GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden 4-9-2012 Ik blijf fri(e)s!! [passende afbeelding] GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden 4-9-2012
[afbeelding van een jongere die ‘worstelt’ met zijn of haar frictie] Ik wil er bij horen!!! Wat is de frictie van de klant? Situatie: Ik ben de enigste in de groep die geen alcohol drinkt. [afbeelding van een jongere die ‘worstelt’ met zijn of haar frictie] Behoefte: Ik wil bij de groep horen, maar vind het moeilijk om nee te zeggen tegen alcohol. Frictie: Maar toch drink ik alcohol om bij de groep te horen.
Dit is ons nieuwe concept Voor wie? Doelgroep jongeren van 16-18 jaar Nieuw voor: Nederland GB / PG onze GGD Wat houdt het nieuwe concept in? Een duidelijk herkenbaar teken, die aan geeft dat de jongere deze avond geen alcohol wil drinken. Wat is het: gadget die in samenwerking met de jongeren wordt ontwikkeld. Welke kenmerken: duidelijk herkenbaar teken, ook in donkere ruimtes goed te zien. Hoe werkt het: als de jongere het teken draagt is het duidelijk dat hij geen alcohol drinkt. Geen discussie, het teken zegt genoeg. Hoe vermindert dit het alcoholgebruik: de jongere geeft duidelijk van te voren aan geen alcohol te drinken. Hoe vernieuwend is het: de samenwerking met het bedrijfsleven. Doelgroep bestaand nieuw Nieuw vernieuwd bestaand Product x
Ik blijf fris, duidelijk!! Waarom kiest de klant er voor? nee ja Een herkenbaar teken dat de jongere geen alcohol drinkt. Hij maakt de keuze voordat hij uit gaat en hoeft de rest van de avond niets meer uit te leggen. De gadget wordt in samenwerking met Coca Cola uitgegeven. En de verwachting is, dat het in zeer korte tijd een hype wordt. Het is stoer om de gadget te dragen. Wie of wat zijn concurrenten en wat is onze positionering en rol? Andere gadgets of tekens bij jongeren. De GGD is initiatiefnemer en gaat de samenwerking aan met het bedrijfsleven. nee ja logo concurrerende organisatie of product ik blijf fris!! Alternatief 1: logo Alternatief 2: logo Alternatief 3: logo
Gadget bedacht door jongeren. Maakbaarheid In samenwerking met jongeren wordt het gadget ontwikkeld. Het gadget moet eenvoudig en duidelijk herkenbaar zijn. Gadget is gratis verkrijgbaar bij frisdrank producten. Het gadget moet gepromoot worden in een reclame campagne (tv en sociale media) in samenwerking met jongeren. Kritieke punten: Frisdrank bevorderen kan leiden tot overgewicht en gebitsproblemen. Wil het bedrijfsleven hieraan meewerken? Mogelijke partners Coca Cola. Pepsi Cola SPA=t Hoe ziet het productontwikkelingsproces er uit? Vinden van een sponsor. Bedenken van het gadget. Reclame campagne ontwikkelen. Voorjaar 2013
Kosten en criteria Wat kost het en wat levert het op? Cijfers per jaar na drie jaar De grootste kosten zijn voor de sponsor. De jongere krijgt het product bij het kopen van frisdrank. Aan de gadget zijn geen extra kosten verbonden. Promo teams delen de gadgets uit bij grote festiviteiten, zoals de Sneekweek (1ste week van augustus). De sponsor krijgt positieve reclame door mee te werken alcohol gebruik onder jongere te ver minderen en verkoopt meer frisdrank. Voldoet het aan criteria? 1 Het is nieuw. 2 Draagt bij aan het verminderen van het alcohol gebruik. 3 dmv sponsoring weinig kosten 4 GGD neemt het initiatief om met andere partijen samen te werken. 5 Jongeren houden van gadgets. 6Jongeren worden betrokken bij ontwikkelen van de gadgets en reclame campagne