Literatuur en social media Het Schoolvak Nederlands 30 november 2013 Marieken Pronk (m.pronk@aps.nl)
Startvraag Van welk sociaal medium maakt u wel eens gebruik in uw les?
Pisa onderzoek (2009) Onderzoek onder 15-jarigen uit 65 landen Nederlandse leerlingen meest negatief over lezen. ‘Statische literatuur’ vindt moeilijk aansluiting Gamen is vaak natuurlijker dan het lezen van een boek
Welke leeservaringen vormen de leesattitude Welke leeservaringen vormen de leesattitude? (Tellegen&Frankhuisen, 2002)
Auteurs en social media Rovio (maker Angry Birds) komt met een e-boek bij het spel. Lulu Wang, Book App Nederland, wo ai ni. Rick de Gier -> cross mediaal. Koppeling boek, cd en website als onderdeel van het boek ‘Nineve’ www.tirza.nl -> facebook pagina Tweetroman: (initiatief R. Giphart en Tim Overdiek)
Populariteit twitter
De (digitale) sandwich Voor het lezen Bij het lezen Na het lezen
Opdracht Jullie hebben het verhaal ‘Slagroom’ gelezen Werk in twee- of drietallen. Maak de volgende zin af: ‘De volgende morgen …’ Twitter de volledige zin. Gebruik de hashtag #HSNliteratuur
Tweets projecteren in de klas VisibleTweets.com Twitterwall.me Anothertweetonthewall.com
Twitter: very short story
Alternatieve digitale verwerkingsvormen Fakebook Pinterestboard Text2mind Popplet Playlist youtube Animoto Pixton Instagram en Flickr …
www.pixton.com
Playlist voor de hoofdpersoon
Playlist voor … Mogelijke opdracht voor leerlingen: Schrijf een brief naar … waarin je uitlegt waarom je deze nummers voor hem hebt gekozen en waarom hij er naar moet luisteren. Schrijf voor ieder nummer in ong. 50 woorden op waarom je denkt dat … het kan en waarom het goed bij het verhaal past. Geef verbanden aan tussen de inhoud van de songtekst en bepaalde scenes uit het verhaal Lever de playlist en de twee opdrachten in.
Leeservaringen delen Blog (Blogger, Wordpress, Google docs etc.) Why love this book? …
Over een paar jaar … …..zit dit meisje bij u in de klas….
Vragen?