E-klassen als hulpmiddel bij Wiskunde D Wiskunde D-dag 2009 5 juni 2009, Utrecht Pauline Vos - f.p.vos@uva.nl
Aankondigingstekst Sommige scholen kampen met kleine klassen voor Wiskunde D, vooral voor de Havo. In de regio Amsterdam hebben enkele scholen de leerlingen per klas samengevoegd. De docenten van de verschillende scholen geven dan afwisseld les. Daarnaast kijken we of het inzetten van e-klassen soelaas biedt. Een e-klas is een elektronische leeromgeving met studiewijzers, lesmateriaal, software, video-instructies, screen-casts, animaties, toetsen, en chatfuncties voor leerlingen en docenten. Het fenomeen e-klas komt uit het 'afstandonderwijs', waar al meer ervaring met e-leren bestaat. In deze presentatie zal ik verschillende voorbeelden laten zien en rapporteren over de eerste ervaringen voor Wiskunde D. Voor wie zich alvast wil oriënteren, ga naar: www.e-klassen.nl login: gast@wisd.eklas wachtwoord: eklasWisD
Steunpunt Wiskunde D Amsterdam Uitwisselen Samenwerking tussen scholen Samenwerking HO-VO Nascholing Its-Labs E-klassen
Bovenschoolse samenwerking Voorbeeld Alkmaar Wiskunde D: OSG Willem Blaeu, Petrus Canisius College, Stedelijk Dalton College, het Murmelliusgymnasium met INHolland. Gezamenlijk georganiseerd: maandag 14:30-16:00 uur op INHolland één groep klas v4 en één groep klas v5
Cluster Alkmaar Wiskunde D Les nrs. Datum Onderwerp 4 (docenten) Onderwerp 5 (docenten) 1-7 25-08 Diswis (Student UvA, v Went) Kansrekening (Heilig, Muggen) 8-14 13-10 Statistiek en kans Lineaire algebra (2) (Hengeveld, Grasmeijer) 15-21 08-12 Getaltheorie (Heilig, Hengeveld) Complexe getallen (2) (Grasmeijer, van Went) 22-28 09-02 Lineaire algebra (1) (Hengeveld, Muggen) Toetsen van hypothesen (Grasmeijer, Heilig) 29-.. 06-04 Complexe getallen (1) (Grasmeijer, Hengeveld) Discrete dynamische modellen (E-klas) (Muggen, van Went)
Its labs Excursie: leerlingen voor een dagdeel naar het HO laboratoriumvoorzieningen of apparaten op universiteiten en HBO's voor een beter beeld van het type werkzaamheden in de studie In ontwikkeling: Grafentheorie (NS-spoorwegennet) Meetkunde (bolmeetkunde, Poincaré)
E-klassen Online les in de vakken NLT, Wis D, informatica, NiNa Rijk gevulde elektronische leeromgeving: studiewijzers lesmateriaal software video’s screen-casts animaties chatfuncties toetsen
On-line & face-to-face Blended learning On-line & face-to-face Docent niet centraal, wel heel belangrijk Veel thuis werken is mogelijk, maar het wordt geen afstandsonderwijs
E-klassen Wiskunde D In testfase: Analytische Meetkunde DisWise Discrete Dyn. Modellen Bijna klaar voor een testfase: Statistiek en Technologie Cryptografie Logica
Rollen Leerling - kan het minst Docent Ontwikkelaar
Vocabulaire een E-klas klaarzetten leerlingen uitnodigen materiaal open zetten
Uit onderzoek… Leerlingen vinden computers vanzelfsprekend (meer dan hun docenten) Meisjes Onmiddelijke feedback Synchrone en asynchrone communicatie: Email-antwoord van de docent komt over als ‘persoonlijke aandacht’ Chatten geeft meer ‘tekst’ en sterkere groepsband
E-klassen ontwerpen … E-klassen lesgeven … .. is goed op te pakken door een ervaren docent .. vergt tijd De eerste keer gaat er ALTIJD wel iets mis en is ALTIJD voor verbetering vatbaar. e-klas
Filmpjes met uitleg Oriëntatie op HO: hoorcollege formele aanpak symbolen deductieve opbouw
links naar.. wikipedia you tube wiskundige sites game sites etc
Schriftelijke vormen Word-documenten (bijv opgaven; kunnen aangepast) Boek in pdf-vorm Schriftelijke uitleg e-klas
Screen cast Acties op een beeldscherm met verbale uitleg praten en voordoen tegelijk procesgericht toegankelijk taalgebruik
Terugkerende kenmerken Leren van uitgewerkte voorbeelden afwisselende werkvormen ICT-inzet & schriftelijk werk plaats- en tijds-onafhankelijk Testfase: uitdaging ICT-problemen
Vragen? f.p.vos@uva.nl