Profielkeuze Tweede Fase Voorlichting klas 3 H Profielkeuze Tweede Fase
Voorlichting 3 Havo 1 Plaatsbepaling: Maatschappij en onderwijs 2 Tweede Fase: veranderingen 3 L.O.B. 4 Keuzeproces 5 Profielen:keuzemogelijkheden 6 Keuzetraject 7 Keuzemogelijkheden na de Havo
Maatschappij:Dynamische grootheid Digitale racebaan is online! Internationalisering Eisen werknemersprofiel Verhouding arbeid / vrije tijd Beroepen verdwijnen, beroepen komen Invloed economie
werknemersprofiel Specialist naar allround Vaardigheden:sociale,communicatieve, teamgeest,doorzettingsvermogen, flexibiliteit Niet waar gestudeerd, maar wat gestudeerd Studieloopbaan en arbeidsloopbaan: parallel Medewerkers werk blijven doen dat past bij hun persoonlijke ontwikkeling
Onderwijs in beweging! Onderbouw : “ basisvorming “ * kennismaken leerstof * maatschappelijke relevantie * leerstof:toepassing,vaardigheden, samenhang • Bovenbouw : Vernieuwde Tweede Fase • Beroepsonderwijs: competentiegericht onderwijs, Bama-struktuur, Major / Minor • Studiefinanciering:prestatiebeurs
Waarom in beweging-VO Maatschappij is in beweging Beroepsonderwijs is in beweging Instroomprofiel leerling / student moet veranderen Problemen oplossen huidige onderwijs: * slechte aansluiting VO / HO * voortijdige schoolverlaters * inefficiënte leerwegen * te lange studieduur
Doelstellingen Vernieuwde Tweede Fase Een betere aansluiting van VO naar hoger onderwijs Modernisering onderwijsprogramma’s bovenbouw Meer ruimte voor scholen in keuze van werkvormen, vergroten autonomie
Vernieuwde Tweede Fase Nieuwe inhouden onderwijsprogramma’s Nieuwe vakken – Fi , Mw, M en O , If , CKV Studiehuis: nieuw didactisch concept Profielen: samenhang vakken Nieuwe regeling examens Studietijd: studielasturen ( slu) Lesrooster: andere organisatie
Onderwijsprogramma’s Veel aandacht voor vaardigheden Toepassingen Veelal vanuit opdrachten leren Zelfstudie - zelfstandigheid Eigen verantwoordelijkheid
Profielen Hoger Onderwijs: instroomprofielen Voortgezet Onderwijs: uitstroomprofielen Profielen: samenhang vakkeninhouden en vaardigheden Daardoor: betere aansluiting, minder uitval Ook motivatie: verschillen ll. en onderwijs meer uitdagend
Loopbaan De loopbaan is het levenslange ontwikkelingsproces, waarbij het individu compromissen sluit tussen de eigen persoon aan de ene kant en de omgeving aan de andere kant, met het doel gestalte te geven aan een passend sociaal-economisch leven. Niet alleen arbeid en beroep, maar ook zorg voor zichzelf, anderen en vrije tijd
Loopbaanorientatie Verzamelnaam voor activiteiten die individuen ondernemen om aanwijzingen te vinden hoe zij zich kunnen ontwikkelen in levensrollen in relatie tot hun sociaal-economisch leven Activiteiten:oriënteren,reflecteren,conclu-deren,leren en toepassen Activiteit: van en door de leerling zelf
Loopbaanorientatie Begeleiding Systematische ondersteuning vanuit de school bij de oriëntatie Dynamisch, continu proces van voorbereiding op toekomstige maatschappelijke participatie en training van loopbaancompetenties Proces: gehele schoolloopbaan, binnen het gehele onderwijsaanbod Keuzevaardigheden,informatieverstrekking, advisering in samenhang
Belang LOB Individueel: vaardigheden om optimale keuze te kunnen maken uit opleiding- en beroepsmogelijkheden ; leren kiezen!!! Maatschappelijk: betere aansluiting Verhogen rendement onderwijs
LOB “Revius” Doorgaande lijn: Toekomstdossier, digitaal portfolio Methode: Koerswijzer Samenwerking: mentor, ouders, leerling, decaan Veel,verschillende activiteiten per leerjaar Praktijk: vervolgopleidingen, beroepenoriëntatie
Keuzeproces Leren kiezen: ontwikkelen van keuzevaardigheden Invullen methode opdrachten en testen Werken aan: * inzicht in : profiel, vrije deel * zicht op : eigen capaciteiten, interesses, affiniteiten, attitudes * vaardig in: oriënteren, informatie hanteren,kiezen, plannen, reflecteren
Profielen Gemeenschappelijk deel (verplicht) Profielvakken (verplicht en keuze) Profielkeuze vakken Vrije deel: examenvak en vrije keuzes ( schoolprofiel) Beleid: overheid en school
Cultuur en Maatschappij Vakken: Du/Fa, Gs,Ak / Mw / Fi / Te / Ec Trefwoorden: hulpverlening, artistiek, onderwijs, welzijn, opvoeding, journalistiek Arbeidsgebieden: * opvoeding en onderwijs * kunst, cultuur en wetenschap * informatie en communicatie * gezondheid en zorg
Economie en Maatschappij Vakken: Ec, Gs, Wa / Wb, M en O / Du / Fa Trefwoorden: administratie, besturen, geld,advies, handel, bankzaken, management, logistiek Arbeidsgebieden: * informatie en communicatie * zakelijke dienstverlening * transport * arbeid en economie * ruimtelijke ordening
Natuur en Gezondheid Vakken: Sk, Bi, Wb / Wa /Na Trefwoorden: zorg, therapie, milieu, natuur,ruimtelijke ordening, dieren, planten, mensen Arbeidsgebieden: * gezondheidszorg * natuurlijke omgeving * voeding * techniek
Natuur en Techniek Vakken: Na, Sk, Wb, Bi / WD / If Trefwoorden: cijfers, machines, elektronica, techniek,chemie,milieu, laboratorium Arbeidsgebieden: * energie en grondstoffen * gebouwen * infrastructuur * gebruiksvoorwerpen * computers
Tweede Fase 2007 Verplicht talen: alleen En Meer keuzes binnen profiel Wi niet verplicht C en M profiel Havo-ll mag ook vak op Vwo-niveau volgen EN examen doen Anw afgelopen Regeling slagen / zakken veranderen
Keuzes: Waar? A:profiel: C en M; E en M; N en G; N en T B:profielvak: C en M / E en M / N en G C:Profielkeuzevak(ken) D:vrije ruimte: 1 examenvak Daarnaast ook verplichte vakken!!!
Keuze voorwaarden Capaciteiten Interesses Instroomrechten / wensen vervolgonderwijs Advies docenten: haalbaarheid! Rekening houden met meerdere mogelijkheden Onafhankelijk vaan docent Rooster beperkingen Dubbele profielen
Procedure Profielkeuze Inleveren boekje Profielwijzer Invullen keuzeboekje; ll, ouder, docent Advies vakdocent Gesprek decaan Eventueel: capaciteitenonderzoek Tijdpad: keuze klaar voor 15 maart !!! Wijzigen: MET ARGUMENTEN! Verantwoordelijk: leerling met ouder(s) !!!!
Mogelijkheden na Havo HBO studie 4-5 jaar MBO studie 2-3 jaar VWO-5 Duale opleidingen: politie, banken, krijgsmacht, informatica, retail branche,verpleging
Tenslotte: een keuze maken is een voorrecht maar ook tegelijk een zware dobber!
Geen Paniek! Wij – decaan en mentor- zijn er om u en uw kind te helpen ! Hierop zijn wij aanspreekbaar! En wij helpen u en uw kind graag!