NOU ZUL JE WAT BELEVEN..! Roy Grünewald.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
“Hoe kom ik aan klanten?”
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Levensbeschouwing Welkom
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Workshop creatief brainstormen
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Profielwerkstuk maken
Een moodboard?.
ACCOUNTANCY IN EEN NIEUW DECENNIUM
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Iedereen coach naar Jef Clement.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ho 7: Creatief denken.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Marketing Ir Adriaan Walraad MBA. huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager) 
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Opstel schrijven.
Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Media en creativiteit Herfst les 3.
Vraaggericht aanbod creëren. Lage Mierde, 13 november 2012Albert van Schendel 1.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
WORKSHOP ELEVATOR PITCH Loopbaanevent Trivalent Nynke Visser 21 mei 2016.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
4 Richtlijnen ter inspiratie
Design Thinking Immo Dijkma
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Workshop creativiteit
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

NOU ZUL JE WAT BELEVEN..! Roy Grünewald

Mijn bagage Studies: Cultureel Organisatiewerk en Toneelacademie Dramadocent en regisseur Creatief manager Arjan van Dijk Groep Directeur schouwburg Gorinchem / Targett entertainment & events BV Docent Imagineering en management creative industries NHTV Gastdocent creatief en innovatief denken en storytelling op de Fontys HS Kunsten & Circus Bestuursvoorzitter Gorcums Museum & Artotheek

conceptontwikkelaar, imagineer, creative director We event your experience

INSPIRATIE, CREATIE & STORYTELLING Evenementen met een hoog belevingsgehalte

De tijdgeest De gevoelswaarde van een evenement ligt steeds meer in de BETEKENIS die er aan wordt ontleend. Evenementen ontwikkelen zich steeds meer richting emotionele belevingen gekoppeld aan een goed Verhaal.

Een psychologisch effect - het zit in je kop DE EMOTIEMARKT Niet: wat levert het product mij Maar: wat DOET het product mij Een psychologisch effect - het zit in je kop

En ALS dat product mij iets doet:

WOW!

HOE CREËREN WE EEN BELEVING IN EEN EVENEMENT? Nadenken over de psychologische gevolgen van een idee

EEN BELEVING KOMT TOT STAND DOOR BELEVENISSEN: Te bedenken > inspiratie Te creëren > creatief denken Te vertellen > storytelling Te theatraliseren > storyboarding Te regisseren > storystaging

TOEPASSEN VAN DE OEROUDE THEATERWET Het publiek is bereid te geloven wat er gebeurt en te vergeten dat het niet echt is, als de artiest in staat is zijn publiek te overtuigen.

(THEATER) IDEEËN ONTSTAAN UIT EEN MIX VAN KENNIS EN VERBEELDING EN VERTELLEN VERVOLGENS EEN VERHAAL Die magische mix van fantasie, gevoel en intuïtie die ons verder brengt dan de werkelijkheid

DE LOGICA BRENGT ONS VAN A NAAR B DE LOGICA BRENGT ONS VAN A NAAR B. DE VERBEELDING BRENGT ONS OVERAL (Einstein)

THE KISS OF DEATH!

WIJ ZIJN IN STAAT OM TE DENKEN IN METAFOREN EN METAMORFOSEN Wij veranderen continu de werkelijkheid, want dat is leuk, verrassend, spannend, interessant en wij willen kunnen dromen…

Amsterdam ArenA Een oefening

en dan is daar de inspiratie en/of…die ene

FLITSSS!

WE HEBBEN ALLES AL GEHAD WE HEBBEN ALLES AL GEHAD! ALLES IS AL EENS BEDACHT, HET MOET ALLEEN OPNIEUW BEDACHT WORDEN Het jatten van één idee is plagiaat, het combineren van meerdere ideeën heet research

Het idee levert ‘verre beelden’ ‘materiaal’ en daarmee gaan we aan de slag met CREATIEF DENKEN

Het menselijk bestaan is een continu proces gericht op voortplanting en vooruitgang (ontwikkeling)

Voor de voortplanting hebben wij een natuurlijk instrument: SEKS!

Voor de vooruitgang of ontwikkeling hebben wij ook een natuurlijk instrument: het vermogen tot het vinden van oplossingen voor problemen: CREATIVITEIT!

Creativiteit is niets meer en niets minder dan een natuurlijk stuk geestelijk gereedschap waarmee wij oplossingen vinden voor problemen! Niet te verwarren met artisticiteit: dit is creativiteit in combinatie met talent

TOEGEPAST CREATIEF DENKEN BEGINT MET KENNIS

EEN CREATIEF DENKER IS een onverzadigbare allesweter een reiziger (in je kop) met een natuurlijke nieuwsgierigheid die overal inspiratie uit put

WAT GA JE MET DIE KENNIS DOEN? Hetzelfde zien, horen, ruiken, proeven, voelen als ieder ander... Maar... er anders over denken en op speelse wijze omvormen

‘POUR INVENTER, PENSEZ À CÔTÉ’ THINK ‘OUT OF THE BOX’ ‘DAS GROSSE UMDENKEN’ ‘POUR INVENTER, PENSEZ À CÔTÉ’ THINK ‘OUT OF THE BOX’

Pulk het uit elkaars hoofd, immers IEDEREEN is creatief BRAINSTORMEN Pulk het uit elkaars hoofd, immers IEDEREEN is creatief

Twee afspraken: ‘Ja maar’ is killing! Alle antwoorden zijn goed, sommige zijn beter en een enkel is briljant. Herken dat!

Hoe anders erover denken? Hoe omvormen? Door te combineren Door het perspectief te veranderen Afvragen: zijn we iets vergeten? Creëer tegenstellingen, ‘strijd’ Bedenk een metafoor of metamorfose Door de ‘als…dan…’ vraag te stellen Door de vraag anders te stellen

INNOVATIEF DENKEN Een kwestie van DURVEN

INTUÏTIEF DENKEN Een kwestie van VOELEN

UMDENKEN IN EVENEMENTEN het evenement IS theater en dient als zodanig bedacht, geschreven, geproduceerd, geregisseerd en uitgevoerd te worden

7 STAPPEN Van vraag naar belevingsproduct De methode: IMAGINEERING-LIKE THINKING

IMAGINATION + ENGINEERING > IMAGINEERING

STAP 1 Formuleren van Probleem Vraag Opdracht

STAP 2 Analyse van de vraag en de opdrachtgever Historie Kernwaarden Formulering van een visie

STAP 3 Kennis èn verbeelding in werking zetten Inspiratie toelaten voor een idee of concept

Vanaf nu wordt creatief denken procesmatig ingezet (brainstormen, weet je nog?) Combineren Perspectief veranderen Zijn we iets vergeten? Tegenstellingen Metafoor & metamorfose De ‘als…dan…’ vraag stellen De vraag anders stellen

STAP 4 Van het idee een oervertelling (narrative) maken Product: outline van een concept hierdoor krijgt het idee structuur, historie, zeggingskracht, authenticiteit, waarde(n), moraal waardoor de basis ontstaat vanuit een visie

WAT HEB JE AAN GOEDE IDEEËN ALS JE ZE NIET VERBEELDEND KUNT VERTELLEN?

STAP 5 STORYTELLING: HET VERHALEND VISUALISEREN VAN DE NARRATIVE PRODUCT: DE ‘PITCH’, HET UITGESCHREVEN STORYBOARD

ROODKAPJE en de grote boze wolf

DE PROLOOG inleiding dramatis personae environment tijd en plaats

DE TRIGGER motorisch moment de opdracht de route van A naar B de waarschuwing

DE TEASERS spanningsopbouw > het publiek heeft informatie die de actoren niet hebben (sub)climaxen en plateaus sporen en dwaalsporen

DE CATASTROFE ultieme climax erger (mooier, beter) kan niet wat nu?

DE LOUTERING bevrijding redding deus ex machina (God uit de machine of het verrassingseffect) hieruit putten wij Hoop

DE EPILOOG hè hè boodschap moraal de cirkel is rond (of niet) (open) einde

TOEPASSEN VAN HET DRAMATISCH CONCEPT VOLGENS ‘ROODKAPJE’ WERKT ALTIJD!

OPBOUW VAN EEN GOED VERHAAL proloog (inleiding, personen, environment) trigger-moment (versnelling) teasers: via (sub)climaxen, plateaus en (dwaal)sporen naar de ultieme climax of ‘catastrofe’ waarna loutering of bevrijding de epiloog (boodschap, moraal, einde)

Eindeloze combinaties & variaties zijn mogelijk

VERTELKRACHT WORDT BEREIKT DOOR HET TOEPASSEN VAN DE VIJF ELEMENTEN: PASSIE HELD OBSTAKEL INZICHT TRANSFORMATIE

STAP 6 STORYSTAGING: THEATRALISEER JE VERHAAL Product: regiescript, draaiboek, scenario

De regie van de beleving Environment (plaats, tijd en gesteldheid) Actoren (dramatis personae) Storyboard (volgorde van handelingen) Props (toegevoegde waarde-eenheden) (Evt): Scenario (totaal uitgeschreven werkboek)

DON’T TELL THEM, SHOW THEM!

SO, IT’S SHOWTIME FOLKS!

Product: organisatie / het evenement STAP 7 REALISATIE Product: organisatie / het evenement

Om te lezen: Pine & Gilmore: ‘De belevenis economie’ Nijs & Peters: ‘Imagineering’, het creëren van belevingswerelden Maxwell & Dickman: ‘De kracht van het verhaal’

VRAGEN? Contact: roy@inextensio.eu 06 - 53 781 356 / 0183 - 622 579 Opvragen ppt: www.inextensio.eu We event your experience

TOI TOI TOI van ROY