Discourse Analysis 2011 PROCESSING. PRONOUNS 3 Inleiding > Age differences in Adults’ Use of Referring Expressions. Petra Hendriks, Christina Englert,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Ronde (muziek, TV & Showbizzzz)
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Toewijding aan Christus
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
27 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert. 2.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Presenteren voor starters
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
Naar het Jaareinde toe
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Passie - Verrijzenis Arcabas
A glimpse of what lies beyond DRT
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Onderwijsconferentie
Groot geloof 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Als ik, omringd door tegenspoed, Bezwijken moet,
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Les 3: Verkeer TOETS.
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
1 4 september 2014 Rijnsburg 4 september 2014 Rijnsburg.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
Verander je wereld 2 Samuel 11:1-2 Bij het aanbreken van het voorjaar, de tijd waarin koningen gewoonlijk ten strijde trekken, stuurde David opnieuw een.
ZijActief Koningslust
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Discourse Analysis 2011 PROCESSING

PRONOUNS

3 Inleiding > Age differences in Adults’ Use of Referring Expressions. Petra Hendriks, Christina Englert, Ellis Wubs & John Hoeks Journal of Logic, Language and Information (2008) 17: (Open Access) > Onderzoek naar de link tussen processing in productie en het rekening houden met de toehoorder. > Flipside van het college over processing van implicaturen (interpretatie, rekening houden met wat de spreker had kunnen zeggen).

ONDERZOEK NAAR BINDING

5 Binding he vs. himself *He i loves him i. He i loves him j. He i loves himself i. *He i loves himself j.

6 Binding he vs. himself van 750 tot 1154 He i loves him i. He i loves him j. He i loves himself i. He i loves himself j. 1.64% 80.36% 0.36% 17.64% > Algemene voorkeur voor disjoint lezingen.

7 Binding > Algemene voorkeur voor disjoint lezingen. > Algemene voorkeur voor eenvoudigere vormen. Mogelijke analyse van de hedendaagse data: > Zou een verklaring kunnen vormen voor problemen die kinderen hebben met het interpreteren van deze vormen.

8 Binding

9 > Problematische aanname: In het Oud Engels kon men nog niet pragmatisch denken... Niet onmogelijk maar onafhankelijk bewijs hiervoor ontbreekt...

10 Binding Mogelijke analyse van de evolutie van him en himself:

11 Een experiment in EvolOT > Software die toelaat om historische evolutie te simuleren. > Neemt als input vorm / betekenisparen, hun frequenties en constraints. > Laat zien hoe deze over generaties heen zouden evolueren. > Zie Mattausch (2007).

12 Conclusie > In het hedendaagse Engels vindt er voor het contrast tussen him en himself mogelijk geen online optimization meer plaats. > Voor vragen over processing is het interessanter om te kijken naar minder gefossiliseerde contrasten......zoals de keuze tussen een voornaamwoord en een definiete DP

KINDJES en GROOTJES

14 Even terug naar implicaturen kinderen zijn logisch en niet pragmatisch kinderen moeten nog leren om pragmatisch te denken

15 Even terug naar implicaturen > Stel dat een hoorder pas beseft wat een implicatuur teweegbrengt als hij/zij zich de andere mogelijke keuzes van de spreker kan inbeelden. > Dan kosten uitingen met implicaturen minstens tweemaal zoveel moeite als uitingen zonder. > En is het moeilijk om de mogelijkheid om pragmatisch te interpreteren te onderscheiden van een processing probleem.

16 Even terug naar implicaturen > Pogingen om experimenten te ontwerpen die eenvoudiger zijn en echt de pragmatische kennis proberen te onderzoeken.

17 Pronouns > Voor kinderen is het niet eenvoudig om pragmatische / talige kennis te onderscheiden van processing, zeker niet in productie. > Voor ‘normaal functionerende’ bejaarden kunnen we aannemen dat enkel processing een rol speelt zij hebben namelijk de taal verworven en hebben ook pragmatisch leren redeneren.

HET EXPERIMENT

19 > Vertel wat er in de plaatjes gebeurt (1 zin per plaatje). > Maak een analyse in DRT. > Maak een analyse in Centering Theory.

20 > Vertel wat er in de plaatjes gebeurt (1 zin per plaatje). > Maak een analyse in DRT. > Maak een analyse in Centering Theory. Een vrouw loopt met een ijsje op straat. Ze komt een meisje tegen. Ze geeft het ijsje aan het meisje. Het meisje eet het op. De vrouw komt voorbij een ijskraampje. Ze koopt voor zichzelf een nieuw ijsje.

21 1. Een vrouw loopt met een ijsje op straat. 2. Ze komt een meisje tegen. 3. Ze geeft het ijsje aan het meisje. 4. Het meisje eet het op. 5. De vrouw komt voorbij een ijskraampje. 6. Ze koopt een nieuw ijsje. x vrouw(x) y ijsje(y) op_straat_lopen_met(x,y) z z=x v meisje(v) tegenkomen(x,v) w w=x k k=y ijsje(k) l l=v meisje(l) geven_aan(x,k,l) m m=v meisje(m) n n=k opeten(m,n) o o=x vrouw(o) p ijskraampje(p) komen_voorbij(x,p) q p=x r nieuw_ijsje(r) kopen(x,r)

22 1. Een vrouw loopt met een ijsje op straat. 2. Ze komt een meisje tegen. 3. Ze geeft het ijsje aan het meisje. 4. Het meisje eet het op. 5. De vrouw komt voorbij een ijskraampje. 6. Ze koopt een nieuw ijsje. Cf een vrouw een ijsje Cpeen vrouw Cb-- Cf de vrouw een meisje Cpde vrouw Cbde vrouw CONTINUE Cf de vrouw het meisje Cpde vrouw Cbde vrouw CONTINUE het ijsje Cf het meisje Cphet meisje Cbhet meisje SMOOTH SHIFT het ijsje Cf de vrouw Cpde vrouw Cb-- ROUGH SHIFT een ijskraampje Cf de vrouw Cpde vrouw Cbde vrouw CONTINUE een nieuw ijsje

23 De rationale achter het experiment

24 Design details: de deelnemers

25 Design details: de testitems

26 Design details: de procedure

27 De resultaten > Over het algemeen probeerden deelnemers een topic shift te vermijden. In de volgende grafiek wordt dit aangeduid als ‘other’.

28 De conclusie > Voorbehoud: opleidingsniveau kan een rol gespeeld hebben. > Er bestaat een link tussen processing en het in staat zijn om in elicited speech het standpunt van de luisteraar in overweging te nemen. > Voorbehoud: er doen zich geen problemen voor op het niveau van interpretatie.

PROCESSING: CONCLUSIE

30 Conclusie > Twee fenomenen: (a) Interpretatie van implicaturen (b) Productie van pronomina/definiete DPs > Beiden zijn gerelateerd aan pragmatiek (a’) Rekening houden met wat de spreker had kunnen zeggen (b’) Rekening houden met wat de hoorder zou kunnen interpreteren > Beiden brengen processing kosten met zich mee (a’’) Miller et al. vs. Noveck (b’’) Hendriks et al.

31 Conclusie Pragmatiek is niet eenvoudig... maar ook niet onoverkomelijk ;-)