1 HOORCOLLEGE Hoorcollege CRM en Interactieve marketing (Thema Marketing & Communicatie Sjo Smeets)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gerund = WW. gebruikt als zelfstandig Nw.
Advertisements

1.There’s Tim! Look, he's wearing his new jeans. 2.What are you doing? We are doing our homework. Je gebruikt de present continuous voor iets dat nu aan.
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Reading Test – answers explained Class 8A Chapter 6.
Providing your knowledge, skills and business contacts Whitepaper Marketing 5 gouden tips uit de praktijk In 30 minuten.
Bedrijfs processen overzicht
Gezondheidszorg Microsoft Dynamics Harco van Polen
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Instructie grammatica
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Specialismen Analyse en verificatie van protocollen Analyse van Petri-netten Component-specificatie Web-based information systems (Query)talen voor Web.
Microsoft Partner Programma
Advanced Business Information Solutions Interactieve marketing.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Word Order. Wie?DoetWat? wie?Waar?Wanneer? onderwerpWerkwoord(en)Meewerkend Lijdend voorwerp PlaatsbepalingTijdsbepaling SheGaveHim a kissIn the shoolyard.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Nicky Dries en Jolyn Gelens Naar een “rechtvaardig” model van talent management: een interactieve workshop Workshop HR Public 8 oktober 2009.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Engenderings. CIW en Erin Manning Communicatie is meer dan wat er gebeurt in taal/the speech act: in vele gevallen onttrekt het zich eraan. Het bestuderen.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Kenmerken van een persoonlijke brief
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © th Time Music / Kingsway's Thankyou Music 1/5 LORD OF THE DANCE (Kevin Prosch) Lord of.
TRENDS and impact on your Business
International Primary Curriculum
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
IBM Software A vehicle manufacturer deploys business rules in one hour instead of a week IBM Operational Decision Manager software helps speed new business.
Transcript van de presentatie:

1 HOORCOLLEGE Hoorcollege CRM en Interactieve marketing (Thema Marketing & Communicatie Sjo Smeets)

2 Hoorcollege CRM Inhoud: 1.Inleiding 2.Wat is CRM? 3.Praktijkvoorbeelden AH, LIBEMA en Greenpeace 4.Tip van de week: stel een klantenpyramide op 5. Samenvatting

3 Hoorcollege CRM 1. Inleiding Wie is de klant? Wat is het gedrag van de klant? Hoeveel verdien ik aan de klant? Waarom klantgericht denken? Hoe kun jij nu geld verdienen met CRM in de vrijetijdssector?

4 Hoorcollege CRM 2. Wat is Customer Relationship Management? Een definitie uit Verhage (hoofdstuk 11 Sales management, direct marketing en promotie): “Het gestructureerd en continu verzamelen, opslaan en analyseren van informatie over individuele klanten om daarmee op deze klanten afgestemde marketingactiviteiten te kunnen ontplooien en evalueren. Het doel van dit proces is om elke klant zo goed mogelijk te leren kennen, dat het bedrijf al weet wat deze nodig heeft voordat hij een sluimerende behoefte heeft kunnen omzetten in een concrete wens”

5 Hoorcollege CRM 2. Customer Relationship Management ofwel Direct Marketing (bijvoorbeeld postorderbedrijf Wehkamp) Database Marketing (bijvoorbeeld Greenpeace) Interactieve Marketing (bijvoorbeeld TV Homeshopping) Customer Relation Marketing (bijvoorbeeld uitgeverij Het Beste) One To One Marketing (bijvoorbeeld EMI Music Netherlands : zie marketingtopper in het boek van Blof; het succes van de introductie van Watermakers:pag 404 en pag 405)

6 Hoorcollege CRM 2. Wat is CRM? Een definitie in het Engels: is an interactive system of marketing which uses one or more advertising media to effect a measurable response and/or transaction at any location.

7 Hoorcoll;ege CRM 2. Wat is CRM? Nog een definitie is a form of marketing within one or more product/marketcombinations aimed at establishing and maintaining direct relations between an organization which offers a product or service and the consumer. The marketingactivities are based upon knowledge of the individual (potential) customer. The implementation of marketinginstruments can be directed on the individual customer. Important is the use of direct communication and/or delivery.

8 Hoorcollege CRM 2. Wat is CRM? Overeenkomsten tussen CRM en algemene marketing: 1. Proces van concepten ontwikkelen en creatief denken 2. Strategisch denken 3. Onderzoeksmethoden en testmarketing Verschillen tussen CRM en algemene marketing: 1. Inhoud van de strategie 2. Communicatie: gebruik massamedia 3. Meten van marketing inspanningen: meten is weten!

9 Hoorcollege CRM 2. Wat is CRM? Drie vertrekpunten: 1. CRM drives the business 2. CRM drives part or all of the marketing strategy 3.CRM is used within the communications mix

10 Hoorcollege CRM 2. Wat is CRM? Let op omgevingsfactoren als onderdeel van de SWOT-analyse van het bedrijf in de vrijetijdssector voordat je met een CRM-aanpak begint Macro omgeving: * Economische factoren* Technologische factoren * Wettelijke factoren* Sociaal-culturele factoren * Demografische factoren Micro omgeving: * Macht van distributiekanalen * Overvloed aan informatie(information-overload)

11 Hoorcollege CRM 2. Wat is CRM? Trend: van massamarketing naar interactieve marketing: Mass  Individuals/One to one Unique Selling Points  Unique Buying Reasons Product Life Cycle  Customer Life Cycle Market Share  Customer retention Mass production  Individual products and services Mass media  Relational Database Exchange  Relationship Market research  Marketing facts

12 Hoorcollege CRM 3. Praktijkvoorbeelden AH Bonuskaart klantgegevens worden nog onvoldoende gebruikt Libema opzetten van CRM systeem om klantinformatie te verzamelen Greenpeace Direct Marketing Sponsors gekoppeld aan database

13 4. Tip van de week: stel een klantenpyramide op! 1. Grote klanten 2. Middelgrote klanten 3. Kleine klanten 4. Nieuwe klanten 5. Prospects 6. Suspects 7. Leads

14 5. Samenvatting 5.1 CRM is meer denkwijze dan techniek:interactieve marketing! 5.2 CRM betekent klantgegevens permanent verzamelen en analyseren 5.3 CRM is gelet op technologie volop in ontwikkeling op softwaregebied (voorbeelden Selligent,Siebel en NetPerceptions) 5.4 CRM is driver voor business: wel letten op kosten en baten 5.5 CRM is in de vrijetijdssector nog onderontwikkeld: kortom volop kansen voor jou! 5.6 “Everything I learned about relationship management I learned from my girlfriend:she says things like If you realy would care about me or If you would make me feel special or If you would do what I like or If you would do little things to surprise me”