let er bij de bijenwolf en de mestkever op dat de volgorde goed is en de stukken niet gedraaid worden.

Spel Voor de groepen 1, 2 en 3 wordt het mierenspel gebruikt. Materiaal: spelbord, spelfiguren met afbeeldingen van mieren (6 per kleur), 2 dobbelstenen.

Elk kind zet één mierenfiguur op het startveld. Spelbegin Leg het spelbord op tafel. Geef ieder kind 6 mierenfiguren in één kleur. Elk kind zet één mierenfiguur op het startveld. Bedoeling van het spel Vertel wat de bedoeling van het spel is: Alle mieren lopen over het mieren- weggetje van het startveld naar het mierennest. Maar pas op: onderweg zijn er val- kuilen van de mierenleeuw. Als daar een mier in komt kan de mier niet meer verder. nest start = valkuil

Kies een kind uit dat mag beginnen Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze gooit de dobbelsteen en gaat zoveel plaatsen vooruit als er gegooid is. Maar: wanneer op deze plaats een gat is, valt de mier in de valkuil van de mierenleeuw en doet niet meer mee in het spel. De volgende keer dat het kind aan de beurt is, zet het een nieuwe mierenfiguur op het startveld en gaat met deze figuur lopen. valkuil !

Daarna is met de klok mee het volgende kind aan de beurt om te gooien en te lopen. Kinderen lopen met dezelfde mier door tot het eind of totdat de mier in een valkuil komt. Ze kunnen 5x een nieuwe mier laten starten wanneer hun vorige mier in een valkuil is gevallen. Zijn van een kind alle mieren op, dan kan het verder niet meer meedoen aan het spel. Eind Het spel eindigt wanneer een kind als eerste met een mier bij het mierennest is aangekomen, of wanneer de tijd om is. Winnaar is degene die als eerste bij het mierennest is aangekomen, of degene die het verst gekomen is.

Werkblad groep 1-2 Het werkblad voor groep 1-2 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er (kleur)potloden op de post. De oplossing van het werk-blad zit in het werkboek.

Werkblad groep 3(-4-5) Het werkblad voor groep 3(-4-5) hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er (kleur)potloden op de post. De oplossing van het werk-blad zit in het werkboek.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kom kijken op de hei.