NOU ZUL JE WAT BELEVEN..! Roy Grünewald
Mijn bagage Studies: Cultureel Organisatiewerk en Toneelacademie Dramadocent en regisseur Creatief manager Arjan van Dijk Groep Directeur schouwburg Gorinchem / Targett entertainment & events BV Docent Imagineering en management creative industries NHTV Gastdocent creatief en innovatief denken en storytelling op de Fontys HS Kunsten & Circus Bestuursvoorzitter Gorcums Museum & Artotheek
conceptontwikkelaar, imagineer, creative director We event your experience
INSPIRATIE, CREATIE & STORYTELLING Evenementen met een hoog belevingsgehalte
De tijdgeest De gevoelswaarde van een evenement ligt steeds meer in de BETEKENIS die er aan wordt ontleend. Evenementen ontwikkelen zich steeds meer richting emotionele belevingen gekoppeld aan een goed Verhaal.
Een psychologisch effect - het zit in je kop DE EMOTIEMARKT Niet: wat levert het product mij Maar: wat DOET het product mij Een psychologisch effect - het zit in je kop
En ALS dat product mij iets doet:
WOW!
HOE CREËREN WE EEN BELEVING IN EEN EVENEMENT? Nadenken over de psychologische gevolgen van een idee
EEN BELEVING KOMT TOT STAND DOOR BELEVENISSEN: Te bedenken > inspiratie Te creëren > creatief denken Te vertellen > storytelling Te theatraliseren > storyboarding Te regisseren > storystaging
TOEPASSEN VAN DE OEROUDE THEATERWET Het publiek is bereid te geloven wat er gebeurt en te vergeten dat het niet echt is, als de artiest in staat is zijn publiek te overtuigen.
(THEATER) IDEEËN ONTSTAAN UIT EEN MIX VAN KENNIS EN VERBEELDING EN VERTELLEN VERVOLGENS EEN VERHAAL Die magische mix van fantasie, gevoel en intuïtie die ons verder brengt dan de werkelijkheid
DE LOGICA BRENGT ONS VAN A NAAR B DE LOGICA BRENGT ONS VAN A NAAR B. DE VERBEELDING BRENGT ONS OVERAL (Einstein)
THE KISS OF DEATH!
WIJ ZIJN IN STAAT OM TE DENKEN IN METAFOREN EN METAMORFOSEN Wij veranderen continu de werkelijkheid, want dat is leuk, verrassend, spannend, interessant en wij willen kunnen dromen…
Amsterdam ArenA Een oefening
en dan is daar de inspiratie en/of…die ene
FLITSSS!
WE HEBBEN ALLES AL GEHAD WE HEBBEN ALLES AL GEHAD! ALLES IS AL EENS BEDACHT, HET MOET ALLEEN OPNIEUW BEDACHT WORDEN Het jatten van één idee is plagiaat, het combineren van meerdere ideeën heet research
Het idee levert ‘verre beelden’ ‘materiaal’ en daarmee gaan we aan de slag met CREATIEF DENKEN
Het menselijk bestaan is een continu proces gericht op voortplanting en vooruitgang (ontwikkeling)
Voor de voortplanting hebben wij een natuurlijk instrument: SEKS!
Voor de vooruitgang of ontwikkeling hebben wij ook een natuurlijk instrument: het vermogen tot het vinden van oplossingen voor problemen: CREATIVITEIT!
Creativiteit is niets meer en niets minder dan een natuurlijk stuk geestelijk gereedschap waarmee wij oplossingen vinden voor problemen! Niet te verwarren met artisticiteit: dit is creativiteit in combinatie met talent
TOEGEPAST CREATIEF DENKEN BEGINT MET KENNIS
EEN CREATIEF DENKER IS een onverzadigbare allesweter een reiziger (in je kop) met een natuurlijke nieuwsgierigheid die overal inspiratie uit put
WAT GA JE MET DIE KENNIS DOEN? Hetzelfde zien, horen, ruiken, proeven, voelen als ieder ander... Maar... er anders over denken en op speelse wijze omvormen
‘POUR INVENTER, PENSEZ À CÔTÉ’ THINK ‘OUT OF THE BOX’ ‘DAS GROSSE UMDENKEN’ ‘POUR INVENTER, PENSEZ À CÔTÉ’ THINK ‘OUT OF THE BOX’
Pulk het uit elkaars hoofd, immers IEDEREEN is creatief BRAINSTORMEN Pulk het uit elkaars hoofd, immers IEDEREEN is creatief
Twee afspraken: ‘Ja maar’ is killing! Alle antwoorden zijn goed, sommige zijn beter en een enkel is briljant. Herken dat!
Hoe anders erover denken? Hoe omvormen? Door te combineren Door het perspectief te veranderen Afvragen: zijn we iets vergeten? Creëer tegenstellingen, ‘strijd’ Bedenk een metafoor of metamorfose Door de ‘als…dan…’ vraag te stellen Door de vraag anders te stellen
INNOVATIEF DENKEN Een kwestie van DURVEN
INTUÏTIEF DENKEN Een kwestie van VOELEN
UMDENKEN IN EVENEMENTEN het evenement IS theater en dient als zodanig bedacht, geschreven, geproduceerd, geregisseerd en uitgevoerd te worden
7 STAPPEN Van vraag naar belevingsproduct De methode: IMAGINEERING-LIKE THINKING
IMAGINATION + ENGINEERING > IMAGINEERING
STAP 1 Formuleren van Probleem Vraag Opdracht
STAP 2 Analyse van de vraag en de opdrachtgever Historie Kernwaarden Formulering van een visie
STAP 3 Kennis èn verbeelding in werking zetten Inspiratie toelaten voor een idee of concept
Vanaf nu wordt creatief denken procesmatig ingezet (brainstormen, weet je nog?) Combineren Perspectief veranderen Zijn we iets vergeten? Tegenstellingen Metafoor & metamorfose De ‘als…dan…’ vraag stellen De vraag anders stellen
STAP 4 Van het idee een oervertelling (narrative) maken Product: outline van een concept hierdoor krijgt het idee structuur, historie, zeggingskracht, authenticiteit, waarde(n), moraal waardoor de basis ontstaat vanuit een visie
WAT HEB JE AAN GOEDE IDEEËN ALS JE ZE NIET VERBEELDEND KUNT VERTELLEN?
STAP 5 STORYTELLING: HET VERHALEND VISUALISEREN VAN DE NARRATIVE PRODUCT: DE ‘PITCH’, HET UITGESCHREVEN STORYBOARD
ROODKAPJE en de grote boze wolf
DE PROLOOG inleiding dramatis personae environment tijd en plaats
DE TRIGGER motorisch moment de opdracht de route van A naar B de waarschuwing
DE TEASERS spanningsopbouw > het publiek heeft informatie die de actoren niet hebben (sub)climaxen en plateaus sporen en dwaalsporen
DE CATASTROFE ultieme climax erger (mooier, beter) kan niet wat nu?
DE LOUTERING bevrijding redding deus ex machina (God uit de machine of het verrassingseffect) hieruit putten wij Hoop
DE EPILOOG hè hè boodschap moraal de cirkel is rond (of niet) (open) einde
TOEPASSEN VAN HET DRAMATISCH CONCEPT VOLGENS ‘ROODKAPJE’ WERKT ALTIJD!
OPBOUW VAN EEN GOED VERHAAL proloog (inleiding, personen, environment) trigger-moment (versnelling) teasers: via (sub)climaxen, plateaus en (dwaal)sporen naar de ultieme climax of ‘catastrofe’ waarna loutering of bevrijding de epiloog (boodschap, moraal, einde)
Eindeloze combinaties & variaties zijn mogelijk
VERTELKRACHT WORDT BEREIKT DOOR HET TOEPASSEN VAN DE VIJF ELEMENTEN: PASSIE HELD OBSTAKEL INZICHT TRANSFORMATIE
STAP 6 STORYSTAGING: THEATRALISEER JE VERHAAL Product: regiescript, draaiboek, scenario
De regie van de beleving Environment (plaats, tijd en gesteldheid) Actoren (dramatis personae) Storyboard (volgorde van handelingen) Props (toegevoegde waarde-eenheden) (Evt): Scenario (totaal uitgeschreven werkboek)
DON’T TELL THEM, SHOW THEM!
SO, IT’S SHOWTIME FOLKS!
Product: organisatie / het evenement STAP 7 REALISATIE Product: organisatie / het evenement
Om te lezen: Pine & Gilmore: ‘De belevenis economie’ Nijs & Peters: ‘Imagineering’, het creëren van belevingswerelden Maxwell & Dickman: ‘De kracht van het verhaal’
VRAGEN? Contact: roy@inextensio.eu 06 - 53 781 356 / 0183 - 622 579 Opvragen ppt: www.inextensio.eu We event your experience
TOI TOI TOI van ROY