1900-1950 Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Advertisements

Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 39 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 39 Crisis van het wereldkapitalisme.
Hoofdstuk 3.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 3 – Verloop – deel 2
de tijd van burgers en stoommachines
Joden vervolging in Nederland
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 4 – Verzet.
Nazi Duitsland 3.3, Opstap naar macht.
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 41 – De Bezetting
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 37 – WO I Oorzaken en verloop
Oriëntatie │_______│________ | _______________
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
De Republiek in Europa Les 21: Concurrenten op zee
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
Wereldoorlogen Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1.
De Republiek in Europa Les 24: Een land apart
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap Les 31: De Franse,
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Hitler komt aan de macht
Zeldzame foto’s van het DERDE RIJK, bewaard door het tijdschrift
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Opkomst van het nationaal-socialisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Diepe tweedeling onder de bevolking –Maar de leidde niet vanzelfsprekend tot verzet –Doordat Vele (mogelijke) leiders van verzet al voor de oorlog waren.
Nazi Propaganda.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
de tijd van burgers en stoommachines
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog Par 1A: Oorlog in Europa
Deze oorlog gaan we echt winnen!
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
Tijd van wereldoorlogen,
Vergelijking van dictators: veel verschillen
De Opstand Les 2: De Opstand
De Opstand Les 3: De Opstand & het ontstaan van de Republiek
Tijd van wereldoorlogen,
Democratie maakt plaats voor fascisme
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38 Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Verzet.
Wereldoorlogen en staat en natie
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

1900-1950 Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum

Op weg naar de totale macht - via de democratische weg H9: § 4; p224-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Op weg naar de totale macht - via de democratische weg Inspelen met propaganda op de onveiligheidsgevoelens bij de bevolking Joden, Fransen, Communisten, enz. Propaganda Nieuwe stap: via democratische & geleidelijke weg

Op weg naar de totale macht - de totalitaire staat H9: § 4; p224-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Op weg naar de totale macht - de totalitaire staat Hitler wilde niet zomaar de macht, maar de totale macht Over alles en iedereen De maatschappij werd door de nazi-partij gestuurd 2 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Politiek Politieke tegenstanders werden door de Gestapo opgepakt Naar heropvoedingskampen 1 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Intern Nacht van de Lange Messen (1 juli 1934) Uitschakeling van de SA door de SS; SA leiders vermoord Gewone SA-ers moesten het leger in

Röhm en Himmler nog samen Esterwegen, Emsland bei (1933)

Op weg naar de totale macht 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Op weg naar de totale macht 3 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Kunst Kunst moest in dienst staan van de staat, het volk, het nazisme Ontaarde kunst werd verboden 4 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Joden Moeten buiten de samenleving worden gesteld 1 april 1933 startte de nazi’s met het boycotten van joodse winkels [kom ik nog uitgebreid op terug bij paragraaf 9.6!]

Ontaarde kunst

Op weg naar de totale macht 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Op weg naar de totale macht 5 Iedereen moest de Führer volgen Hitler Wist wat goed voor het volk was Propaganda pompte deze boodschap er keer op keer in 6 Het volk werd heropgevoed Door Propaganda De indoctrinatie op scholen Door oprichten en verplicht deelnemen aan jeugdverenigingen Arbeidsdienst voor jongeren die net van school kwamen

Huiswerk Lezen Maken/meenemen Maakwerk in de klas Van vorige les: Check of je alles juist hebt afgewerkt! Deze les (laatste vragen voor dit jaar!): Opdracht 8 (p.215) (Waar: Toetsvraag en antwoord (zonder bron bij Tijdvak 9) Opdracht 11 (p.219) (Waar: Toetsvraag en antwoord (zonder bron bij Tijdvak 9) Opdracht 7a (p.223) (Waar: Toetsvraag en antwoord (zonder bron bij Tijdvak 9) Opdracht 1a (p.226) (Waar: Toetsvraag en antwoord (zonder bron bij Tijdvak 9) Huiswerk Lezen blz. 224-5 Maken/meenemen Een afbeelding loopgravenoorlog (als voorplaat bij hoofdstuk 9)