Lichtschepen voor de Belgische kust 1848 - 1994
Bij verraderlijke ondiepten in zee waar de bouw van een vuurtoren niet mogelijk was, werden er lichtschepen uitgelegd. Drijvende vuurtorens die vanaf hun eenzame positie op zee het scheepvaartverkeer de juiste route aanwezen.
Achter deze lichtschepen en hun bemanning, die steeds enkele weken aaneen op elkaar aangewezen zijn, gaan vele verhalen schuil van stormen,van (bijna)aanvaringen en andere belevenissen.
Het eerste Belgische lichtschip de “ Paardenmarkt” (later “Wielingen”) ging reeds in de loop van 1848 voor anker voor het strand van Knokke. De geschiedenis van de Belgische lichtschepen neemt bijna 150 jaar in beslag.
Toen is ze verder uitgelegd en kreeg het de naam “ WIELINGEN “ Na een korte periode bleek dat de “Paardenmarkt” te dicht onder de Belgische kust voor anker lag . Toen is ze verder uitgelegd en kreeg het de naam “ WIELINGEN “
Later toen de eerste " Wandelaar "op positie lag verdween het lichtschip "wielingen "
De eerste stalen “ Wandelaar “ hier gestrand. op 17 mei 1940 wandelaar op het strand van mariakerke De eerste stalen “ Wandelaar “ hier gestrand.
Het laatste type schip van de “ wandelaar “ uit de vaart op 10 mei 1972. Een serie van 3 gelijke schepen dienstdoende als Westhinder en Wandelaar en één als reserve in de haven van Oostende of in onderhoud. .
De “ Westhinder “ in den beginne !
De “ Westhinder “ergens in de veertiger jaren …….. West-Hinder: 51° 23' 00'' North - 02° 26' 20'' East
Lichtschip "WEST-HINDER 1 – 2 – 3 Een serie van 3 gelijke schepen Bouwjaar1950 Beliard Crighton, Oostende Afmetingen Lengte 42,50 m Breedte 7,80 m Diepgang 3,00 m Waterverplaatsing: 401 m3 Snelheid:8 knopen Voortstuwing:1 dieselmotor (200 pk) 4 bladen schroef (1,5 m doormeter) Bemanning: 9
Lichtschip 1 - Aktief lichtschip als de westhinder en de wandelaar 1950-1972 ligt nu in Ruppelmonde als een museumschip
Lichtschip 3 aktief van 1950 tot in1992 Bezoekadres: Bonapartedok, St. Laureys Kaai B-2000 Antwerp Belgium De bemanning van een lichtschip had als hoofdtaak het onderhoud van het schip en de lichtinstallatie en het verzekeren van de uitkijk naar eventuele scheeps- en vliegtuigongevallen.
Tot de neventaken behoorden : het geven van waarschuwingsseinen bij stormwind, het verrichten van metereologische en stroomwaarnemingen, metingen van golfhoogte en controle van zeewater op olieverontreiniging. Bozoekadres : SEAFRONT ZEEBRUGGE Vismijnstraat 7 B-8380 Zeebrugge Belgium Link to the museum: http://www.seafront.be/ Het laatste lichtschip “ Westhinder 2” Aktief lichtschip van 1950 tot 1994
Enkele foto’s van binnen in het schip De ankerlier Kamer met de kooi Het kombuis
De bemanning van een lichtschip verbleef voor een periode van twee weken aan boord, daarna werden ze afgelost en waren ze twee weken thuis bemanningverblijf De wacht in de brug : 4 uur op , 4 uur af
Een lichtschip werd vastgelegd met een zogenaamd paraplu- of paddestoelanker. De ankerpositie werd voortdurend gecontroleerd door peilingen van twee in de onmiddellijke nabijheid liggende tonnen : de waaktonnen. De Belgische lichtschepen waren, in tegenstelling tot de Nederlandse lichtschepen, voorzien van een eigen voortstuwing.
Ter vervanging de Westhinderpaal Langzaam maar zeker werden de lichtschepen voor onze kusten vervangen door onbemande lichtplatforms of navigatieboeien. Deze laatsten zijn in aanschaf, gebruik en onderhoud veel goedkoper. De westhinder in 1993 op zee! Ter vervanging de Westhinderpaal
Maart 2004 - Op de Oostdyckbank, 24 kilometer voor de kust van Nieuwpoort, werd de nieuwe radartoren Oostdyck in gebruik genomen. De onbemande radartoren is 37 meter hoog en moet schepen begeleiden van en naar zowel de Belgische als de Nederlandse havens. Acht mensen volgen de radarbeelden teneinde nieuwe rampen zoals de Tricolor te voorkomen.
THE END Vercoutter Mario